'سلام به مردم خوب سرزمینم'، اسکار فرهادی و لبخند ایران
نوشته شده توسط : gogos

"سلام به مردم خوب سرزمینم" این نخستین بار بود که زبان فارسی در کداک تیاتر و در حین برگزاری مراسم اسکار طنین انداز شد.

اصغر فرهادی امسال برای دریافت جایزه تاریخی اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان به روی صحنه کداک تیاتردر هالیوود رفت و سخنان خود را با این جمله فارسی آغاز کرد. ایرانی ها در سراسر دنیا یکشنبه شب، ۲۶ فوریه تمام تلاش خود را برای دنبال کردن این مراسم کردند تا شاهد لحظه دریافت جایزه اسکار توسط هموطن خود باشند.

کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی هم به تبع همین اشتیاق از قبل از برگزاری مراسم اسکار تا کنون همچنان فعالند. لینک های پخش زنده مراسم هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار در تلویزیون های ماهواره ای و به صورت آنلاین در میان کاربران و علاقمندان دست به دست می شد و این در حالیست که دسترسی به اینترنت به طور کلی در ایران در این روزها آسان نیست. بسیاری از سایت ها هم فیلتر هستند و کاربران مجبورند برای دسترسی به این سایت ها از انواع فیلترشکن ها استفاده کنند. با این حال برخی منابع خبری و حتی برخی کاربران که دسترسی آسانتری به سایت های مرتبط با اسکار داشتند این مراسم و حواشی آن را پوشش دادند و با دیگران به اشتراک گذاشتند.

سیاستمداران اهل سینما نیستند

آقای فرهادی بعد از دریافت جایزه اسکار تاکید کرد که خوشحال است که در عصر جنگ و ارعاب نام ایران به خاطر فرهنگ درخشانش مطرح شده است. کارگردان فیلم جدایی نادر از سیمین جایزه اش را با افتخار به مردم سرزمینش اهدا کرد و گفت که این مردم از دشمنی و کینه به دورند و به همه فرهنگ ها احترام می گذارند.

او در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به خبرنگاری که به شرایط حاکم میان ایران و غرب و موضوع پرونده هسته ای ایران اشاره کرد و پیام آقای فرهادی را در این باره جویا شد گفت که برای دولت ها هیچ پیامی ندارد و فیلمش بین مردم ارتباط برقرار می کند. آقای فرهادی همچنین گفت فکر نمی کنم سیاستمداران خیلی اهل سینما باشند و پیام های سینما را بتوانند بگیرند.

بیشتر روزنامه های ایران هم در صفحات نخست خود به پیروزی فیلم جدایی نادر از سیمین در اسکار پرداخته بودند

او در پاسخ به این سوال که درباره واکنش دولت ایران در باره این موفقیت چه فکر می کند هم گفت که دولت ایران یک‌دست نیست و نمی تواند پیش بینی کند که با چه واکنش هایی از سوی مقامات دولتی روبرو خواهد شد.

اسکار فرهادی بر پیشخوان روزنامه فروشی ها

بیشتر روزنامه های ایران هم در صفحات نخست خود به پیروزی فیلم جدایی نادر از سیمین در اسکار پرداخته بودند که برخی از عناوین آنها را بدین شرح است:

شرق: "تالار افتخارات سینمای کشور تکمیل شد"

همشهری: "جایزه‌ اسکار به نماینده سینمای ایران رسید"

مردم‌سالاری: "پیوند جدایی با اسکار"

جوان: "جدایی نادر از سیمین خیال اسرائیلی‌ها را باطل کرد"

اعتماد: "درخشش یک ایرانی در شب فرانسوی"

جهان اقتصاد: "اصغر فرهادی طلسم اسکار را هم شکست؛ یک جدایی شورانگیز"

قدس: "براي اولين‌بار سينماي ايران اسكار را از آن خود كرد"

جراید هنری و سینمایی با انتشار مقالات، اخبار و اظهار نظرهای تخصصی تر در ابعاد گسترده تری به انعکاس این خبر پرداخته بودند.

محمد خاتمی: چیرگی محبت بر خشونت

""سلام به مردم خوب سرزمینم" این نخستین بار بود که زبان فارسی در کداک تیاتر و در حین برگزاری مراسم اسکار طنین انداز شد"

محمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران که قبلا وزیر ارشاد هم بوده است از نخستین کسانی بود که این موفقیت را به آقای فرهادی تبریک گفت.

رئیس جمهور سابق ایران در صفحه اول وبسایت شخصی اش که با تصویر بزرگی از اصغر فرهادی کارگردان فیلم جدایی نادر از سیمین و پوستری از این فیلم مزین شده بود، خطاب به آقای فرهادی نوشت "موفقیت چشمگیرتان را در پرآوازه ترین حادثه و مراسم سینمایی که نشانگر شایستگی شما و هنرمندان عزیز و همکاران ارجمندتان در فیلم جدایی نادر از سیمین است، صمیمانه تبریک می گویم."

آقای خاتمی همچنین نوشت "این حادثه را باید نشانه ای روشن بر آن دانست که هنر به طور عام و سینما به طور خاص از مهمترین ابزارهایی است که می تواند در جهان ناامن، جنگ زده و پر از تبعیض و ناروایی و خودکامگی، موجب نزدیکی دلها و چیرگی انسانیت و محبت بر خشونت شود و گفتگوی فرهنگ ها و تمدنها را به جای تنش و درگیری بنشاند."

رئیس جمهور سابق ایران خطاب به آقای فرهادی نوشت که اقبال مردمی در ایران، جشنواره های بین المللی و صاحب نظران معتبر جهانی "پیش از این نیز توانمندی و جایگاه والای سینمای اندیشمند و صاحب سبک ایران را به خوبی نشان داده است و آنان که به ایران و به آئین و فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم دلبستگی دارند و احترام می گذارند، توفیق بزرگ شما را بار دیگر ارج می نهند."

وزیر ارشاد ایران: بقیه تبریک گفته اند

محمد حسینی، وزیر ارشاد ایران که هنوز هیچ پیام تبریکی برای موفقیت فیلم جدایی نادر ازسیمین در اسکار منتشر نکرده است امروز، سه شنبه نهم اسفند ماه در جمع خبرنگاران گفت کسب ۵ سیمرغ جشنواره فیلم فجر در معرفی این فیلم به جامعه ایرانی و مجامع جهانی موثر بوده است.

او در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری مهر که چرا پیام تبریکی در این باره صادر نکرده است ضمن ارزشمند توصیف کردن این موفقیت، گفت: "رئیس سازمان سینمای و مسئولان بنیاد سینمایی فارابی و دوستان سینماگر این کار (صدور پیام تبریک) را انجام داده‌اند."

وزیر ارشاد ایران به توقیف اولیه این فیلم توسط وزارت ارشاد، وقتی که در مرحله ساخت بوده اشاره ای نکرد اما گفت افزود: این موفقیت ابتدا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با صدور مجوز برای این فیلم، کلید خورد.

ویکتوریا نولاند: تحسین عظمت تاریخی سینمای مستقل ایران

"وزیر ارشاد ایران به توقیف اولیه این فیلم توسط وزارت ارشاد، وقتی که در مرحله ساخت بوده اشاره ای نکرد اما گفت افزود: این موفقیت ابتدا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با صدور مجوز برای این فیلم، کلید خورد"

وزارت امور خارجه آمریکا که اخیرا در توییتر برای مخاطبان فارسی زبان خود به زبان فارسی هم توییت می کند پیش از برگزاری مراسم اسکار امسال در یکی از توییت های خود نوشت با اینکه باید بی طرف باشد اما به طور محرمانه آرزو می کند جدایی نادر از سیمین جایزه بگیرد. بعد از مراسم اسکار و برنده شدن اصغر فرهادی هم ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به او تبریک گفت: "این فیلمی است که واقعا به جهان تصویری ارزشمند از زندگی در ایران ارائه می کند. ما این موفقیت را به او تبریک گفته و پویندگی و عظمت تاریخی صنعت سینمای مستقل ایران را تحسین می کنیم."

اسکار فرهادی؛ بهانه ای برای شادی و امید ایرانی ها

این خبر در رسانه های نزدیک به دولت مانند رجا نیوز هم منعکس شد. رجا نیوز در تحلیل خود از این خبر نوشت این اقدامات مقامات آمریکا در حالی که به طور دائم از دولت ایران انتقاد می‌کنند تنها نمایانگر این مطلب است که دولت آمریکا سیاستی را پیشه گرفته است تا به نوعی مردم را جدا از دولت بداند در صورتی که بارها بسیاری از تحلیلگران آمریکایی اعتراف کرده‌اند که مردم آمریکا جدا از دولت خود نیستند و در صورت بروز بحران از دولت حمایت می‌کنند.

جعفر پناهی هم از آقای فرهادی تشکر کرد که بهانه ای برای شادی و امید برای ایرانیان به ارمغان آورد

به گزارش منایع خبری ایران نوه آیت الله خمینی هم پیام تبریکی برای آقای فرهادی منتشر کرد و در آن نوشت: هنر و هنرمندی که در خدمت فرهنگ و مردمش باشد و پیام انسان دوستی آنان را به گوش جهانیان برساند لیاقت دریافت چنین جوایزی را داراست. اینجانب این پیروزی را صمیمانه به شما و دیگر دوستان و همکاران هنرمندتان و تمام اهالی فرهنگ و هنر ایران، تبریک عرض می نمایم. امیدوارم در تمام مراحل زندگی و در ادامه فعالیتهای هنریتان پیروز و سربلند افتخار آفرین باشید.

جعفر پناهی نیز ضمن اینکه موفقیت آقای فرهادی را به او تبریک گفت از او تشکر کرد که اولین جایزه اسکار سینمای ایران، بهانه ای برای احساس شادی و امید به ایرانیان ارمغان آورد.

تعدادی از چهره‌های سینمایی و ورزشی همین طور انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران و مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، موفقیت فیلم جدایی نادر از سیمین در کسب جایزه اسکار را تبریک گفتند.

مهناز افشار بازیگر سینما و تئاتر در پیامی این موفقیت را به اصغر فرهادی و تیم جدایی نادر از سیمین تبریک گفت و نوشت:

"شما مست نگشتید و از آن باده نخوردید.. چه دانید.. چه دانید که ما در چه شکاریم... در این خاک در این خاک در این مزرعه پاک... به جز مهر به جز عشق دگر بذر نکاریم.

امشب (دوشنبه شب ۲۷ فوریه، هشتم اسفندماه) اجرای نمایش 'آمدیم نبودید رفتیم' به کارگردانی رضا حداد را تقدیم به آقای فرهادی کردیم. اسکار مبارک شما و همه ایران و سینمای پرهیاهوی ایران باشد. به امید اینکه خودمان هم یاد بگیریم این صلح و مهری را که شما پیام آورش بودید."

مریلا زارعی بازیگر هم در همین باره در یادداشتی نوشت "امروز چقدر مهر گرفتیم و چقدر با تمام وجود مهربانی خانواده سینما را لمس کردیم. همه با پیام های خود دلگرممان کردند.

دلگرممان کردند که همچنان از اهالی فرهنگشان انتظار دارند که آنچنان که شایسته نام ایران و ایرانی است در عرصه های فرهنگی جهان بدرخشند و با زبان بی بدیل هنر فریاد کنند که همانا هنر نزد ایرانیان نیز هست.در زمانه‌ای که دشمن به هر بهانه‌ای در حال تخطئه تمدن غنی و اصیلمان است؛ چه گواراست این توفیق و چه دلپذیر است خرسندی حاصل از این پیروزی."

در بخش دیگری از پیام خانم زارعی آمده است: آن‌قدر تواضع کردیم و آن‌قدر هنرمندان‌مان را نادیده گرفتیم و در حواشی غرق شدیم؛ که سیصدها؛ ساخته شد. آن‌قدر از سرمایه هامان غافل شدیم و بی مهری کردیم که نه تنها از دست‌شان دادیم بلکه با تصاویر غیر منتظره نیز مواجه شدیم....

احمدرضا درویش، کارگردان، محمدحسین لطیفی، کارگردان، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران هم به آقای فرهادی تبریک گفتند.

تبریک از زندان

۵۴ نفر از زندانیان سیاسی در ایران هم در نامه ای مشترک، این پیروزی را تبریک گفته اند. به گزارش سایت جرس، در این نامه سینمای ایران سینمایی خوانده شده که مانند" هر نهاد مستقل دیگری در سال های اخیر در جامعه ما آماج سرکوب و سانسور بوده است اما به پشتوانه حمایت مردم هنردوست و آگاه در بزنگاه های تاریخی این ملت ایفای نقش کرده است."

در ادامه این نامه نوشته شده: "در شرایطی که متأسفانه حاکمان فعلی چهره ای خشن و عبوس از مردم ما در صحنه بین‌المللی ارائه می‌دهند، این فیلم تصویری صادق و گویا از سینمای واقعی زندگی در ایران امروز به جهانیان عرضه کرده و همچون ندای صلح و آرامش ایرانیان در جهان طنین انداز شده است. ما جمعی از زندانیان سیاسی ضمن تبریک به اهالی سینما و تمامی دست‌اندرکاران این اثر ماندگار به ویژه نویسنده و کارگردان فرهیخته آن آقای اصغر فرهادی که بیش و پیش از هر جشنواره ای جایزه خود را از ملت ایران در یافت کرده است، این موفقیت تاریخی را به هم‌وطنان عزیزمان شادباش می‌گوییم."

بهمن احمدی امویی، ابوالفضل قدیانی، عیسی سحرخیز، مصطفی تاج زاده، علیرضا بهشتی شیرازی، علیرضا رجایی، قاسم شعله سعدی، کیوان صمیمی، عماد بهاور، مسعود باستانی، محمد سیف زاده، فیض الله عرب سرخی، کوهیار گودرزی و بهزاد نبوی از جمله امضا کنندگان این نامه هستند.

فوتبالی ها و باقی قضایا

جواد نکونام، مهدی مهدوی کیا و مصطفی دنیزلی از اهالی دنیای فوتبال ایران و رضا صادقی خواننده پاپ ایرانی نیز این موفقیت را به آقای فرهادی تبریک گفته اند.

همایون شجریان نیز در کنسرت خود در برکلی ِ ایالت کالیفرنیا که تقریبا همزمان با دریافت اسکار توسط آقای فرهادی برگزار شد، در ایتدای اجرای خود گفت: "همان‌طور که مستحضر هستید فیلم جدایی نادر از سیمین امشب برنده‌ جایزه‌ بسیار بسیار پرارزش اسکار شد." در این بخش از سخنان آقای شجریان، تشویق و هیاهوی بی ‌امان حاضران در سالن وی را واداشت که با کف زدن، شادمانی جمعیت را همراهی کند.

همایون شجریان در نهایت، کنسرت خود را به آقای فرهادی تقدیم کرد.

رضا پهلوی، فرزند شاه سابق ایران نیز با تبریک این موفقیت، لحظه دریافت این جایزه را، لحظه "بازگرداندن غرور شکسته ایران و ایرانیان" خواند و گفت: "سلام بر اصغر فرهادی که با خلق یک جدایی، جهان را دگر بار با فرهنگ و هنر ایران پیوند داد."





:: برچسب‌ها: پارک ,
:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: