بررسی روزنامه‌های صبح شنبه تهران – نهم اردیبهشت
نوشته شده توسط : gogos

روزنامه‌های امروز صبح تهران در عنوان‌های اصلی خود از آغاز مهلت تبلیغاتی انتخابات دوره دوم انتخابات مجلس خبر داده و به بهانه گفته‌های مقامات امارات متحده عربی، به مقامات آن کشور حمله برده و تهدیدشان کرده‌اند. فغان از گرانی و نبود تولید، بخش عمده گزارش‌های اقتصادی روزنامه‌های اول هفته تهران را تشکیل می‌دهد در حالی که روزنامه‌های هوادار دولت وعده داده‌اند که از پایان ماه، گرانی‌ها پایان می‌پذیرد.

وزن‌کشی اصولگراها در انتخابات

"رقابت دور دوم کلید خورد" تیتر اول کیهان است، ابتکار نوشته "وزن‌کشی روی باسکول مرحله دوم" و "رقابت جدی کاندیداها برای ۶۵ کرسی بهارستان" در صدر اخبار خراسان آمده است.

حسن وزینی در سرمقاله تهران امروز نوشته است: همزمان با آغاز دور دوم رقابت‌های انتخاباتی برای کسب ۶۵ کرسی باقی مانده مجلس، گزارش‌هایی از فعالیت‌های تخریبی علیه جبهه متحد اصولگرایان منتشر شده است که چنین فعالیت‌های تخریبی زمینه را برای عادی شدن تخریب کاندیداها و جریان‌های سیاسی شناخته‌شده در هر مرحله‌ای که انتخابات در کشور برگزار می‌شود، فراهم کرده است.

این روزنامه اظهار نظر کرده است که متاسفانه عادت کردن برخی جریان‌های تخریب‌گر به نفی دیگران به جای اثبات برنامه‌های خود، تلخکامی‌های هر دوره از انتخابات را رقم می‌زند.

به نظر تهران امروز جا دارد که کارشناسان و نهادهای تحقیقاتی روی مسئله تخریب رقبای سیاسی و غیراخلاقی نمودن رقابت‌های انتخاباتی تمرکز کنند تا چاره‌ای برای مبرا نمودن تلاش کسانی که با هدف ارائه توانمندی به جامعه پای در میدان رقابت‌ها می‌گذارند، از روندهای تخریب‌گرانه یافته شود که البته این امر مستلزم آسیب‌شناسی رقابت‌های انتخاباتی است.

ضمیمه روزنامه شرق: شوراها میراث اصلاحات

جام‌جم در سرمقاله خود با اشاره به فرارسیدن دور دوم انتخابات مجلس نوشته است: روزگاری نماینده ما شدن، در مرحله اول انتخابات نیازمند ۵۰ درصد رأی شهروندان بود، اما سال‌هاست (به درستی بگویم از دور ۶ مجلس به بعد) برای نماینده شهر شدن، ۲۵ درصد رأی شهروندان کافی است ... و آن لحظه‌ای که انتخاب به مرحله دوم می‌رسد، بر هر تعداد رأی، نماینده تعیین می‌شود! تجربه ادوار گذشته نشان داده است در بیشتر مواقع، تفاوت رأی کسانی که به مجلس راه یافته‌اند، با آنانی که بازمانده‌اند، حتی از مرز ۱۰۰۰ رأی فراتر نرفته است! آن هم در شهری چند میلیونی!

علی‌اصغر محکی با ارائه آماری از انتخابات مجلس در دوره‌های نه‌گانه نشان داده است که در دوره‌های اول که برای رفتن به مجلس، داشتن حداقل نصف آرای شهروندان هر شهر لازم بود، وضعیت دیگری حکمرما بود تا دوره ششم که با تصمیم نمایندگان مجلس پنجم داشتن ۲۵ درصد آرا برای نمایندگی کافی شد.

نویسنده مقاله جام‌جم نتیجه گرفته است که نتیجه بدیهی ادامه داشتن این روند، یک چیز است: آنان که در جایگاه تصویب قوانین و نظارت قرار دارند، ممکن است نماینده ما نباشند، چرا که با رأی اندک ناشی از عدم حضور ما در مرحله دوم انتخابات به مجلس راه یافته‌اند!

کوه اصولگرایی انتخاباتی

محمدحسین روانبخش در ستون طنز مردم‌سالاری به طعنه نوشته است: مرحله دوم انتخابات پیش روی عموم مردم قدرشناس است، همان‌هایی که گرانی و سوءمدیریت و سیاسی‌بازی‌ها را تحمل می‌کنند و امیدوارانه به آینده می‌نگرند. آنها خود را برای مرحله دوم انتخابات آماده می‌کنند و از همین حالا در حال ثانیه‌شماری هستند.

نویسنده با اشاره به رقابت گروه‌های اصولگرا با هم نوشته است: اصل داستان به جنگ زرگری می‌ماند و رقابتی ساختگی بین یک گروه است! با این اوصاف لابد برادران انتظار دارند که مردم، همه با هم و جان برکف، به آنها رای بدهند دیگر ؟! برادران کمی باهوش‌تر اصولگرا فهمیده‌اند که به جای اینکه سرشان به آن داستان گرم شود، دارند درباره حضور یا عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی سخن می‌گویند و فکر می‌کنند که این جور حرفها و اینکه توپ را به خارج از زمین بیندازند، می‌تواند به آنها کمک کند تا این مرحله انتخابات را به پیش ببرند!

در انتهای طنز مردم‌سالاری آمده است: ایام انتخابات همیشه ایام باشکوهی بوده است و همان‌طور که در بالا گزارش شد، در این روزها شکوه اصولگرایی دارد از سر و کول همه بالا می‌رود و اگر راستش را بخواهید همه این حرف‌ها و بازی‌ها و دو دسته‌سازی‌ها برای این است که هر جوری می‌شود حواس مردم را پرت کنند و امثال علی مطهری را از حضور در مجلس بعدی بازدارند!...خودشان که می‌گویند: می‌شود و می‌توانیم؛ شما چی فکر می‌کنید؟!

ترکیه و امارات، همه در دام صهیونیزم

"ترکیه گرفتار در بازی دو سر باخت" عنوان اول سیاست روز است و روزنامه جمهوری اسلامی از قول وزیر دفاع آمریکا نوشته است: "اطلاعاتی درباره اراده ایران به ساخت سلاح هسته‌ای نداریم".

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود در پاسخ اظهارات مقامات اماراتی علیه مذاکرات ایران و امارات متحده عربی بر سر جزایر تنگه هرمز نوشته است: شیوخ امارات نیز واقعیت‌های مربوط به جزایر سه‌گانه ایرانی را به خوبی می‌دانند و اگر فشارها و تحریکات خارجی وجود نداشته باشد، هرگز سخنی از جنس ادعاهای واهی که این روزها مطرح می‌کنند، به زبان نخواهند آورد.

به نوشته این مقاله، آنچه در این میان موجب تأسف است، سیاست روزمرگی وزارت امور خارجه کشورمان و حتی در بسیاری موارد، برخوردهای انفعالی این وزارتخانه در مساله جزایر سه‌گانه ایرانی و ادعاهای واهی شیوخ امارات است. ایران در موضوع جزایر سه گانه با دست پر می‌تواند وارد صحنه شود و نیازی به مذاکره حتی درباره تفاهم‌نامه با امارات نیز نیست. وزارت امورخارجه کشورمان می‌تواند از یکطرف با ترتیب دادن یک جریان اطلاعاتی قوی همراه با ارائه اسناد ومدارک در سطح بین‌المللی، که هر لحظه قابلیت به روز شدن را داشته باشد، تبلیغات دشمنان را در این زمینه خنثی کند.

روزنامه جمهوری اسلامی معتقد است که با توجه به وابستگی‌های شدیدی که امارات به سرمایه ایرانی‌ها، رفت‌وآمد اتباع ایران به امارات و مبادلات تجاری امارات با ایران دارد، ایران به راحتی می‌تواند با اتخاذ سیاست‌های ویژه، شیوخ امارات را تنبیه کند. ایران، در مقایسه با امارات، به مثابه یک قاره است با برخورداری از کلیه امکانات. مهم‌تر آنکه قدرت نظامی ایران در جنگ ۸ ساله چنان نمایان شد که سرنوشت صدام و حزب بعث می‌تواند درس عبرت خوبی برای شیوخ امارات باشد.

سیاست روز همین بیان انتقادآمیز را در گزارش اصلی خود علیه دولت اسلامگرای ترکیه انتخاب کرده و نوشته است: برخی صاحب‌نظران بر این عقیده‌اند که ادعاها و القا‌های غرب در زمینه هلال شیعه در منطقه، ترکیه را نیز مانند برخی از کشورهای عربی به سوی بازی در زمین غرب سوق داده است. این نظریه وجود دارد که برخی از کشورهای عربی و ترکیه تحت تاثیر القاهای غرب و اسرائیل از مشارکت شیعیان در عرصه سیاسی نگران بوده و به دنبال مقابله با آن هستند. تحرکات صورت گرفته علیه جمهوری آذربایجان، ایران ، عراق، سوریه، لبنان، عربستان و بحرین گواهی بر این امر می‌باشد.

به نظر این روزنامه، مواضع سیاستمداران و مردم ترکیه نشان می‌دهد که سیاست‌های دولتمردان ترکیه از عرصه همگرایی منطقه خارج شده است و تردیدهای ایجاد شده در کشورهایی از جمله ایران درباره چگونگی ادامه روابط با این کشور، امری صحیح و به جا می‌باشد. دولتمردان ترکیه در حالی به سوی غرب گرایش یافته‌اند که بسیاری از مردم ترکیه تاکید دارند کشورشان به سوی امپراطوری عثمانی پیش می‌رود نه عثمانی مقتدر بلکه تکرار سرنوشت عثمانی فروپاشیده در انتظار این کشور خواهد بود.

سیاست روز نوشته است: به عبارت دیگر، ترکیه در بازی قرار گرفته است که در نهایت در هر دو سر باخت می‌باشد، چرا که از دست دادن دوستان منطقه‌ای و گرفتار شدن در بازی غربی که به دنبال تجزیه و تزلزل آن است، ترکیه را با بحران‌های گسترده داخلی و جهانی همراه خواهد یافت، در حالی که همگرایی به کشورهای منطقه و دوری از غرب می‌تواند راه نجات این کشور باشد.

بازار در انتظار نتایج مذاکرات هسته‌ای

آرمان از قول سید علی خمینی در صدر اخبار خود نوشته است: "برای گرانی و اشتغال چاره‌ای بیندیشید"، "صادرات آسان شد" تیتر اول جام‌جم است، فرهیختگان از "کاهش قیمت‌ها تا پایان اردیبهشت" خبر داده و جهان صنعت در عنوان اصلی خود نوشته است: "بدهکاران از دریافت وام بانکی محروم شدند".

تیتر و عکس صفحه اول جهان صنعت

ابتکار در سرمقاله خود به بررسی شرایط اقتصادی سخت کشور پرداخته و نوشته است: چشم‌انداز اقتصادی تحت‌تاثیر مذاکرات هسته‌ای است. البته سیاست‌های هدفمندی یارانه‌ها و بحث‌های مربوط به اجرا یا عدم اجرای فاز دوم آن، بی‌تاثیر در ابهام وضعیت کنونی نیست. روند رو به کاهش قیمت ارز و طلا تحت‌تاثیر خوش‌بینی‌های کنونی است. در فاصله دوهفته گذشته، اظهارات منفی غربی‌ها بازار را منفی کرده و در مقابل، گمانه‌های مثبت، وضع بازار را مثبت ساخته است.

به نوشته این مقاله، حالت انتظار همه ابعاد بازار را فرا گرفته و مذاکرات بغداد به صورت غیرواقعی بر زوایای اقتصاد سایه انداخته‌است. اگر مطابق پیش‌بینی‌ها، روند مذاکرات خرداد ماه همچنان مثبت بماند، به طور یقین تاثیر شگرفی بر بازارهای نقدپذیر بخصوص بازار ارز و طلا خواهد گذاشت، به طوری که روند کاهش و حتی سقوط قیمت‌ها را به همراه خواهد داشت. ولی اگر خبر منفی منتشر شود و علامت شکست ظاهر گردد، آنگاه باید منتظر شوک بزرگ دیگری بر پیکر نحیف بازار بخصوص در حوزه ارز و طلا باشیم و بحران قیمت‌ها دوباره خود را تحمیل خواهند کرد.

در این مقاله آمده است: تصویر ارائه شده، نشان می‌دهد که بازار تابع قواعد صرف اقتصادی نیست، بلکه سایه سیاست بر سر اقتصاد سنگینی می‌کند؛ اقتصاد به بستر سیاست تبدیل شده‌است. در دیگر کشورها نیز اقتصاد تحت‌تاثیر سیاست قرار می‌گیرد، اما به این میزان در هم تنیده نیست.

ابتکار اضافه کرده است: به عبارت دیگر، اینطور نیست که درنتیجه عطسه سیاست، سکته اقتصادی رخ دهد، چنانچه در ایران اینچنین اتفاق می‌افتد؛ اقتصاد به ابزار سیاستمداران تبدیل شده‌است. آنان با نان مردم، بازی برد و باخت راه انداخته‌اند. به همین دلیل هم سیاست وارد حریم خصوصی مردم شده و جزئی از دغدغه‌های شبانه‌روزی مردم به شمار می‌رود. شاید هیچ مسئله‌ای در شرایط کنونی به اندازه فرجام مذاکرات هسته‌ای، موضوع بحث‌های محفلی و خانوادگی و دغدغه ذهنی ایرانیان نباشد.

پویا جبل‌عاملی در سرمقاله دنیای اقتصاد نوشته است: کاهش سهمیه مسافران از ارز دولتی، به‌زعم بسیاری می‌تواند نشانه نامساعدی باشد از ذخایر ارزی بانک مرکزی و از ‌این منظر می‌تواند بر افزایش بهای ارز در بازار تاثیر گذارد. کاهش ۳۳ درصدی ارز مسافرتی می‌تواند نشانه ناخوشایندی برای بازار باشد.

به نوشته این کارشناس اقتصادی، با‌ این وجود در هفته گذشته که به دلیل تعطیلات حجم معاملات نسبتا پایین بود،‌این خبر نتوانست بر کاهش بهای ارز بازار تاثیر گذارد و باید همچنان منتظر بود و روند بهای ارز را در هفته پیش‌رو رصد کرد. اما به راستی فارغ از تاثیر کاهش سهمیه ارز مسافرتی بر بازار ارز، آیا ‌این اقدام بانک مرکزی اشتباه است؟ ‌این کاهش نشانه مثبت دیگری را نیز در خود دارد و آن پذیرش بیشتر بازار ارز از سوی بانک مرکزی است. در واقع نهاد پولی با‌ این اقدام خود، مسافران را به تامین ارز مورد نیاز خود از بازار تشویق می‌کند و در نتیجه برخلاف دوره‌ای کوتاه که ‌این نهاد پولی عملا هرگونه معامله با قیمت‌های بازاری را غیرقانونی می‌دانست،‌ اینک خود بانک مرکزی با ‌این سیاست بر اصل قرار دادن بهای بازار آزاد تاکید دارد و‌ این، پدیده مبارکی است که از روی اجبار یا اختیار حاصل شده است.

‌سرمقاله دنیای اقتصاد افزوده است: این کاهش به معنای آن است که دیگر دولت به شهروندان خود یارانه کمتری برای مسافرت به خارج کشور می‌دهد و ‌این را نمی‌توان سیاست مذمومی ‌دانست و اتفاقا باید بر گسترش آن و بازگشت به بازار پافشاری کرد.

عکس روزنامه خراسان از سیل در خیابان‌های مشهد

مدارس آلونکی پایتخت و شیر گران شده

مهدیه تقوی‌راد در خراسان نوشته است: تحصیل در مدارس کپری یا فرسوده نمونه بارزی از محرومیت دانش‌آموزانی است که هنوز از حقوق اولیه زندگی محروم هستند. به رغم وعده‌های مکرر روسای آموزش و پرورش برای برچیده شدن این مدارس، همچنان برخی از دانش‌آموزان حتی در حوالی پایتخت در چنین مدارسی درس می‌خوانند و از کمترین امکانات آموزشی محرومند.

به نوشته این گزارش، نخستین‌بار در سال ۸۵ وعده برچیده شدن مدارس کپری توسط مسئولان آموزش و پرورش داده شد، اما این وعده هیچگاه به حقیقت نپیوست و هنوز در گوشه و کنار کشور مدارسی وجود دارند که عنوان کپری را یدک می‌کشند. اگرچه در دو دولت گذشته سفرهای استانی از رواج خوبی برخوردار بوده، اما به نظر می‌رسد سفر به مناطق محروم و صعب‌العبور برای مسئولانی که سالهاست در پایتخت زندگی می‌کنند، کمی سخت است و آگاهی از وضعیت مدارس این مناطق تنها با اکتفا به شنیده‌ها و اخباری است که مسئولان محلی در اختیار آنها قرار می‌دهند.

خراسان در نهایت از قول کارشناسان آموزش و پرورش نوشته است: مدارس لپه‌زنک، عباس‌آباد، اسماعیل‌آباد، محمودآباد، شریف‌آباد و زمان‌آباد که با تهران فقط نیم ساعت فاصله دارند، کپری محسوب می‌شوند؛ مدارسی که در ویرانه‌های اطراف شهر تشکیل می‌شوند و از ساده‌ترین امکانات هم محرومند. طبق تعاریف کارشناسان آموزش و پرورش، مدارسی که با چنین بحران‌هایی مواجهند، حتی اگر در کپر تشکیل نشوند، کپری محسوب می‌شوند و حتی خطرشان از مدارس کپری هم بیشتر است.

همین روزنامه گزارش داده است: درحالی که سرانه مصرف شیر در ایران یک سوم دیگر کشورهاست، گرانی‌های اخیر باعث کاهش بیشتر مصرف شیر و لبنیات شده است

به نوشته خراسان مطالعات نشان می‌دهد که مصرف شیر مایع طی سال ۹۰ در ایران به طور متوسط ۱۴ درصد کاهش یافته است، برخی منابع خبری هم از کاهش ۲۰ درصدی مصرف لبنیات در ایران خبر داده‌اند و با توجه به پایین بودن سرانه مصرف شیر در کشور این موضوع به معنی تهدید سلامت جامعه است.

کارتون روز

ستون کارتون‌خواب شرق، کارتون هادی حیدری





:: برچسب‌ها: سگ , سیاتل ,
:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: