دومین دوره جشنواره كتاب مقاومت به صورت بین المللی برگزار می‌شود
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'بهروز اثباتی' روز سه‌شنبه در نشست خبری نخستین جشنواره كتاب مقاومت با عنوان 'جایزه شهید آوینی ' افزود: حركتهای فرهنگی به نام این شهید با تولید فیلم مستند آغاز شد و بعدها حوزه نشر را هم در برگرفت.

وی گفت: بنیاد فرهنگی روایت علاوه بر فعالیت در حوزه شعر مقاومت و برپایی دو دوره جشنواره تلاش كرد تا در حوزه ادب و مقاومت و پایداری نیز ورود كند.

اثباتی با تاكید بر اینكه كتب ارزشمندی در حوزه دفاع مقدس وجود دارد تصریح كرد كه سعی شده در این رویداد فرهنگی با نگاه جدی تر و گسترده تری به حوزه ادبیات پایداری پرداخته شود.

دبیر جشنواره كتاب مقاومت شهید آوینی درمورد روند برپایی نخستین جشنواره گفت: در جلسه شورای تصمیم گیری كلید كار از اوایل سال 90 زده شد و با توجه به تجربیات گذشته مشخص شد به لحاظ موضوعی حوزه ادبیات پایداری و مقاومت به خوبی تبیین نشده است. به همین منظور كارگروهها و نشستهای علمی برگزار و به شاخص های كلی در این حوزه دست یافتیم.

اثباتی اضافه كرد: با فراخوانی كه اعلام شد و با ارتباطی كه با ناشران و اهالی ادب گرفتیم از چند ماه پیش آثار زیادی به این حوزه رسید؛ فهرستی از منابع مرتبط با این حوزه را هم از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، موسسه خانه كتاب و كتابخانه دفاع مقدس ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی و بنیاد حفظ و نشر اثار و ارزشهای دفاع مقدس دریافت كردیم.

وی با توضیح اینكه دو هزار و 500 اثر مربوط به بازه زمانی سالهای 88 و 89 در این حوزه بررسی شد گفت: در ریزش اولیه و مطابق با شاخصهای انجام شده برخی از این آثار كتاب نبودند و یا بازه زمانی آنها با سالهای ذكر شده متفاوت بود كه از دور داوری خارج شدند.

اثباتی افزود: حدود یك هزار و 200 كتاب در مرحله بعد و در 6 گروه داوری ادبیات داستانی ، شعر ، ادبیات مستند ، هنر ( نمایش ، تجسمی ، فیلمنامه ، عكس ، گرافیك ) ، پژوهشی و نقد علمی و جنگ نرم و عملیاتی روانی مورد بررسی قرار گرفت كه در نهایت 36 اثر به بخش پژوهش ، 17 عنوان در حوزه ادبیات داستانی ، 9 عنوان در زمینه جنگ نرم و عملیات روانی ، 23 كتاب در زمینه ادبیات مستند و 16 اثر در حوزه شعر به مرحله بعدی راه پیدا كرد.

وی گفت : در بخش هنر مجید سرسنگی ، در ادبیات داستانی حسین فتاحی ، در حوزه شعر جواد محقق ، در ادبیات مستند احد گودرزیانی ، در بخش پژوهش ونقد علمی علی شجاعی صائین و در حوزه جنگ نرم و عملیات روانی بهروز اثباتی مسوولیت گروهها را بر عهده دارند.

به گفته اثباتی مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان بخشهای مختلف جشنواره روز 21 فروردین ماه ساعت 17 در خانه هنرمندان و یا پژوهشگاه فرهنگ و هنر و معماری برگزار خواهد شد.

دبیر جشنواره كتاب مقاومت با بیان اینكه از هر گروه یك برنده خواهیم داشت افزود:از برگزیدگان با اهدا لوح تقدیر ، نماد جشنواره و وجه نقد معادل 5 سكه تقدیر خواهد شد.

وی از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، موسسه خانه كتاب ، بنیاد روایت و سازمان بسیج مستضعفان به عنوان حامیان این جشنواره نام برد.

اثباتی در ادامه این جلسه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد تصمیم این بنیاد مبنی بر برگزاری دوره بعدی جشنواره در سطح بین الملل گفت : راه اندازی دوره های نخست همیشه سخت ترین كارها است و امیدواریم مرحله بعد را در سطح بین المللی برگزار كنیم .

وی در پاسخ به دیگر سوال ایرنا در مورد حمایت این مجموعه از نویسندگان و برگزیدگان جشنواره یاد آور شد : تلاش ما جلب حمایت دیگران است اما كتابهای منتخب را یا تجدید چاپ خواهیم كرد و یا یك دوره از چاپ آنها را خریداری می كنیم.

اثباتی در خصوص تفاوت این جشنواره با كتاب سال دفاع مقدس و اینكه این برنامه موازی كاری فرهنگی است تاكید كرد : در كار فرهنگی موازی كاری عیب نیست ، تلاش داریم دفاع مقدس را با تشخص و هویت مستقل آن حفظ كنیم ضمن آنكه به موضوع مقاومت و پایداری به گونه دیگر و از زاویه ای دیگر می پردازیم.

وی با بیان اینكه آینده مقاومت در سطح جهان را گسترده می بینیم افزود: این ادبیات به عنوان ادبیاتی مستقل در توده های مردم هویت پیدا می كند، در این جشنواره 99 درصد آثار در حوزه دفاع مقدس نیست و تنها آثاری در فهرست بررسی قرار می گیرد كه لایه های برون مرزی را شامل می شود.

نشست خبری نخستین جشنواره كتاب مقاومت شهید آوینی امروز در محل بنیاد روایت با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

فراهنگ **1630**1588





:: برچسب‌ها: موزه , هالووین , بهار ,
:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: