نوشته شده توسط : gogos

'عبدالجلیل شهنوازی' روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وزش باد شدید از اوایل صبح امروز در محور زاهدان - بم آغاز شد و رفته رفته با غلظت ریزگردها و كاهش شعاع دید پلیس راه برای حفظ جان مسافران و جلوگیری از سوانح احتمالی جاده را بست.

پلیس راه سیستان و بلوچستان نیز اعلام كرد: بر اثر گرد و غبار ناشی از باد شدید بویژه در محدوده شورگز، محور زاهدان - بم تا اطلاع بعدی بسته است.

هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز در اطلاعیه ای هشدار داد: از اواخر وقت امروز بارش ها در برخی از نقاط این استان آغاز می شود و پی آمد آن آبگرفتگی معابر، سرما و یخبندان شبانه خواهد بود.

7307/2729/330



:: برچسب‌ها: سفر , قدیمی ,
:: بازدید از این مطلب : 230
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gogos

' عباسعلی نجفی ' صبح روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ساری افزود: سقوط سه فقره بهمن در منطقه پلور از محور مواصلاتی هراز كه اواخر شب گدشته رخ داد، تلفات جانی در برنداشت اما موجب بسته شدن جاده هراز شد.

وی از نجات جان سرنشینان تعدادی خودرو كه در زیر بهمن گرفتار شدند، خبر داد و اظهار داشت: با تلاش راهداران، 10 سرنشین چهار وسیله نقلیه از زیر بهمن نجات یافتند كه حال عومی تمامی سرنشینان خوب است .

نجفی از ادامه بارش شدید برف در جاده هراز خبر داد و گفت: بیشترین مقدار برف از منطقه آب اسك تا امام زاده هاشم باریده است و راهداران با تمام توان و امكانات در تلاش هستند تا این محور مواصلاتی را بازگشایی كنند.

معاون راهداری اداره كل راه و ترابری مازندران با اشاره به بارش برف در سایر جاده های اصلی استان، بیان داشت: هم اكنون شاهد بارش برف در جاده های كندوان، فیروزكوه و كیاسر به دامغان هسنیم كه نیروهای راهداری با آمادگی كامل در حال انجام عملیات برف روبی و نمك پاشی هستند تا راهی امن برای مسافران مهیا كنند.

نجفی داشتن لوازم و تجهیرات زمستانی را ضروری دانست و از مسافران تقاضا كرد تجهیزات زمستانی همچون زنجیر چرخ و البسه مناسب را به همراه خود داشته باشند تا در مواقع ضروری از آنها استفاده كنند. ك/3

519/402/508



:: برچسب‌ها: سفر ,
:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، نخسین همایش بین المللی بانوان برگزیده آسمانی روز گذشته با سخنرانی وزیر امور خارجه و حضور میهمانانی از كشورهای لبنان، سوریه و پاكستان در تهران كار خود را آغاز كرد.

این همایش با محوریت چهار بانوی برگزیده آسمانی - حضرات آسیه، خدیجه، مریم و فاطمه (س) - با حضور بانوان عضو سازمان همكاری های اسلامی برای نخستین بار برگزار می شود.

بر اساس این گزارش مركز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری به عنوان دبیرخانه دائمی سازمان همكاری های اسلامی میزبان برگزاری این همایش است.

در دومین روز این همایش قرار است راهكارهای اجرایی و رسانه ای نهادینه سازی الگوهای دینی در یك جلسه عمومی با حضور كارشناسان مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

گفت و گوی تعاملی یكی دیگر از برنامه های امروز این همایش است در پایان نیز قطعنامه ای برای زنان در همه كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی صادر شود.

تكیه بر فطرت الهی و اقتدای جمعی به الگوهای آسمانی به عنوان تنها راه نجات بشر امروز از مهمترین محتویات این قطعنامه خواهد بود.

این قطعنامه را مریم مجتهد زاده مشاور رییس جمهوری و رییس سومین اجلاس وزرای امور زنان سازمان همكاری های اسلامی قرائت خواهد كرد.

اجتمام **9134**2038**1588



:: برچسب‌ها: خام , اسپانیا ,
:: بازدید از این مطلب : 243
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gogos
مرکز سیاستگزاری فراحزبی

گروهی از شخصیت‌های دموکرات، جمهوریخواه و مستقل در آمریکا با انتشار گزارشی خواهان افزایش تهدید سیاسی و نظامی ایران با هدف توقف "برنامه هسته‌ای نظامی" در این کشور شده‌اند.

مرکز سیاستگزاری فراحزبی (Bipartisan Policy Center) که یک گروه مستقل و متشکل از مقام های سیاسی و نظامی کنونی و سابق آمریکاست در گزارشی که چهارشنبه منتشر کرد، اعلام کرد بزرگ ترین بخت برای متوقف کردن تلاش ایران در جهت به دست آوردن سلاح هسته ای، نمایش عزم ایالات متحده برای کاربرد نیروی نظامی برای توقف آن است.

این گروه فهرستی از توصیه های خود را برای توقف این برنامه اعلام کرده است که از جمله آنها می توان به تقویت ناوگان نظامی آمریکا در خلیج فارس، افزایش عملیات نامحسوس در ایران و شدت بخشیدن به حملات لفظی در مقابل این کشور اشاره کرد.

پس از انتشار گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی که ایران در آن را به داشتن برنامه اتمی با ماهیت نظامی متهم شده بود و افزایش احتمال اقدام نظامی اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای این کشور، تنش میان دولت ایران و قدرت های غربی افزایش یافته است.

ایران برنامه اتمی خود را صلح آمیز می داند ولی آمریکا و متحدانش این کشور را به تلاش برای به دستیابی به توانایی تولید سلاح اتمی متهم کرده اند.

جیمز کلپر، رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا در گزارشی که سه شنبه به کمیته اطلاعات مجلس سنا ارائه داد، گفت که ایران "ظرفیت علمی، فنی و صنعتی لازم را برای تولید تسلیحات هسته‌ای در اختیار دارد و موضوع اصلی، تنها اراده سیاسی (برای تولید چنین تسلیحاتی) است."

گزارش مرکز سیاستگزاری فراحزبی خواهان پاسخگو کردن ایران به سوال های مربوط برنامه اتمی این کشور از طریق مذاکره، تحریم اقتصادی و کاربرد تهدید قابل توجه نظامی است.

در این گزارش آمده است: "ایالات متحده باید نشان دهد که یک گزینه پیش روی ایران است: این کشور می تواند از طریق مذاکرات برنامه اتمی خود را متوقف کند یا این که برنامه هسته ای این کشور به وسیله عملیات نظامی آمریکا یا اسرائیل نابود خواهد شد."

بعضی از توصیه های ارائه شده به وسیله این گروه عبارتند از:

  • آمریکا عزم خود را برای به کارگیری نیروی نظامی نشان دهد.
  • افزایش عملیات نامحسوس سازمان های جاسوسی آمریکا و کشورهای غربی در ایران.
  • تقویت ناوگان پنجم دریایی آمریکا در خلیج فارس و دریای عمان با افزایش تعداد ناوهای هواپیمابر در منطقه.
  • افزایش توانایی صادرات نفت خام از کشورهایی مانند عربستان سعودی از طریق مسیرهای جایگزین به جای تنگه هرمز.
  • تقویت نیروهای مسلح کشورهای عربستان سعودی، کویت، عمان و امارات متحده عربی از طریق فروش تسلیحات پیشرفته به آنها.

به توصیه مرکز سیاستگزاری فراحزبی، در صورت عدم موفقیت این تدابیر، آمریکا باید با محاصره دریایی ایران مانع از واردات بنزین به این کشور شود.

این گروه می افزاید که آمریکا باید این توانایی را در خود ایجاد کند که در صورت نیاز با عملیات محدود نظامی، تاسیاست اتمی ایران را از بین ببرد.

این گزارش بدون تاکید بر عملیات نظامی به عنوان راه حل پایان دادن به مناقشه هسته ای ایران، می افزاید که چنین عملیاتی شامل چندین هفته عملیات هوایی برای حمله به تاسیسات کلیدی هسته ای و نظامی خواهد بود.

به گفته مرکز سیاستگزاری فراحزبی، عملیات محدود نظامی برنامه اتمی ایران را کاملا منهدم نخواهد کرد، ولی دستیبابی این کشور به سلاح هسته ای را به تاخیر می اندازد.

به نوشته گزارش این مرکز "سیاستگذاران باید این نکته را در نظر بگیرند که آیا تاخیر کوتاه مدت در پیش بردن برنامه اتمی ایران به واشنگتن امکان می دهد تا با بهره گیری از آن کل فعالیت های هسته ای ایران را متوقف کند؟"

به نوشته تهیه کنندگان گزارش، اقدام نظامی علیه ایران می تواند تبعاتی مانند افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی، اقدام تلافی جویانه این کشور علیه نظامیان آمریکایی و حمایت آن از عملیات تروریستی علیه منافع ایالات متحده را به همراه داشته باشد.



:: برچسب‌ها: باغ وحش , معماری , سیاه و سفید ,
:: بازدید از این مطلب : 238
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش ایرنا، پوتین روز پنجشنبه در دیدار با گروهی از حقوقدانان جوان روسی در مسكو افزود: احتمال اینكه انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم كشیده شود، وجود دارد اما این مساله باعث برهم خوردن ثبات كشور نمی شود.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری روسیه با اشاره به اینكه كشیده شدن انتخابات به دور دوم مساله وحشتناكی نیست، اظهار داشت: در صورت وقوع چنین اتفاقی از آمادگی كامل برخوردار هستم و تمام تلاش خود را به كار خواهم گرفت.

وی در عین حال خاطرنشان كرد كه به پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری امیدوار است.

پوتین اضافه كرد: اگر به پیروزی خود امیدوار نبودم هیچگاه نامزد انتخابات ریاست جمهوری نمی شدم.

نامزد ریاست جمهوری روسیه همچنین وعده داد كه در صورت پیروزی در انتخابات تصدی برخی مقام های دولتی را به مخالفان خود پیشنهاد كند.

وی همچنین تاكید كرد كه حاضر به كار در مقام ریاست جمهوری روسیه بدون پشتیبانی مردم نیست.

پوتین در این باره اظهار داشت: هر حكومتی تنها با تكیه بر مردم و حمایت آن قادر است از عهده اهداف تعیین شده برای پیشرفت كشور برآید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری روسیه همچنین از برنامه انتخاباتی رقبای خود انتقاد كرد و آنها را غیرقابل اجرا توصیف كرد.

نتایج آخرین نظرسنجی انجام شده توسط مركز افكار سنجی سراسری روسیه حاكی است: 65 درصد مردم این كشور بر این باورند كه ولادیمیر پوتین نخست وزیر فعلی و نامزد انتخاباتی آتی ریاست جمهوری این كشور در دور نخست پیروز می شود.

انتخابات ریاست جمهوری روسیه چهارم مارس سال جاری میلادی مصادف با شانزدهم اسفند ماه امسال با شركت 5 نامزد برگزار می شود.

نامزدهای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری روسیه شامل ولادیمیر پوتین نخست وزیر فعلی و نامزد حزب حاكم 'روسیه واحد'، 'ولادیمیر ژیرینوفسكی' رهبر حزب لیبرال دموكرات، 'گنادی زوگانوف' رهبر حزب كمونیست، 'سرگئی میرونوف' رهبر حزب روسیه عادل و 'میخاییل پروخوروف' نامزد منفرد هستند.

چنانچه هیچ یك از نامزدها در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری روسیه موفق به كسب بیش از نیمی از آرای ماخوذه نشوند، انتخابات به دور دوم كشیده می شود.

اروپام/2242**518



:: برچسب‌ها: آبی , پاریس , استرالیا ,
:: بازدید از این مطلب : 214
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gogos

'كیومرث بیات' روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در جریان این رقابت ها و در پایان دور هفتم در رده سنی زیر 14 سال، درسا درخشانی فر از تهران با كسب 5/6 امتیاز همچنان در صدر قرار دارد، محدثه علیجان زاده از استان گیلان با كسب شش امتیاز دوم است و آناهیتا غلامی از مازندران با كسب 5/5 امتیاز در مكان سوم قرار دارد.

وی اظهار كرد: در رقابت های رده سنی زیر 16 سال و در پایان دور هفتم ، نادیا باقری از گیلان با كسب شش امتیاز در صدر قرار گرفت، كیمیا مرادی و رعنا حكیمی فرد هر دو از تهران با كسب 5/5 امتیاز به ترتیب در مكان های دوم و سوم جدول قرار دارند.

بیات اضافه كرد: در پایان دور هفتم رقابت های شطرنج قهرمانی دختران رده سنی زیر 18 سال نیز، فرزانه قادری از خراسان رضوی با كسب 5/5 امتیاز صدرنشین شد، نیوشا افشار از تهران نیز با 5/5 امتیاز و پوئن شكنی كمتر دوم است و زهرا آزادواری از تهران با كسب پنج امتیاز در مكان سوم قرار دارد.

رییس هیات شطرنج گیلان ادامه داد: رقابت های شطرنج قهرمانی دختران زیر 14، زیر 16 و زیر 18 سال قهرمانی كشور از عصر روز شنبه در رشت آغاز شده است.

وی اضافه كرد: در این دوره از رقابت ها، 95 شطرنج‌باز از سراسر كشور حضور دارند كه در 9 دور به روش سوییسی و به مدت یك هفته در سالن شطرنج مهد اندیشه شهرستان رشت با هم به رقابت می پردازند.ك/3

7285/ 603/508



:: برچسب‌ها: پاریس , فلوریدا ,
:: بازدید از این مطلب : 194
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gogos

در قوانین دیپلماتیك آلمان ، 'نمایندگی دیپلماتیك' به وضعیت قبل از راه اندازی سفارت در این كشور گفته می شود و كشورها بعد از عبور از این مرحله، قادر خواهند بود در آلمان سفارتخانه داشته و سفیر معرفی كنند.

به گزارش خبرگزاری آلمانی 'د.پ.آ'، گیدو وستروله كه سرگرم دیدار از خاورمیانه است و در سفر دوره ای خود به این منطقه از كشورهای اردن و مصر دیدار و با مقامات این كشورها تبادل نظر كرده، امروز در سفر به سرزمین های اشغالی با محمود عباس دیدار و این سخنان را در دیدار با وی مطرح كرد.

با این تصمیم دولت آلمان، وضعیت دیپلماتیك فلسطین در این كشور مشابه با كشورهای فرانسه و انگلستان خواهد بود.

هنوز فلسطین سفیری در برلین ندارد و مقام فلسطینی در این كشور رییس هیات نمایندگی آنها در آلمان است .

آلمان برخلاف 131 كشور جهان كه فلسطین را به عنوان یك دولت مستقل به رسمیت شناخته اند،هنوز مناطق خودگران فلسطینی را به عنوان یك دولت مستقل قبول ندارد.

وستروله قبل از سفر به خاورمیانه بر ادامه روند مذاكرات صلح در امان تاكید كرده و از مهمترین اهداف سفر خود به این منطقه را تلاش برای احیای این مذاكرات عنوان كرده بود .

وستروله در این سفر دوره ای دیدار بامقامات رژیم صهیونیستی را نیز در دستور كار خود دارد.

رییس تشكیلات خودگردان فلسطینی نیز در دیدار با وزیر امور خارجه آلمان، از تلاش این كشور برای از سرگیری مذاكرات صلح خاورمیانه و همچنین اقدام آلمان به ارتقای سطح دیپلماتیك فلسطین در این كشور قدردانی كرد.

محمود عباس همچنین با ارائه گزارشی از آخرین كوشش ها برای دستیابی به صلح پایدار با اسرائیلی ها، تاكید كرد كه؛ 'لحاجت رژیم اسرائیل دلیل اصلی ناكامی مذاكرات مقدماتی در اردن بوده است'.

عباس خاطرنشان كرد: رژیم اسرائیل آماده نیست كه شهرك سازی را متوقف كرده و مرزهای یك دولت مستقل فلسطینی را در آینده به رسمیت بشناسد.

رییس تشكیلات خودگردان فلسطینی تصریح كرد: این رژیم با اقدامات خود راه احیای روند صلح را مسدود كرده است.

اروپام** 2051** 1701** 3404



:: برچسب‌ها: برف , استرالیا , واشنگتن ,
:: بازدید از این مطلب : 238
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش ایرنا، چوركین روز چهارشنبه در كنفرانس مطبوعاتی ویدئویی در خبرگزاری ریانووستی خاطرنشان كرد: هنوز امكان و فرصت برای خروج از بحران سیاسی در سوریه وجود دارد.

وی با تاكید بر موضع اصولی كشورش در باره مساله سوریه گفت: موضع ما تغییر نكرده است و معتقدیم كه امكان پایان بحران سوریه از راههای سیاسی هنوز وجود دارد هر چند اخباری كه از این كشور به گوش می رسد، نگران كننده است.

چوركین افزود: مخالفان حكومت سوریه باید شجاعت سیاسی به خرج دهند و با دولت این كشور وارد مذاكره شوند.

وی همچنین از سیاستمداران سوری خواست كه از مذاكره با مخالفان حكومت استقبال كنند.

وی ادامه داد: مذاكره فقط وظیفه مقام های دولتی نیست، بلكه سیاستمداران هم در این زمینه وظایفی دارند.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل همچنین گفت كه كشورش از تحریم تسلیحاتی سوریه حمایت نمی كند.

وی افزود: چطور می توانیم پیوندهای دیرینه و همكاری ها با سوریه را قطع كنیم و همان طور كه وزیر امور خارجه روسیه اعلام كرده است، بار دیگر تاكید می كنم كه صادرات روسیه به سوریه محموله هایی نیستند كه در تیراندازی ها به سوی معترضان مورد استفاده قرار بگیرند.

نماینده روسیه در سازمان ملل همچنین بر ضرورت ادامه فعالیت هیات ناظران اتحادیه عرب در سوریه تاكید كرد.

وی افزود: معتقدیم كه فعالیت این هیات در سوریه در هر صورت سودمند است اما برای ادادمه فعالیت آنها ضروری است تا اوضاع این كشور آرام شود.

'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام كرد كشورش قطعنامه پیشنهادی غرب درباره سوریه را رد می كند.

لاوروف گفت: روسیه از پیش نویس قطعنامه غرب در باره سوریه كه در آن از 'بشار اسد' رییس جمهوری این كشور خواستار كناره گیری از قدرت می شود، حمایت نمی كند.

وی افزود: روسیه از هر سندی كه بر سوریه اعمال فشار كند، پشتیبانی نخواهد كرد.

اروپام/2242**518**1597



:: برچسب‌ها: رودخانه , شب ,
:: بازدید از این مطلب : 255
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gogos
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

برخی تحلیلگران می گویند رای بالای آقای نتانیاهو می تواند منجر به درخواست برای برپایی انتخابات پیش از موعد توسط او شود

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بار دیگر به عنوان رهبر حزب راستگرای لیکود انتخاب شده است.

شمارش ۸۵ درصد آرای ریخته شده به صندوق های اخذ رای نشان می دهد که آقای نتانیاهو توانسته ۷۵ درصد آرای اعضای حزب لیکود را به دست بیاورد.

نخست وزیر اسرائیل در سخنانی در تل آویو پس از انجام رای گیری گفت: "می خواهم از اعتماد و حمایت مجدد شما تشکر کنم."

تنها رقیب آقای نتانیاهو در این انتخابات، موشه فیگلین، ملی گرای افراطی بود که ۲۴ درصد آرا را به دست آورد.

آقای فیگلین از نتیجه به دست آمده ابراز رضایت کرده است.

او به سایت روزنامه یدیعوت آخرونوت گفت: "طبق نتایج منتشر شده، ما کار غیر ممکنی را انجام دادیم، بیش از یک چهارم اعضای حزب به من و یک کشور یهودی رای دادند."

برخی تحلیلگران می گویند رای بالای آقای نتانیاهو می تواند منجر به درخواست برای برپایی انتخابات پیش از موعد توسط او شود.

طبق برنامه، قرار است انتخابات اسرائیل در اواخر سال ۲۰۱۳ برگزار شود.

حزب لیکود ۱۲۵ هزار عضو دارد.

حزب مخالف کادیما به رهبری زیپی لیونی نیز قرار است اواخر مارس، انتخابات مشابهی را برای تعیین رهبر حزب برگزار کند.

حزب کادیما در سال ۲۰۰۵ توسط آریل شارون، نخست وزیر وقت که از حزب لیکود جدا شده بود، پایه گذاری شد.

موضوعی که باعث بروز شکاف در حزب لیکود شد، طرح آریل شارون برای عقب نشینی نیروهای ارتش و شهرک نشینان در ابتدا از نوار غزه و سپس از برخی نواحی کرانه غربی بود.



:: برچسب‌ها: عکاسی ,
:: بازدید از این مطلب : 216
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gogos

پرويز ياحقی سال ۱۳۱۵ خورشيدی در تهران متولد شد

یازدهم و دوازدهم بهمن ماه جاری برابر با پنجمین و دهمین سالروز مرگ دو تن از ویولن نوازان نام آور ایرانی است که کمابیش از شیوه واحدی در نواختن پیروی می کردند: پرویز یاحقی و اسدالله ملک.

ملک با آن که پنج سال دیرتر از یاحقی به دنیا آمده بود، پنج سال زودتر از او از جهان رفت. تاثیرپذیری‌اش از او آشکارتر از آن است که نیازی به شاهد مثال داشته باشد.

ویولن در آغاز که به ایران آمد، به دست کمانچه‌کش ها افتاد که همان شیوه کمانچه‌کشی را روی آن پیاده می‌کردند. شاید اشاره ناصرالدین شاه در سفر نامه‌اش به کمانچه فرنگی خیلی هم بی مورد نباشد!

حسین خان اسماعیل زاده استاد معروف کمانچه، ویولن را نیز تعلیم می داد. بیشتر ویولن نوازان برجسته بعدی در آغاز شاگرد او بوده اند. از جمله حسین یاحقی (دایی پرویز) و ابوالحسن صبا.

پرویز یاحقی

"سبکی را که من امروز دارم، هیچ شباهتی به کار هیچ یک از استادان من ندارد. سبکی است که به آن سبک پرویز یاحقی می گویند. خوب و بدش را البته مردم باید قضاوت کنند"

حسین یاحقی کمابیش تا آخر عمر به شیوه استاد نخست خود وفادار ماند ولی صبا با بهره گیری از آموزه‌های وزیری و با ابتکارات بسیار زبان تازه‌ای برای ویولن ایرانی پدید آورد. این دو، سال ها، دو شیوه ویولن نوازی قدیم و جدید را نمایندگی می کردند و شاگردان بسیاری را می پروراندند.

پرویز یاحقی که ویولن نوازی را در آغاز نزد دایی خود فرا گرفته بود، به توصیه او به کلاس صبا نیز راه یافت و در نتیجه با هر دو شیوه نواختن ویولن آشنا شد، و با تلفیق آن دو و تزریق شیرین نوازی‌های مبتکرانه به آن٬ شیوه سومی را به وجود آورد که حس و حالی تازه به موسیقی سنتی می بخشید. از همین روی به زودی فراگیر شد و هواخواهان بسیار به ویژه در میان جوانان پیدا کرد.

ویولن پرویز یاحقی را با هیچ ویولن دیگری نمی توان به اشتباه گرفت. همیشه مهر ویژه خود را بر پیشانی دارد. خود او گفته است:

"سبکی را که من امروز دارم، هیچ شباهتی به کار هیچ یک از استادان من ندارد. سبکی است که به آن سبک پرویز یاحقی می گویند. خوب و بدش را البته مردم باید قضاوت کنند..."

آهنگسازی با سن و سال کم

پرویز یاحقی در سال ۱۳۱۵ خورشیدی در تهران و در خانواده ای اهل هنر و فرهنگ زاده شد. از آن جا که پدرش همیشه به ماموریت های دور از مرکز می‌رفت، دوره خردسالی و نوجوانی را در خانه دایی خود حسین یاحقی به سرآورد. گوش سپردن مستمر به نواخته‌های دایی و گاه دوستان موسیقیدان او استعداد پر توان پرویز را شکوفا کرد و دل و جانش را به سوی موسیقی برد.

"پرویز در چهارده سالگی برای نخستین بار وارداستودیوی رادیو تهران شد و در حالی که هنوز قدش به میکروفن نمی رسید، شیرین نوازی‌های خود را آغاز کرد"

از هفت سالگی به یادگیری ردیف موسیقی ایران پرداخت. یازده ساله که شد، به نوازنده‌ای توانا تبدیل شده بود. بهره گیری از کلاس ابولحسن صبا نیز در پیدائی ابتکارات آینده او موثر افتاد.

پرویز در چهارده سالگی برای نخستین بار وارد استودیوی رادیو تهران شد و در حالی که هنوز قدش به میکروفن نمی رسید، شیرین نوازی‌های خود را آغاز کرد.

استعداد پرویز تنها در نواختن نبود، در ساختن نیز بود. با سن و سال کم، ترانه های پر و پیمان می ساخت. نخستین ترانه او را در پیوند با شعری از نواب صفا ، غلامحسین بنان خوانده است: "ای امید دل من کجائی؟"

پخش این ترانه از برنامه گل‌های رنگارنگ رادیو، در سال ۱۳۳۶، پرورده شدن آهنگسازی پر مایه را بشارت می داد.

ترانه های پرویز یاحقی را، از بنان که بگذریم، خوانندگان برجسته دیگر نیز خوانده اند. مرضیه، دلکش، مهستی، هایده و حمیرا از مفسران ترانه های او بوده اند. آهنگ‌های پرویز همیشه با متن‌های ترانه سرایان نام آور پیوند می خورد:

رهی معیری، اسماعیل نواب صفا، معینی کرمانشاهی، تورج نگهبان و بیژن ترقی که این آخری، بیشترین همکاری را با او داشته است.

پرویز یاحقی پس از انقلاب حال و روزی بهتر از همتایان خود نیافت. سال های سال خانه نشین و بی‌نغمه ماند. یکی دو سالی قبل از مرگ، صحبت از بازسازی ترانه‌های قدیمی او به میان آمد که قرار بود در دیسکی با عنوان "کیمیا" منتشر شود. ولی بعد دنبال این حرف گرفته نشد. شاید هم کیمیا منتشر شده و ما بی خبریم.

حادثه دیگری، یاحقی را سرخورده تر کرد. در یک تصادف خیابانی دست چپ او شکست و دیگر به سلامت کامل بازنگشت. دیگر نمی‌توانست حتی برای دل خود بنوازد. چه بسا این غم بزرگ، به مرگ او شتاب بخشیده باشد.

پرویز یاحقی سرانجام روز دوازدهم بهمن ماه سال ۱۳۸۵ در خانه خود به سکته قلبی درگذشت.

ویژگی ها

شاگردان صبا. از سمت چپ: همايون خرم، پرويز ياحقی، حبيب الله بديعی، علی تجويدی و مهدی خالدی

گفتیم که در نواخته‌ها و ساخته‌های پرویز یاحقی، ویژگی‌هائی به گوش می خورد که آنها را از کارهای دیگران متمایز می سازد.

در نواختن به یاری کوک های غیر متداول، بهره گیری بیشتر از سیم های بم و رویاروئی مستمر میان زیرها و بم ها و استفاده از لرزه‌ها و مالش‌ها، گلیساندوها، شتاب بخشیدن به آرشه کشی‌های پر شور و حال، جاذبه‌ای برای نغمه‌های خود فراهم می‌آورد.

دیگران نیز البته پیش و پس از پرویز یاحقی از این تمهیدات استفاده کرده اند، ولی به گرد پای او هم نرسیده‌اند. او با هوشمندی مرز میان شیرین نوازی و بیگانه نوازی را دریافته بود. تا آن جا از تمهیدات استفاده می‌کرد که نواخته‌هایش ایرانی باقی بماند و در عین حال شور و حالی متفاوت پیدا کند. پرویز یاحقی توانائی ویژه‌ای در ساخت و نواخت چهار مضراب داشت. چهار مضراب‌های او در دشتی و سه گاه در ذهن و یاد همه علاقمندان به موسیقی سنتی باقی مانده است.

یاحقی در کار آفریدن ترانه نیز روش ویژه‌ای داشت. مقدمه هر ترانه، هویت آفریننده اش را بر ملا می‌کرد و این مقدمه های ارکسترال، بلندتر از معمول زمان او بود. که علاوه بر آن که زمینه را برای کار خواننده آماده می‌کرد، فرصتی نیز برای سازآرائی به آهنگساز می داد. سازآرائی‌های حساب شده‌ای که جاذبه اصلی آفریده‌های یاحقی را می‌سازد. ریتم این ترانه ها معمولا از ریتم خود ترانه تندتر بود و شنونده را از آغاز جذب خود می‌کرد.

در آن سال ها، در جریان نوآوری، بیشتر ترانه سرایان، به تصویرسازی‌های توصیفی پرداخته بودند و همه آنها، موسیقی یاحقی را سازگار با تصویرهای خود می‌یافتند و مشتاق همکاری با او می‌شدند. بسیاری از ترانه های تصویری آن زمان مثل بیداد زمان، طاووس، سرو و بید و افسانه محبت، دستاورد ماندگار این همکاری است.

از میان خوانندگان ترانه های یاحقی که پیش از این از آنها یاد کردیم، شاید مرضیه رکورد آورده باشد؛ هم در خواندن بهترین ها و هم بهتر خواندن همه آن ها.

تورج نگهبان، از دوستان ترانه سرای پرویز یاحقی درباره کار آهنگسازی او گفته است: «پرویز کوچه پس کوچه های آهنگسازی را خوب یاد گرفته و راحت آهنگ را تعقیب می‌کند. آهنگ هم او را مثل سایه به دنبال خودش می‌کشد.»

ملک و منوهین

و اما اسدالله ملک که او نیز در ویولن نوازی شیوه‌ای کما بیش مانند پرویز یاحقی داشت، در سال ۱۳۲۰ در تهران زاده شد.

او نیز الفبای نواختن را از دایی خود فراگرفته بود و بعد به وساطت برادر خود، حسین ملک، نوازنده معروف سنتور، به کلاس درس صبا راه پیدا کرد و بعد در هنرستان موسیقی ملی به فراگیری‌های خود ادامه داد. هیجده ساله که شد به استخدام رادیو درآمد و کار حرفه‌ای خود را با محمودی خوانساری و اکبر گلپایگانی آغاز کرد. همکاری با استادانی چون احمد عبادی، جلیل شهناز، حسین تهرانی، فرهنگ شریف و رضا ورزنده، پای او را به برنامه "گل ها" نیز گشود و در چهار چوب برنامه گل ها علاوه بر نواختن، به ساختن ترانه و قطعات ضربی نیز مشغول شد.

ملک نیز چون یاحقی در ساختن چهار مضراب های پر شور توانا بود. چهار مضراب دشتی او با عنوان "گریه لیلی"، شهرت بسیار پیدا کرد. چهار مضراب اصفهان او نیز هواخواهان بسیار دارد.

این چهار مضراب ها نیز با دو ویژگی متمایز می شود. اولا ملک آن‌ها را در کوک‌های کمیاب و غیر معمول تنظیم کرده، ثانیا در اجرا به استمرار حتی بیش از یاحقی از لرزه و مالش روی سیم‌ها بهره گرفته است.

"ملک نیز چون یاحقی در ساختن چهار مضراب های پر شور توانا بود. چهار مضراب دشتی او با عنوان "گریه لیلی"، شهرت بسیار پیدا کرد. چهار مضراب اصفهان او نیز هواخواهان بسیار دارد"

البته چهار مضراب‌ها را باید در اجرای خود ملک شنید. در اجرای دیگران، چیز دیگری از کار در می آید. در واقع مهارت های چابکدستانه ملک در اجراهای او نقش اول را بازی می کرد.

همین مهارت ها و چابکدستی ها بود که در سال ۱۳۴۰ و در جریان برگزاری کنگره بین المللی موسیقی در تهران، توجه "یهودی منوهین" ویولن نواز برجسته انگلیسی را جلب کرد. منوهین که در آن سال ها پروژه "شرق در برابر غرب" را پیش می برد، شگفت‌زده از مهارت‌های ملک، راه او را برای رفتن به جشنواره‌های بین المللی هموار کرد. او توانست در جشنواره های ونیز و ویندسور در لندن هنر نمائی کند. در جشنواره دوم حتی همراه با منوهین قطعه‌ای را اجرا کرد.

ملک در یازدهم بهمن ماه سال ۱۳۸۰، در تهران درگذشت.

از اسدالله ملک جدا از تکنوازی‌ها و چهار مضراب‌ها٬ ترانه‌هائی نیز به جای مانده که معروف‌ترین‌شان این‌هاست: "مرغ شباهنگ"٬ "حکایت دل" و "غروب کوهستان".



:: برچسب‌ها: درخت , درختان , سان ,
:: بازدید از این مطلب : 259
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 بهمن 1390 | نظرات ()