هند از پیشنهاد پاكستان برای حل مساله مرزی 'سیاچن' استقبال كرد
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش ایرنا، هزینه آرایش و استقرار نیروهای مرزی هند و پاكستان دراین منطقه كه گاهی دمای آن به دهها درجه زیر صفر می رسد و بادهای كشنده و هوای غیر قابل پیش بینی در این ارتفاعات از مهمترین انگیزه های دو كشور برای حل مساله مرزی یخچال سیاچن است.

سیاچین در شرق دومین قله بلند جهان موسوم به 'كی دو' (K-2) قرار دارد.

اخیرا بیش از 120 سرباز پاكستان دراین منطقه واقع درارتفاعات هیمالیا براثر سقوط بهمن جان خود را ازدست دادند.

'ام. پالام راجو' ، وزیر مشاور در امور دفاعی هند روز جمعه درگفت وگو با خبرنگاران از درك متقابل كشور همسایه از چالش ها و مسایل اقتصادی كه تامین نیروها در سیاچن می طلبد، ابراز خرسندی كرد.

مقام های رسمی در دهلی این ملاقات را اقدامی مثبت خوانده اند چون حضور فرمانده نیروی زمینی پاكستان، از آمادگی نظامی برای حل این مساله حكایت دارد.

گفتنی است ژنرال 'اشفق پرویز كیانی' فرمانده ارتش هند دردیدار از اسكاردو، واقع در شمال پاكستان، كه سقوط بهمن در آن موجب مرگ پرسنل نظامی و مردم عادی شده، از حل مسایل میان هند و پاكستان و همزیستی مسالمت آمیز دو كشور سخن گفته بود.

یك قرارداد آتش بس در سال 2003 تا اندازه زیادی به پایان درگیری های گاه و بیگاه میان نیروهای دو طرف در این منطقه كمك كرد؛ اگرچه هنوز گروه هایی از نظامیان دو كشور در این ناحیه كه شش هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد، مستقرند.

مشكل یخچال سیاچین ناشی از جنگ 1971 درزمانی است كه درآن خط مرزی موقت میان دو سوی كشمیر تعیین شد، اما این منطقه در نظر گرفته نشد زیرا این ارتفاعات منطقه ای غیر مسكونی شمرده می شد.

آساق ** 589**1415





:: برچسب‌ها: زنده ,
:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 1 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: