آغاز برداشت نفت از لایه نفتی پارس جنوبی
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش روز جمعه خبرنگار ایرنا، 'موسی سوری' در نشست خبری خود گفت: لایه نفتی پارس جنوبی دارای دو بخش است كه بخش غیرمشترك آن در سال 2005 به شركت پترو ایران واگذار شده كه حفاری 14 كیلومتر از 21 كیلومتر چاه آن به اتمام رسیده است.

وی اضافه كرد: در بخش مشترك این لایه نفتی نیز در ناحیه های E, C و A1 قرارداد چاه های توصیفی – تولیدی دو چاه را منعقد كرده ایم كه 470 روز زمان می برد و 182 میلیون دلار قرارداد بسته شده است.

به گفته ی مدیرعامل شركت نفت و گاز پارس، در صورت تامین دكل و انجام مراحل دیگر ، امكان برداشت نفت از لایه A2 این میدان نیز وجود دارد.

**اتمام فاز 12 تا پایان مهر 91

وی در مورد وضعیت فازهای 12، 15، 16، 17 و 18 گفت: بر اساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده، تعهدات پیمانكاران در سال 1391 در خصوص پالایشگاه های این فازها عملی می شود و قطعا به بهره برداری می رسد.

وی افزود: برای بخش دریایی هر كدام از این فازها نیز احداث یك سكو برنامه ریزی شده است و با تولید گاز از این مراحل ، برداشت گاز از این میدان در سال آینده افزایش خواهد داشت.

به گفته ی سوری، در این بین پروژه فازهای 12، 15 و 16 از وضعیت بهتری برخوردارند كه فاز 15 و 16 در نیمه سال آینده به تولید خواهد رسید و فاز 12 نیز تا پایان مهر سال آینده وارد مدار تولید شود.

** پارس جنوبی سالی 20 میلیارد دلار نیاز دارد

مدیرعامل شركت نفت و گاز پارس ادامه داد: هم اكنون پارس جنوبی 68 میلیارد دلار پروژه در حال اجرا دارد و برای تولید و بهره برداری از فازهای كنونی حدود 40 میلیارد دلار در دو سال نیاز داریم و به عبارت دیگر به سالی 20 میلیارد دلار منابع نیاز است.

به گفته ی سوری، با تامین این منابع می توانیم سالانه 800 میلیون متر مكعب گاز در این فازها بدست بیاوریم كه این ارزش آن معادل 110 میلیارد دلار است.

** تامین 65 درصد تجهیزات پارس جنوبی از تولید داخلی

سوری تصریح كرد: بر اساس اطلاعات واحد پژوهش در سال گذشته، بین 60 تا 65 درصد تجهیزات از منابع داخلی تامین می شود كه این نسبت اكنون با افزایش تحریم ها بیشتر شده است.

وی در این خصوص اظهار كرد: دو هفته گذشته نامه ای از وزارت صنایع دریافت كردیم كه بر اساس آن 43 بسته از تجهیزاتی كه تا پیش از این از كشورهای خارجی تامین می شد اكنون بومی شده است.

** تزریق روزانه 30 میلیون متر مكعب گاز در میادین نفتی

مدیرعامل شركت نفت و گاز پارس اضافه كرد: در حال حاضر علاوه بر تامین نیاز گاز كشور، بخشی از تولید گاز از طریق خط 52 اینچ روزانه 30 میلیون متر مكعب گاز برای افزایش ضریب بازیافت به چاه های نفت تزریق می كنیم.

وی در مورد برداشت قطر از میدان پارس جنوبی نیز گفت: این كشور هم اكنون كمتر از دوبرابر ایران از این میدان گاز برداشت می كند.

** رایزنی های ایران و چین در مورد فاز یازده

مدیرعامل شركت نفت و گاز پارس اظهار داشت: در سفر اخیر وزیر نفت كشورمان به چین بخشی از مذاكرات درباره توسعه فاز 11 انجام شد و بخشی از این مذاكرات نیز هم اكنون در كشور ما جاری است.

وی با تاكید بر اینكه تاخیر در توسعه فاز یازده یكی از نگرانی های وزارت نفت است، افزود: مذاكرات در این بخش در حال انجام است كه خواسته طرف ایرانی در این مذاكرات اجرای پروژه بر اساس زمانبندی قرارداد است.

** اتمام فازهای 9 و 10

سوری با اشاره به اینكه فازهای 9 و 10 از نظر ما یك پروژه به اتمام رسیده است، گفت: تمای چاه های این فازها بجز یك حلقه در سرویس هستند و روزانه 56 تا 59 میلیون متر مكعب گاز از این فازها برداشت می كنیم.

به گفته ی سوری، این در حالی است كه سال گذشته تنها روزانه 16 میلیون متر مكعب گازاز این دو فاز برداشت می شد.

اقتصام**9189**1561





:: برچسب‌ها: اسکاتلند , جشن تولد ,
:: بازدید از این مطلب : 189
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: