تاجیكستان جایگاه خود را در تولید و صادرات محصولات باغی ارتقا می دهد
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آسیای میانه، كارشناسان بخش كشاورزی تاجیكستان معتقدند اختصاص اراضی زیركشت پنبه به محصولات غذایی،نه تنها درآمد ارزی مطلوبی را عاید این كشور خواهد كرد بلكه این امر سبب صرفه جویی پول و آب كه یكی از منابع طبیعی كمیاب در آسیای میانه است،خواهد شد.

سازمان تجارت جهانی اعلام كرد كه تاجیكستان در سال 2010 معادل 49 میلیون دلار زردآلو صادر كرده است.

كارشناس علوم كشاورزی تاجیكستان گفت كه این كشور در سال گذشته حداقل یكصد هزار تن زردآلو (بدون احتساب تولید مزارع خصوصی)تولید كرده كه سهم استان 'سغد' از این میزان به تنهایی معادل 50 هزار تن است.

'تاجی بای بایماتوف' افزود: بنابه اعلام وزارت كشاورزی تاجیكستان ،این كشور در سال گذشته بیش از 82 هزار تن میوه تازه و خشك صادر كرده كه دو سوم یا معادل 55 هزار تن آن محصول زردآلو بوده است.

وی اضافه كرد: اگر سهم بخش خصوصی نیز در این میزان محسوب شود،میزان رسمی صادرات كشور تقریبا تا دو برابر افزایش خواهد یافت.

وی معتقد است: تاجیكستان پتانسیل تبدیل شدن به سومین تولیدكننده زردآلو در جهان را دارد.

براساس گزارش سازمان ملل،در حال حاضر تركیه با تولید 650 هزار تن در سال 2011 در دنیا پیشتاز است. تولید تركیه بنابر اعلام سازمان غذا و كشاورزی سازمان ملل(فائو)،براثر وقوع زلزله و دیگر وقایع طبیعی نسبت به تولید 716 هزار تنی این كشور در سال 2008 كاهش زیادی نشان می دهد و برخلاف آن تولید تاجیكستان از سال 2008 به بعد رشد داشته است و این كشور در سال 2008 با تولید فقط 26 هزار تن در رده بیست و چهارم دنیا قرار داشت.

بنابر اعلام سازمان ملل،این كشور در سال 2011 انتظار داشت تا در میان 15 تولیدكننده برتر دنیا قرار گیرد.

كارشناس علوم كشاورزی تاجیكستان، تصریح كرد كه زردآلو می تواند با پیشی گرفتن از آلومینیوم و پنبه در فهرست مهمترین محصولات صادراتی این كشور قرار گیرد.

'اعظم مرتضی یف'كارشناس تجارت خارجی نیز معتقد است: چون تاجیكستان یك كشور عمدتا كشاورزی است،باید اولویت های بخش كشاورزی را تعیین كند زیرا توسعه باغبانی و ساخت شركت های كوچك و انعطاف پذیر برای فرآوری میوه ،منافع اقتصادی بیشتری در مقایسه با تولید پنبه برای كشاورزان خواهد داشت.

یك تولیدكننده بخش كشاورزی نیز معتقد است كه این كشور باید عمده تلاش خود را بر روی تولید سایر محصولات باغی و صیفی به جای پنبه متمركز كند.

'بهادر تاشماتوف' گفت: زمان آن رسیده تا اراضی اختصاص یافته به كشت پنبه تا حد زیادی كاهش یافته و دیگر محصولات باغی جایگزین آن شود و این كار در مقیاس صنعتی صورت گیرد و از آنجا كه زردآلو با شرایط آب و هوایی تاجیكستان تطبیق دارد ،باید بر روی توسعه كاشت این محصول باغی تمركز شود.

براساس اعلام وزارت كشاورزی،از 48 هزار 849 هكتار از اراضی اختصاص داده شده در سال 2012 در استان 'سغد ' به كشت انواع میوه و سبزیجات (بدون احتساب اراضی بخش خصوصی) معادل 40 هزار و 362 هكتار آن زیر كشت زردآلو بوده است.

رییس بخش میوه،سبزیجات و سیب زمینی وزارت كشاورزی تاجیكستان از روند روبه افزایش سالانه سطح زیركشت انواع میوه و صیفی جات در این كشور خبر داد و گفت: تنها در دوره مورد بررسی مساحت زیر كشت درختان زردآلود از افزایش 4 هزار و 220 هكتاری برخوردار شده است.

'فرغت غلاموف'افزود: در سال گذشته اتریش، آلمان،اتحادیه اروپا و سازمان ملل برای بكارگیری فناوری های جدید در خشك كردن زردآلو و ایجاد كارخانه فرآوری كوچك برای میوه های برداشتی به كشاورزان تاجیك كمك كرده اند.

وی اضافه كرد: چنین اقداماتی خیلی سریع میزان تولید و كیفیت محصولات كشاورزی را افزایش خواهد داد و در نتیجه منجر به دریافت سفارش های خارجی بیشتر خواهد شد.

آساق**1558**5981





:: برچسب‌ها: انگور چینی , سنگ ,
:: بازدید از این مطلب : 257
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: