کره جنوبی خرید نفت از ایران را کاهش می‌دهد
نوشته شده توسط : gogos

معاون وزیر امور خارجه: مشتری‌های نفت ایران زیاد هستند و اگر اروپایی‌ها نفت ما را نخرند، خودشان ضرر می‌کنند

همزمان با تاکید معاون وزیر امور خارجه ایران بر بی‌تاثیر بودن تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه این کشور، گزارش شده است که کره جنوبی به دنبال کاهش واردات نفت از ایران همزمان با موثر شدن تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا از ماه ژوئن آینده است.

محمدمهدی آخوندزاده، معاون امور بین‌الملل وزیر امور خارجه ایران، تحریم‌های نفتی و بانکی ایران از سوی اتحادیه اروپا را ناشی از عصبانیت اروپا در رقابت با آمریکا برای اعمال فشار بر ایران ارزیابی کرده و گفته است: "معتقدیم اتحادیه اروپا اشتباه بزرگی انجام داده است."

او روز دوشنبه ۲۷ فوریه (هشتم اسفند)، به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: "ایران در برابر اروپا تصمیم مستقل خود را دارد، مشتری‌های نفت ایران زیاد هستند و اگر آنها نخرند، خودشان ضرر می‌کنند."

او تاکید کرد: "ایران استفاده از ابزار تحریم برای فشار اقتصادی و اجتماعی به مردم را رد می‌کند و آن را بی‌فایده می‌داند."

این در حالی است که به دنبال تعیین مهلت اتحادیه اروپا به خریداران نفت ایران برای پایان دادن به قراردادهای خود تا پایان ماه ژوئن (۱۱ تیر) امسال، کره جنوبی هم که از مهم‌ترین واردکنندگان نفت از ایران به شمار می‌رود، اعلام کرده است که تا پایان این مهلت، درباره کاهش میزان واردات نفت از این کشور تصمیم‌گیری خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام رسمی کره جنوبی گزارش داد که این کشور متناسب با میزان نفت خامی که بتواند از دیگر عرضه‌کنندگان نفت دنیا دریافت کند، واردات نفت از ایران را کاهش خواهد داد.

کره جنوبی پنجمین واردکننده بزرگ نفت دنیاست و گفته می‌شود که نزدیک به ۱۰ درصد نفت خام مصرفی خود را از ایران وارد می‌کند.

پیش از این، خبرگزاری رسمی کره جنوبی گزارش داده بود که واردات نفت از ایران می‌تواند بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یابد، ولی مقامات رسمی این کشور حاضر به تایید این رقم نشده‌اند و گفته‌اند که دولت کره جنوبی در فرصتی که تا پایان ماه ژوئن باقی است، در این باره تصمیم‌گیری خواهد کرد.

در شرایطی که تنها چهار ماه از مهلت تعیین‌شده از سوی اتحاده اروپا برای توقف خرید نفت ایران توسط شرکت‌های اروپایی باقی است، محمدمهدی آخوندزاده، معاون وزیر امور خارجه ایران، گفته است: "در درون اتحادیه اروپا در مورد نوع تعامل با ایران دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد و اینطور نیست که اعمال تحریم‌های یکجانبه نفتی و بانکی از سوی هر ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا امری پذیرفته شده باشد."

او اضافه کرد: "اروپا با همراهی آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران، خود را دچار تناقض کرده است و رفتارش شبیه کشورهای کمونیستی سابق است."

تهدید تحریم‌ها برای تمام خریداران نفت ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اخیرا گزارش داد که در ده ماه نخست سال ۲۰۱۱ میلادی، کشورهای اروپایی واردکننده نزدیک به ۲۰ درصد نفت خام صادراتی ایران بوده‌اند.

اما مقامات رسمی ایران سهم اروپا در خرید نفت از این کشور را ۱۸ درصد اعلام کردند و گفتند که این سهم به راحتی توسط دیگر خریداران جهانی نفت خام پر خواهد شد.

اما با ادامه فشارهای بین‌المللی، از جمله پس از آن که سازمان جهانی انتقالات بین بانکی (سویفت) اعلام کرد که آماده است همزمان با عملی شدن تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، بانک‌های ایرانی را از دسترسی به خدمات خود محروم کند، گزارش‌هایی از تکاپوی خریداران غیراروپایی نفت خام ایران برای یافتن گزینه‌های جایگزین منتشر شد.

در صورتی که سویفت با تحریم‌های اتحادیه اروپا همراهی کند، ایران قادر به دریافت یا پرداخت مبالغ قراردادهای بین‌المللی خود از طریق شبکه بانکی جهانی نخواهد بود و طرف‌های معامله با این کشور نیز در تجارت با ایران با چالش روبه‌رو خواهند شد.

در صورتی که تحریم‌های مصوب آمریکا و اروپا برای محدود کردن فعالیت‌های بین‌المللی بانک مرکزی ایران، موثر و اجرایی شود، خریداران نفت این کشور به احتمال زیاد قادر به پرداخت پول نفت وارداتی خود از طریق شبکه بانکی جهانی نخواهند بود که به معنای شکل گرفتن تعاملی مالی در خارج از چارچوب شفاف مالی بین‌المللی است.

از این رو، گزارش شده است که تعداد دیگری از خریداران نفت ایران، در تلاش برای یافتن جایگزینی برای نفت این کشور هستند.

هفته گذشته، رسانه‌های ژاپن گزارش دادند که این کشور نیز به دنبال کاهش ۲۰ درصدی واردات نفت خود از ایران است.

ژاپن سومین واردکننده بزرگ نفت دنیا است و بر اساس آخرین گزارش‌ها، سال گذشته نزدیک به ۹ درصد نفت خام مصرفی خود را از ایران خریداری کرده است.

یکی از مدیران اجرایی بزرگ‌ترین شرکت نفتی ژاپن از مذاکره با مقامات کشورهای تولیدکننده نفت، از جمله بعضی کشورهای آفریقایی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای جایگزینی نفت خام ایران خبر داده است.

هفته گذشته نیز سری‌لانکا که تنها پالایشگاه نفت این کشور توان پالایش نفت خامی با مشخصات شبیه نفت ایران را دارد و به راحتی قادر به جایگزینی نفت خام این کشور نیست، اعلام کرد که میزان واردات نفت خود را در یک سال آینده کم خواهد کرد.

آژانس بین المللی انرژی نیز اعلام کرده است که از زمان تصویب تحریم خرید نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا، میزان نفت خامی که این کشورها برای تحویل در ماه مارس از ایران خریده‌اند، بیش از ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.





:: برچسب‌ها: ابرها , سنگ , سگ ,
:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: