شمارش معکوس مایکل فلپس برای المپیک لندن
نوشته شده توسط : gogos
مایکل فلپس

"گلوله بالتیمور" در المپیک پکن هشت مدال طلا گرفت

شور و اشتیاق بار دیگر در مایکل فلپس بیدار شده و "گلوله بالتیمور" خودش را با تمام وجود برای المپیک لندن آماده می‌کند. دارنده شانزده مدال المپیک مدت‌هاست که نتوانسته نمایشی در حد اعتبارش داشته باشد.

در رقابت‌های قهرمانی جهان سال گذشته، رایان لاکت هموطن ۲۷ ساله اش، در ۲۰۰ متر آزاد و مختلط او را شکست داد و موجب شد خیلی‌ها از خود بپرسند فلپس تابستان سال آینده در المپیک لندن ، چه خواهد کرد؟ فلپس قبول دارد که عملکردش در چند سال اخیر فراز و نشیب داشته، اما می گوید روحیه سابق را به دست آورده: "راستش را بخواهید بار دیگر انگیزه‌ام را بدست آورده‌ام و در بالاترین حد آمادگی در سه سال اخیر هستم. این اواخر پیشرفت زیادی کرده‌ام و دوباره از شنا لذت می‌برم. چند سالی بود که شرایط سختی داشتم و هیچ‌کس غیر از خودم نمی‌توانست کمک کند که دوباره انگیزه‌ام بیدار شود. حالا خیلی راحت‌تر تمرین می‌کنم و می‌توانم مثل المپیک قبلی آماده باشم."

شمارش معکوس

فلپس همیشه گفته پس از المپیک لندن بازنشسته خواهد شد و به نظر می‌رسد حالا زمان برای "پادشاه استخر" سریع‌تر از قبل می‌گذرد: "وقت زیادی نمانده. چیزی در حدود چهار ماه."

در شنای المپیک تکلیف مدال طلا خیلی وقتها با یک "بند انگشت" اختلاف مشخص می‌شود و شناگر ۲۶ ساله آمریکایی این را بهتر از هرکسی می‌داند. فلپس یکی از اعضای تیم ملی آمریکا در المپیک پکن بود که توانست تنها با ۸ صدم ثانیه اختلاف، قهرمان ۴x۱۰۰ متر آزاد امدادی شود. او چند روز قبل از آن فقط با ۱ صدم ثانیه اختلاف نسبت به نفر دوم، مدال طلای ۱۰۰ متر پروانه را به گردن آویخت. اما به نظر می‌رسد که تکرار ۸ مدال طلای المپیک پکن برای پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک، آسان نیست. او می‌گوید "دارم آماده می‌شوم. شش ماه تفریح در راه است و به بهترین شکلی که بتوانم خودم را آماده می‌کنم."

پرسش بزرگ

شاید بزرگترین پرسش علاقمندان شنا در جهان این باشد که مایکل فلپس در چه موادی در المپیک لندن مسابقه می‌دهد. فلپس در المپیک پکن در پنج ماده انفرادی:۱۰۰متر و ۲۰۰متر پروانه، ۲۰۰متر آزاد، ۲۰۰متر مختلط انفرادی و ۴۰۰متر مختلط انفرادی و سه ماده امدادی: ۴x۱۰۰ متر آزاد ، ۲۰۰۴x متر آزاد و ۴x۱۰۰ متر مختلط، شرکت کرد و در تمامی آن‌ها نیز مدال طلا گرفت. اما این قهرمان نامدار حاضر نیست از حالا بگوید در المپیک در چه موادی شرکت خواهد کرد: "به این سوال جواب نمی‌دهم. این به من انگیزه می‌دهد و می‌خواهم پیش خودم بماند."

به نظر می‌رسد او برای موفقیت در ۴۰۰ متر مختلط که در المپیک‌های آتن و پکن در آن قهرمان شد، شانس کمی دارد هر چند که سخت‌ترین ماده امدادی را ۴x۱۰۰ متر آزاد می داند: " ۴x۱۰۰ متر امدادی احتمالاً سخت‌ترین مسابقه است. تنها کاری که از دستمان بر‌می‌آید این است که سریع‌ترین شناگرانمان را راهی استخر کنیم."

آمریکا در ۴x۱۰۰ متر آزاد امدادی در رقابت‌های قهرمانی جهان در شانگهای، پس از استرالیا و فرانسه در جای سوم ایستاد.

اعتماد به مربی

"زمان چندانی به المپیک و آخرین نمایش یکی از بزرگترین چهره‌های تاریخ ورزش باقی نمانده است. همه منتظرند ببیند او در لندن چه می‌کند و هیچ حریفی نیست که رویای شکست دادن "غول شنای جهان" را نداشته باشد"

با نزول نسبی فلپس پس از المپیک پکن، بسیاری از لزوم تغییر مربی او سخن گفتند. باب بومن، از دوران کودکی مربی مایکل فلپس بوده و نقشی غیر قابل انکار در کسب ۲۶ عنوان جهانی او بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ دارد. حالا چرا فلپس باید این رمز موفقیت را تغییر دهد:"نه، این کار را نمی‌کنم. چرا چیزی که نتیجه می دهد را خراب کنم؟ من و باب به همراه هم موفقیت‌های زیادی به دست آورده‌ایم. الان فرصت خوبی دارم که کارم را در اوج تمام کنم. سال‌های گذشته به همین روش برنده مدال‌های زیادی شدم وامیدوارم این قضیه باز هم تکرار شود."

این شناگر آمریکایی هنوز هم اعتقاد دارد که هیچ‌کس بهتر از باب بومن نمی‌تواند برای او در راه آخرین المپیک زندگی‌اش برنامه ریزی کند:"تنها کسی که می‌تواند برنامه‌های من را کنترل کند، باب است. او برایم برنامه می‌ریزد. این برنامه‌های تمرینی تا به حال بسیار موفق بوده و ما می‌خواهیم آنها را ادامه دهیم. من هفت تا نه بار در هفته تمرین می‌کنم. شرایط طاقت‌فرسایی است، ولی من با آن بزرگ شده‌ام."

پایان یک رویا

زمان چندانی به المپیک و آخرین نمایش یکی از بزرگترین چهره‌های تاریخ ورزش باقی نمانده است. همه منتظرند ببیند او در لندن چه می‌کند و هیچ حریفی نیست که رویای شکست دادن "غول شنای جهان" را نداشته باشد. این شناگر ۱۹۳ سانتیمتری، سنگینی انتظارات را روی شانه‌هایش خود به خوبی احساس می‌کند، اما می‌گوید: "از همیشه آرامش بیشتری دارم. توی استخر سر و صدا راه نمی‌اندازم و فریاد نمی‌زنم. الان باید هم این قدر آرام باشم."

به نظر می‌رسد این "آرامشی" قبل از "توفان" لندن است، توفانی که با شلیک "گلوله بالتیمور" به پا می شود.





:: برچسب‌ها: نشان , ساحل , درختان ,
:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: