تهران و بیروت در عصر طلایی مناسبات دوجانبه
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار سیاسی ایرنا، در تازه ترین رویداد ثبت شده در تقویم مناسبات تهران و بیروت، محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران فردا (چهارشنبه) در راس هیاتی بلندپایه عازم كشور لبنان می شود.

به گفته سفیر ایران در بیروت، دیدار با رییس جمهوری، نخست وزیر و رییس مجلس لبنان از برنامه های رحیمی در این سفر خواهد بود.

'غضنفر ركن آبادی' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بیروت، از همراهی وزرای مسكن و شهرسازی، آموزش و پرورش، دادگستری، ارتباطات و نیرو جمهوری اسلامی ایران با معاون اول رییس جمهوری خبر داده است.

حضور این تعداد از اعضای دولت در این سفر از اراده و عزم جدی تهران و بیروت برای تحكیم مناسبات حكایت دارد.

روابط ایران و لبنان به عنوان كشور واقع در خط مقدم مقاومت علیه رژیم صهیونیستی در سال های اخیر سیری صعودی داشته و این همكاری نزدیك، دستاوردهای شیرینی را برای دو ملت به همراه داشته است.

تقویم مناسبات دو كشور رویدادهایی نظیر سفر تاریخی محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران به بیروت در 21 مهر 1389، سفر میشل سلیمان، رییس جمهوری لبنان در 4 آذرماه 1387 و سفر سعد حریری، نخست وزیر وقت لبنان در آذرماه 1389 و دیگر رفت و آمدهای دیپلماتیك و كاری وزرا و اعضای كابینه دو كشور را ثبت كرده است.

استقبال به یادماندنی مردم لبنان از محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران از پیوندهای ناگسستنی مردم دو كشور و تعلق خاطر این كشور حاشیه مدیترانه به آرمان‌های انقلاب اسلامی حكایت داشت.

استقبال مردمی از نماینده ارشد ملت ایران به حدی وسیع بود كه یادآور سفرهای استانی رییس جمهوری بود.

رسانه‌های بین المللی در بازتاب گسترده این استقبال حماسی نوشتند كه مردم لبنان از احمدی‌نژاد به عنوان یك قهرمان ملی استقبال كردند. در این میان شبكه تلویزیونی اسكای نیوز سفر ماه مهر رییس جمهور ایران را مهمترین واقعه سال خاورمیانه عنوان نهاد كه از قدرت نرم بلامنازع ایران در منطقه سخن می گفت.

پس از این سفر، در رفت و آمدهای دیپلماتیك در سطح عالی نوبت به سعد حریری، نخست وزیر وقت لبنان رسید و امضای 9 سند همكاری و ترسیم زمینه های جدید همكاری رهاورد آن بود. سفری كه دعوت نخست وزیر وقت لبنان از معاون اول رییس جمهوری ایران برای سفر به این كشور را به همراه داشت.

در این سفر بود كه نخست وزیر وقت لبنان، پیشنهاد ارتقای سطح كمیسیون مشترك همكاری های دو كشور به كمیته عالی را طرح كرد؛ كمیته ای كه قرار است نخستین جلسه آن در سفر معاون اول رییس جمهوری به لبنان برگزار شود و ارتقای همكاری های دو كشور در سطح عالی تری دنبال و پیگیری شود.

از زمان سفر حریری تا به امروز، برخی مقامات لبنان از جمله وزیر دفاع این كشور برای مذاكرات با همتایان خود به تهران سفر كرده اند.

** دستور كار سفر بیروت

بنا بر اعلام دیپلمات ارشد تهران در بیروت، هفته جاری یك كمیته پیگیری، یك كمیسیون مشترك و یك كمیته عالی دوجانبه برگزار خواهد شد.

محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهوری، رییس ایرانی كمیته عالی همكاری های دوجانبه ایران و لبنان است.

علی نیكزاد، وزیر مسكن و راه سازی ریاست هیات ایرانی در كمیسیون مشترك دو كشور را برعهده دارد و 'جمشید نورصالحی' معاون وزیر راه و شهرسازی رییس كمیته پیگیری است.

بر این اساس، معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران قرار است در دیدار و مذاكره با مقامات ارشد كشور لبنان، موضوعات و مسایلی نظیر همكاری در زمینه انرژی مطرح كند و انتظار می رود كه موانع موجود بر سر راه اجرایی شدن چهار پروژه مهم (انتقال برق از ایران به لبنان، ایجاد نیروگاه های كوچك 25 مگاواتی، ساخت سد بترون و ایجاد نیروگاه های 500 مگاواتی) از سد راه برداشته شود.

نشست كمیته پیگیری كمیسیون مشترك و هفتمین اجلاس كمیسیون همكاری های مشترك دو كشور به ریاست 'علی نیكزاد' وزیر راه و شهرسازی و 'نقولا نحاس' وزیر اقتصاد و تجارت لبنان نیز از رویدادهای ثبت شده در تقویم مناسبات برای روزهای جاری است.

سفیر ایران در لبنان در این باره به ایرنا گفته است: با توجه به حجم گسترده توافقنامه های امضا شده قبلی كه بالغ بر 32 توافقنامه و یادداشت تفاهم است و تقریبا تمامی وزارتخانه های لبنان با همه وزارتخانه های ایران مرتبط شده اند، بخش عمده ای از نمایندگان وزارتخانه های مختلف در كمیته پیگیری حضور دارند.

غضنفرآبادی افزود: با توجه به اینكه یكی از اولویت های اساسی لبنان در مرحله كنونی مساله انرژی (در بخش احداث نیروگاه، تامین برق و بخش سدسازی و اكتشاف نفت از اعماق دریا) است، مقرر شده كه 'مجید نامجو' وزیر نیرو نیز در این سفر حضور داشته باشد.

وی با اشاره به همكاری وزارت آموزش و پرورش ایران با وزارت پرورش و آموزش عالی لبنان و همچنین با توجه به اتمام تمامی مراحل قانونی مجتمع آموزشی ایران و كلنگ زنی آن در این سفر افزود: 'حمید رضا حاجی بابایی' وزیر آموزش و پرورش نیز در این سفر هیات ایرانی را همراهی خواهد كرد.

سفیر كشورمان در ادامه به امضای دو سند همكاری قضایی میان ایران و لبنان و به تبع آن حضور 'مرتضی بختیاری' وزیر دادگستری' اشاره كرد.

ركن آبادی اظهار داشت: 'رضا تقی پور' وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با توجه به گسترش همكاری های دو كشور در زمینه ارتباطات، معاون اول رییس جمهور را در این سفر همراهی خواهد كرد.

سیام**2026





:: برچسب‌ها: پرنده , دریاچه , سرگرمی ,
:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: