تلاش ایران برای واردات پایاپای گندم از پاکستان
نوشته شده توسط : gogos

به گفته تحلیل گران ایران در تلاش است تا ذخایر مواد غذایی اش را به سرعت افزایش دهد.

یک مقام ارشد پاکستان گفته است ایران از آن کشور خواسته براساس یک قرارداد پایاپای یک میلیون تن گندم بدهد و در عوض سنگ آهن و کود شیمیایی تحویل بگیرد.این درخواست ایران درحالی صورت گرفته که این کشور به دلیل تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا با مشکلاتی روبروشده است.

به گفته نوید قمر، وزیرآب و برق پاکستان، ایران قصد دارد ۲۰۰ هزار تن برنج هم از این کشور وارد کند.

در همین رابطه یک مقام پاکستانی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت که قبل ازعملی شدن این قراردادها، باید بر روی مسائلی به توافق رسید.

به گفته این مقام پاکستانی، به دلیل تحریم های اعمال شده علیه ایران، این کشور در انجام چنین توافقاتی با دشواری های بسیار روبرو است.

در همین حال گزارش ها حاکی از خرید ۸۰۰ هزار تن گندم توسط ایران از روسیه و استرالیا در هفته جاری است.

برخلاف گذشته این خریدها نه توسط بخش خصوصی بلکه توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران انجام شده، شرکتی که همین چند روز پیش در وبسایتش به نقل از مهدی غضنفری، وزیر صنعت و معدن و تجارت نوشت که ایران گندم وارد می کند، اما تنها برای ذخایر استراتژیک.

این سخنان می تواند اشاره ای به تحریم ها و مشکلات احتمالی آن در آینده باشد و به نظر می رسد ایران سعی دارد با انبار کردن گندم، خود را برای شرایط دشوارتر بعد از تحریم ها آماده کند.

"واردات گندم از طریق شرکت بازرگانی دولتی ایران انجام شده و مهدی غضنفری، وزیر صنعت و معدن و تجارت گفته که ایران این گندم را برای ذخایر استراتژیک وارد کرده است."

به گفته منابع تجاری، میزان خرید اخیر گندم ایران علاوه بر یک میلیون و یکصدهزار تن گندمی است که این کشور دو هفته پیش وارد کرد.

تجار در توجیه دلیل خرید این میزان گندم گفته اند که خشکی هوا بر میزان کاشت این محصول و ذخایر آن در ایران تاثیر منفی داشته است.

مهرداد عمادی از مشاوران اقتصادی اتحادیه اروپا هم معتقد است که ایران در تلاش است تا خود را برای برای مقابله با تحریم ها آماده کند.

به گفته آقای عمادی در همین چارچوب این کشور به سرعت درحال افزایش ذخیره مواد غذایی اش است.

در حالی که ایران به نحو چشمگیری بر میزان واردات گندم افزوده است، برای بازپرداخت هزینه های واردات به مبادله پایاپای رو آورده است و به جای دلار و یورو از پول های رایج دیگر استفاده می کند و در برخی موارد نیز این کشور در مقابل صادرات نفت کالا وارد می کند.

مهرداد عمادی در این باره که چرا ایران به معاملات پایاپای روی آورده می گوید:" به نظر می رسد این کشوردر تلاش است تا روابط ویژه ای را با کشورها برقرار کندکه در درازمدت این کشورها حاضرشوند روابط خود با ایران را ادامه دهند. "

به گفته آقای عمادی ایران امیدوار است که با توجه به شرایط ویژه ای که در این قراردادها ی پایاپای به کشور ها می دهد، آنها را به واسطه ای برای بعضی از خرید های ایران تبدیل کند.

ایران برای مدتی در تولید گندم خودکفا شده بود ولی با اولین خشکسالی در سه سال پیش، دوباره این کشور به صدر واردکنندگان گندم بازگشت

ایران در سالهای گذشته تلاش کرده تا در تولید گندم به خودکفایی برسد، اما سه سال پیش بعد از اولین خشکسالی، تولید گندم به حدی کم شد که ایران دوباره به صدر وارد کنندگان گندم بازگشت.

تلاش برای خودکفایی گندم

در سال ۱۳۷۷ ایران با وارد کردن شش میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم بزرگترین وارد کننده گندم جهان بود و سه سال بعد از آن نیز به طور متوسط سالانه چهار میلیون تن گندم خارجی وارد کرد.

بعد از آن برنامه ای برای افزایش تولید گندم به اجرای گذاشته شد و هفت سال پیش ایران اعلام کرد که در تولید این محصول به خودکفایی رسیده است.

اما در سال ۱۳۸۷ بعد از خشکسالی گسترده، وضع دوباره به قبل برگشت و تولید گندم از حدود ۱۵ میلیون تن به کمتر از ده میلیون تن کاهش یافت.

در سال گذشته وضعیت تولید گندم کمی بهبود یافت ولی همچنان بخشی از نیاز کشور از طریق واردات تامین شد.

زمین های زیر کشت گندم در ایران شش میلیون ۲۰۰ هزار هکتار است که چهار میلیون هکتار آن زیر کشت دیم و دو میلیون ۲۰۰ هزار هکتار آن کشت آبی است.

ایران برای دستیابی به خودکفایی گندم، اعتبارات و منابع مالی گسترده ای اختصاص داده بود و برای تشویق گندمکاران، بخش عمده ای از گندم تولیدی را به صورت تصمینی و با قیمت های بالا خریداری می کرد.

برخی از منتقدان افزایش قیمت گندم را یکی از علل اصلی تمایل کشاورزان به کشت گندم و دستیابی به خودکفایی ارزیابی کرده و معتقد بودند که دولت با حمایت غیر منطقی از گندم، کشاورزان را به سمت تولید این محصول هدایت کرد و افزایش تولید در یک دوره به این شیوه امکانپذیر شد که شیوه ای ناپایدار و غیرعلمی است.





:: برچسب‌ها: کریسمس ,
:: بازدید از این مطلب : 172
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: