تولید گندم در سال زراعی 91، به چهارده میلیون تن می رسد
نوشته شده توسط : gogos

'احمد عبدوس' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: براساس آمارهای وزارت جهاد كشاورزی سال زراعی آینده وضعیت كشت گندم در شرایط خوبی قرار خواهد گرفت.

به گفته عضو هیات مدیره شركت بازرگانی دولتی، از 15 فروردین ماه سال آینده یعنی كمتر از یك ماه دیگر فصل برداشت گندم با برداشت از استان های جنوبی كشور آغاز می شود و خوزستان اولین استانی است كه چرخه خرید از آن شروع می شود.

وی این توضیح را نیز داد كه خوزستان یكی از استان های پر محصول گندم است كه تولید آن به بیش از یك میلیون تن می رسد و پس از آن خرید در استان های فارس، بوشهر و هرمزگان ادامه می یابد و سپس مناطق شرق، غرب و شمال كشور را در بر می گیرد.

معاون بازرگانی شركت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران گفت: فرایند خرید گندم داخلی به مدت 9 ماه ادامه دارد و آذر ماه هر سال به پایان می رسد.

عبدوس در باره دلایل واردات گندم با وجود تامین نیاز مصرفی كشور از محل تولید داخلی توضیح داد: صنعت مرتبط با غذای كشور بسیار پیشرفته و دارای ظرفیت های بالایی در فرآوری و صنایع تبدیلی است و در این راستا چندین سال است كه نسبت به بهبود زیر ساخت های گندم، آرد و نان و محصولات مرتبط با زیر ساخت ها، استانداردها و تكنولوژی های روز دنیا تلاش می شود.

این مقام مسئول افزود: در زمان حاضر در زمینه تاسیسات سیلویی، ذخیره سازی گندم و بالاخص ظرفیت های آرد سازی در كشور كه بیش از 25 میلیون تن است، توانمندی های بالایی وجود دارد و با توجه به این زیرساخت ها باید تلاش كرد تا از سرمایه ها، بهره برد و به نحو صحیحی از آن ها استفاده كرد.

عضو هیات مدیره شركت بازرگانی دولتی، موضوع واردات گندم را با هدف استفاده از ظرفیت های موجود مورد توجه قرار داد و گفت: بر این اساس واردات گندم در برنامه قرار گرفت تا از این طریق گندم مورد نیاز برای تبدیل به آرد در كارخانجات كه كمتر از ظرفیت موجود خود، كار می كنند، فراهم شود .

وی تصریح كرد هم اكنون كارخانه های آرد با نیمی از ظرفیت موجود خود فعال هستند، بنابراین با واردات می توانیم سایر چرخه های بعدی، همچون فرآوری و ماكارونی را فعال تر كنیم.

عبدوس معتقد است استفاده بیشتر از ظرفیت های تولید آرد، كاهش قیمت تمام شده، افزایش صادرات، اشتغالزایی و افزایش درآمد را در پی خواهد داشت.

وی با یادآوری تحریم های آمریكا و اروپا علیه كشورمان گفت: با این وجود شركت های بسیاری از این كشورها و سایر نقاط جهان مایل به مبادله تجاری با ایران بویژه در حوزه گندم هستند و تاكنون گندم از اروپا، آمریكا، آمریكای لاتین و آسیا خریداری شده است.

عضو هیات مدیره شركت بازرگانی دولتی گفت كه نخستین محموله گندم وارداتی ایران كه پنج هزار و 260 تن است، روز پنجشنبه هفته گذشته از قزاقستان وارد ایران شد و محموله های بعدی در حال بارگیری از این كشور است.

به گفته وی، هم اكنون امكان واردات گندم از بنادر شمالی، جنوبی و سایر مرزها برای بخش خصوصی و دولت فراهم است.

عبدوس با بیان این كه واردات گندم منجر به تامین كمی نیازهای مربوط به صادرات می شود و از سویی بازارهای صادراتی صنایع آرد همچون ماكارونی را رونق می بخشد، افزود: كارخانجات ماكارونی نیز توانسته اند در رقابت با تكنولوژی های روز دنیا، بازارهای خوبی را به دست آورند.

اقتصام 1601**1319





:: برچسب‌ها: شهری ,
:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: