مخالفان دولت سوریه خواهان دریافت اسلحه شدند
نوشته شده توسط : gogos

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا برای شرکت در کنفرانس "دوستان سوریه" به تونس رفته است

همزمان با برگزاری کنفرانس "دوستان سوریه" با حضور نمایندگان نزدیک به ۷۰ کشور جهان در تونس، اصلی‌ترین گروه مخالف دولت سوریه از حاضران در این نشست خواسته است تا به پیکارجویان مخالف بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، اجازه واردات تسلیحات داده شود.

کنفرانس "دوستان سوریه" با حضور نمایندگان نزدیک به ۷۰ کشور جهان به منظور یافتن راه‌حلی برای پایان دادن به بحران و ناآرامی‌های مرگبار سوریه روز جمعه، ۲۴ فوریه (پنجم اسفند) در تونس برگزار شد.

در این کنفرانس نمایندگان قطر و تونس پیشنهاد مداخله نظامی کشورهای عرب را مطرح کردند، ولی در عین حال، رئیس جمهور تونس تاکید کرد که باید دنبال راه‌حل دیپلماتیک بود.

با وجود دعوت برگزارکنندگان، نماینده‌های روسیه و چین در این کنفرانس حضور نداشتند. این دو کشور که متحدان اصلی سوریه به شمار می‌روند، به تازگی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه دولت بشار اسد را وتو کردند.

تلویزیون دولتی سوریه در گزارشی، حاضران در کنفرانس تونس را "مظاهر استعمار" خواند و گفت که شرکت‌کنندگان در این نشست "دشمنان تاریخی اعراب" هستند.

کشورهای عرب، اروپایی و آمریکا به دنبال فشار بر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، هستند تا در چند روز آینده اجازه دهد در مناطقی که بیشترین آسیب را در ناآرامی‌های سوریه دیده‌اند، کمک‌های بشردوستانه ارائه شود.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که گروهی از طرفداران بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، روز جمعه، ۲۴ فوریه، توانستند به محوطه هتل محل برگزاری کنفرانس "دوستان سوریه" راه پیدا کنند، ولی نیروهای امنیتی مانع ورود آنها به داخل ساختمان هتل شده اند.

"کمک‌رسانی به مخالفان"

نمایندگان شورای ملی سوریه که مهم‌ترین گروه مخالف دولت سوریه به شمار می‌رود، از کشورهای حاضر در کنفرانس تونس خواسته‌اند تا در صورتی که دولت سوریه حاضر نشد در مقابل فشارهای خارجی کوتاه بیاید، عرضه تسلیحات به مخالفان امکان‌پذیر شود.

یکی از نمایندگان شورای ملی سوریه در تونس گفته است: "اگر رژیم (سوریه) شرایطی را که اتحادیه عرب پیشنهاد کرده است، نپذیرد و به خشونت علیه غیرنظامیان پایان ندهد، دوستان سوریه نباید مانع کمک‌رسانی کشورها به مخالفان دولت شوند."

او روش‌هایی مثل مشاوره نظامی، آموزش و ارائه تدارک و تسلیحات را از جمله کمک‌هایی خوانده است که ممکن است برخی کشورها به مخالفان دولت سوریه ارائه دهند.

در عین حال، انتظار می‌رفت حاضران در کنفرانس تونس، شورای ملی سوریه را به عنوان نماینده "مشروع و قانونی" مخالفان دولت این کشور به رسمیت بشناسد.

ولی به گزارش خبرگزاری فرانسه، دست‌کم یکی دیگر از گروه‌های مخالف دولت سوریه که "کمیته هماهنگی ملی برای تغییر دموکراتیک" خوانده شده است، نشست تونس را تحریم کرده و گفته بود که این نشست تعدادی از مخالفان دولت را نادیده گرفته و امکان مداخله نظامی در سوریه را به عنوان یکی از گزینه‌ها، مد نظر داشته است.

نظامیانی که از ارتش سوریه گریخته و به مخالفان دولت پیوسته‌اند، در برخی مناطق این کشور با نیروهای نظامی دولتی درگیر شده‌اند

مخالفان دولت سوریه اعلام کرده‌اند که در مدت یازده ماه اعتراضات ضددولتی در این کشور، بیش از ۷ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

آنها گفته‌اند که فقط در روز پنجشنبه، ۲۳ فوریه، بیش از ۹۰ نفر کشته شده‌اند و نگرانی‌ها درباره وضعیت انسانی، به‌ویژه در شهر حمص که در محاصره است، روبه افزایش بوده است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در روزهای گذشته خواهان توقف موقت درگیری‌های دو طرف شده بود تا امداد و کمک‌های لازم در داخل شهر حمص ارائه شود، ولی این سازمان اعلام کرده است که دولت سوریه هیچ پاسخی به این درخواست نداده است.

نشست "دوستان سوریه" که با حضور نمایندگان حدود ۷۰ کشور از جمله آمریکا، بریتانیا، فرانسه و ترکیه برگزار می‌شود، از سوی اتحادیه عرب سازماندهی شده است و انتظار می‌رود حاضران در آن، در بیانیه‌ای خواهان برقراری آتش‌بس فوری و ارائه کمک‌های بشردوستانه در سوریه شوند.

مهرداد فرهمند، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی که به تونس رفته است، می‌گوید که اغلب شرکت‌کنندگان در این کنفرانس راه‌حلی را که اتحادیه عرب برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه ارائه کرده است، بهترین روش برای حل بحران این کشور ارزیابی می‌کنند.

در طرح پیشنهادی اتحادیه عرب از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه خواسته شده است تا از قدرت کنار برود و روند انتقال قدرت در مدت چند ماه اجرایی شود.

"سخت‌تر شدن فشارهای بین‌المللی"

در آستانه نشست "دوستان سوریه" در تونس، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، از "سخت‌تر شدن فشارهای شدید دیپلماتیک و اقتصادی" علیه دولت سوریه خبر داد.

مهرداد فرهمند، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید که اختلاف نظر اصلی بین حاضران در نشست تونس، بر سر مداخله نظامی و دادن سلاح به مخالفان دولت سوریه بوده است.

پیش از این، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، گفته بود که "قابلیت‌های مخالفان دولت سوریه در حال افزایش است" و آنها "از جایی و به گونه‌ای، روش‌هایی را برای دفاع از خود و نیز آغاز اقدامات تهاجمی پیدا می‌کنند."

مهرداد فرهمند می‌گوید که برخی تحلیلگران این اظهارات خانم کلینتون را به معنای موافقت او با دادن سلاح به مخالفان دولت سوریه ارزیابی می‌کنند.

او می‌گوید: "اظهارات مقامات رسمی کشورهای غربی نشان می‌دهد که آنها حاضرند از این که کشوری به سوریه تسلیحات بفرستد، چشم‌پوشی کنند."

همچنین خبرنگار ما می‌گوید که این انتقاد هم مطرح می‌شود که قدرت‌های خارجی در شرایطی ممکن است شورای ملی سوریه را به عنوان مخالفان دولت سوریه به رسمیت بشناسند که این شورا نتوانسته است تمام مخالفان بشار اسد را در بربگیرد.

در عین حال، آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه، گفته است که لازم است حاضران در نشست تونس، بیشترین فشارها را بر دولت سوریه و نیز بر روسیه اعمال کنند، ولی در عین حال، او تاکید کرد که هیچ گزینه نظامی روی میز نیست و بدون توافق بین‌المللی، فرانسه نمی‌تواند چنین گزینه‌ای را مد نظر داشته باشد.





:: برچسب‌ها: نقاشی های دیواری , به من ,
:: بازدید از این مطلب : 193
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: