افغانستان: افزایش بهای مواد مخدر کنترل کشت خشخاش را دشوار می‌کند
نوشته شده توسط : gogos
مزرعه خشخاش در افغانستان

مزرعه خشخاش در افغانستان

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان هشدار داده است که بلند رفتن قیمت مواد مخدر در بازارهای بین المللی، مبارزه افغانستان علیه کشت خشخاش را در سال جاری با چالش جدی روبرو خواهد کرد.

ضرار احمد مقبل، وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان گفت که قیمت مواد مخدر هم اکنون به تناسب سال گذشته حدود سه برابر بیشتر شده است.

آقای مقبل گفت که این مسئله، تقاضا برای تولید مواد مخدر را هم در داخل و هم در خارج از افغانستان بیشتر می کند.

با این حال، آقای مقبل گفت که افغانستان در نظر دارد برنامه وسیعی را برای شناسایی و برخورد با کشاورزان خشخاش و همچنین قاچاقچیان مواد مخدر روی دست گیرد تا از افزایش کشت خشخاش در سال جاری در این کشور جلوگیری شود.

افغانستان در ده سال اخیر، همواره تلاش کرده کشت خشخاش و تولید مواد مخدر را کاهش دهد. اما با وجود مصرف پول های هنگفت در این زمینه و حتی ایجاد وزارت جداگانه ای برای مبارزه با مواد مخدر، هنوز این کشور از فراهم کنندگان اصلی مواد مخدر در سطح جهان شمرده می شود.

در سال‌های قبل، وزارت مبارزه با مواد مخدر، از پیشرفت در کاهش تولید مواد مخدر خبر می داد، اما در سال گذشته، تولید تریاک در افغانستان شصت و یک درصد افزایش یافت.

علاوه بر این، کشت خشخاش نیز در افغانستان در سال گذشته، هفت درصد بالا رفت.

مقامات افغان می گویند یکی از چالش های اصلی سر راه آنها، کشت و تولید مواد مخدر در مناطقی از افغانستان است که حکومت مرکزی، کنترل زیادی بر آن ندارد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در ولسوالی ها و مناطقی که عمدتا طالبان بر آن تسلط دارند، کشت خشخاش و تولید مواد مخدر بالا بوده است.

آمارهای رسمی دولت افغانستان نیز نشان می دهد که بیشترین میزان مواد مخدر در افغانستان، در مناطقی از پنج ولایت هلمند، قندهار، فراه، اروزگان و بادغیس تولید می شود، مناطقی که عمدتا با نا امنی روبرو بوده است.

دولت افغانستان و جامعه جهانی باور دارد که ادامه ناامنی در جنوب و شرق افغانستان، با کشت خشخاش رابطه تناتنگی داشته است.

در همین حال وزارت داخله افغانستان گزارش کرده که کشت خشخاش در هفده ولایت افغانستان به صفر رسیده و در شش ولایت دیگر نیز نزدیک به صفر است.

دولت افغانستان تعهد کرده است به ولایاتی که کشت خشخاش را به صفر رسانده اند، یک میلیون دلار بدهد تا از آن در زمینه بازسازی و تقویت برنامه های اجتماعی استفاده کنند.





:: برچسب‌ها: برف ,
:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: