توصیه های امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی
نوشته شده توسط : gogos

برگزاری هشت دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با تمام فراز ونشیب های آن، تجربه ارزشمندی است كه اینك مسوولان نظام، نامزدهای انتخاباتی و مردم وفادار به نظام از آن بهره می برند.

به عبارت دیگر این تجربیات ارزشمند در ذیل سایه رهنمودهای حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب و حركت قانونمدار مسوولان كشور و مردم حاصل شده است.

** تبلیغات در چارچوب اخلاق

حضرت امام خمینی(ره) به تمامی نامزدهای مجلس شورای اسلامی تاكید كردند: سعی كنید تبلیغات انتخاباتی شما در چهارچوب تعالیم اخلاق عالیه اسلام انجام شود و از كارهایی كه با شئون اسلام منافات دارد، جلوگیری گردد. باید توجه داشت كه هدف از انتخاب در نهایت، حفظ اسلام است.

بنیانگذار جمهوری اسلامی، نامزدهای انتخاباتی را از توهین به دیگران منع كرده و سووال كردند: اگر در تبلیغات، حریم مسایل اسلامی رعایت نشود، چگونه منتخب، حافظ اسلام می شود؟

** دقت در انتخاب نماینده اصلح

امام خمینی(ره) درباره شناسایی نمایندگان اصلح فرمودند: لازم است در تهران كه باید به 30 نفر رای داد و در شهرستان هایی كه چند نفر مورد انتخاب است، انتخاب كنندگان قبل از رفتن به سر صندوق انتخابات، منتخبین خود را با تحقیق و دقت كامل روی یك ورقه بنویسند كه در وقت رای دادن، با ذهن حاضر رای بدهند و لازم است كه خودشان مستقیما رای خود را به صندوق بیاندازند و به احدی اعتماد نكنند كه فرصت طلبان در كمینند.

ایشان با تاكید بر این نكته كه ما نباید مقلد كسی باشیم كه هر چه را عده ای تشخیص دادند، همان را عمل كنیم، افزودند: باید كاملا توجه كنیم كه مثلا در تهران چه كسانی لیاقت دارند كه هم مسائل روز را بفهمند و هم متدین باشند و هم برای اسلام كار كنند، اشخاصی را انتخاب كنیم كه از هر جهت بازار اختیارش دست خودش است، آنچه بینی و بین الله تشخیص می دهد، آن را انتخاب كند.

حضرت آیت الله خامنه ای نیز درباره ضرورت شناسایی و انتخاب نماینده اصلح فرمودند: مردم بایستي بگردند و در همین فرصتي كه تا انتخابات باقي است، به‏عنوان یك وظیفه شرعي و اخلاقي، نامزدهایي را پیدا كنند كه وقتي در محضر خدا از آنها سووال مي‏شود كه چرا تو این آقا یا این خانم را به قوه مقننه فرستادي، بتواند جواب بدهد و بگوید براي این مصلحت.

ایشان در ادامه تاكید كردند: اگر خودتان نتوانستید درست شناسایي كنید، از آدم‏هاي امین و متدین كه نسبت به آنها خاطرجمع هستید، سووال كنید.

** لزوم مشورت برای انتخاب نماینده

امام خمینی(ره) در زمینه مشورت برای انتخاب فرمودند: مشورت در كارها از دستورات اسلامي است و مردم با متعهدین و معتمدین خویش مشورت مي‏نمایند و افراد و گروه ها و روحانیون در حد تذكرات قبلي در حوزه خود مي‏توانند كاندیدا معرفي نمایند ولي هیچكس نباید توقع داشته باشد كه دیگران اظهارنظر و اظهار وجود نكنند.

بنیانگذار جمهوری اسلامی تاكید كردند: در هر حال، مردم با بصیرت و درایت و تحقیق، كاندیداها را شناسایي كرده و به‏ سوابق و روحیات و خصوصیات دیني- سیاسي نامزدهاي انتخاباتي توجه نمایند.

حضرت آیت الله خامنه ای نیز درباره نحوه انتخاب نماینده مجلس فرمودند: مردم اگر خودشان نامزدهای انتخاباتی را می شناسند، طبق تشخیص خودشان حتما عمل كنند و اگر نمی شناسند، از افراد بصیر و متدین در گزینش های انتخاباتی استفاده كنند.

** رفتار نامزدها را دنبال كنید

رهبر انقلاب فرمودند: مردم عزیزمان در سراسر كشور این رفتارها را در نامزدهاي انتخابات دنبال كنند، دقت كنند. نامزد انتخابات باید با قصد خدمت وارد شود. اگر با قصد قدرت‌طلبي و جمع‌كردن پول و مسایل گوناگون و انگیزه‌هاي ناسالم دیگر وارد شود، به كشور خدمت نمی كند.

ایشان تصریح كردند: نامزد انتخابات باید با انگیزه خدمت وارد شود؛ این را باید تشخیص داد، باید فهمید، باید حدس زد. اگر چنانچه نامزدها به مراكز ثروت و قدرت متصل شوند، كار خراب می شود؛ همچنان كه امروز در به ‌اصطلاح دموكراسي‌هاي دنیا، در آمریكا و غیر آمریكا این رسم هست، كمپاني‌ها و پولدارها به نامزد انتخابات در ریاست جمهوري یا در انتخابات كنگره پول می دهند ولي او در مقابل آنها متعهد است.

** تبلیغات دولتی ممنوع

امام خمینی(ره) درباره استفاده از اموال دولتی برای تبلیغ نمایندگان مجلس شورای اسلامی فرمودند: اینجانب به هیچوجه و به هیچكس اجاره نمی دهم تا از سهم مبارك امام علیه السلام و یا از اموال دولت و اموال دفاتر و سازمان ها و مجامع و اموال عمومی خرج انتخابات كند.

** تبلیغات رنگین را ملاك انتخاب قرار ندهید

رهبر انقلاب با اشاره به اینكه تبلیغات رنگین و متنوع و همچنین وعده‏های غیرعملی ملاك نیست،فرمودند: من به طور جد از همه كسانی كه نسبت به نامزدهای مختلف علاقه ‏مندی‏ دارند، درخواست می‏كنم، اصرار می‏كنم كه این علاقه‏مندی خودتان را از راه تخریب دیگران، اهانت به دیگران، متهم كردن دیگران نشان ندهید.

هرچه می‏خواهید، از نامزد مورد علاقه‏ خودتان تمجید كنید، تعریف كنید اما دیگران را تخریب نكنید. این علامت بدی است. بعضی جاها در دنیا معمول است اسرار خانوادگی یكدیگر را برملا می‏كنند، عكس های پنهانی از هم می‏گیرند، افشا می‏كنند.

** فضای انتخابات را سالم نگه دارید

حضرت آیت الله خامنه ای ضمن تاكید بر رقابت سالم و بدون تهمت زنی و بدگویی نامزدها در انتخابات مجلس شورای اسلامی فرمودند: مجریان انتخابات در اجرای درست انتخابات، دقت كامل را به كار ببرند. اینها چیزهایی است كه می تواند یك انتخابات خوب را برای كشور به ارمغان بیاورد.

ایشان در جایی دیگر فرمودند: وزارت كشور باید دقیقا بر طبق قانون عمل كند و نگذارد به آراءِ مردم خیانت شود. آراءِ مردم را تا آنجا كه وسع و قدرت دارند، گردآوري كنند و با امانت و دقّت تمام، این آراءِ را بازخواني كنند، تا نتیجه معلوم شود. شوراي نگهبان هم با كمال دقّت و امانت باید مراقب باشد كه هیچگونه تخلّفي در انتخابات نشود.

رهبر معظم انقلاب همچنین اظهار داشتند: انتخابات باید در فضایي انجام گیرد كه هم پر شور و زنده و بانشاط باشد، هم آرام و متین باشد. یعني شور و نشاط باشد اما تشنج نباشد. متانت و آرامش و اطمینان و استقرار باشد. این فضاي مطلوب انتخابات است.

ایشان افزودند: هركس اینطور عمل كند، خدمت كرده است. هر كسی عكس این عمل كند، یا مردم را نسبت به انتخابات بدبین كند، یا آنها را از نتایج انتخابات ناامید كند، یا فضا را با شایعه ‏پراكني و تهمت‏زني و درگیری هاي دروغین ملتهب كند و از آرامش بیرون بیاورد، خیانت كرده است.

رهبر معظم انقلاب كه از انتخابات به عنوان مظهر حضور مردم یاد كردند،اظهار داشتند: انتخابات باید سالم باشد، رقابتي باشد. رقابت غیر از خصومت است، رقابت غیر از تهمت‌زني متقابل است. اینها را باید همه مواظب باشیم. رقابت این نیست كه كسي اثبات خود را متوقف بر نفي دیگري بداند. رقابت این نیست كه كساني بیایند براي جلب نظر مردم، وعده‌هاي خلاف قانون اساسي، خلاف قوانین عادي بدهند، اینها نباید باشد.

ایشان از مسوولان و نامزدهای انتخاباتی و تمامی كسانی كه وارد عرصه انتخابات می شوند، خواستند تا به آداب و شروط یك حركت عمومي سالم پایبند و متعهد باشند.

** مردم از هیاهوها نمی ترسند

حضرت امام خمینی(ره) در آستانه برگزاری انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی با ارسال پیامی برای ملت ایران، پرده از تحلیل های موذیانه و القائات تهدیدآمیز رسانه‏هاي استكباري درباره انتخابات برداشته و فرمودند: امت اسلامی ایران نشان داده كه از هیاهوها نمی ترسند.

ایشان با بیان آنكه دور كردن مردم از صحنه های انقلاب یكي از اهداف شوم استكبار جهاني و نوكران خارجي و داخلي آنان بوده است، افزودند: ملت پیروز و سرافراز ایران با نمایش قدرت عظیم خود در حوادث گوناگون انقلاب این حقیقت و واقعیت را به اثبات رسانیده و نشان داده‏اند كه از دریاي خروشان وحدت و انسجام آنان چیزي كم نشده و نخواهد شد و جهانخواران ان شاء اللَّه تا ابد حسرت گسستن اتحاد مقدس مردم ما را به گور خواهند برد.

امام خمینی(ره) در ادامه افزودند: از هم اكنون هم باید مطمئن باشیم رسانه‏هاي استكباري از عدم حضور مردم در صحنه انتخابات سخن ها خواهند گفت و با تحلیل هاي موذیانه و القائات توام با تهدید و ارعاب، تلاش خواهند نمود ذهن ها را به مسائل دیگر معطوف نمایند، غافل از آنكه امت اسلامي ایران سال هاست نشان داده‏اند كه از این هیاهوها نمي‏ترسند، و مقاوم و استوار در مقابل تمام ابرقدرت ها و قدرت ها مي‏ایستند و به یاري خداوند متعال، ملت شریف ایران با حضور گسترده خود انتخابات را در موعد مقرر و با قدرت و قاطعیت برگزار مي‏كنند.

** مسوولان از توطئه دشمن در كار انتخابات غافل نشوند

حضرت آیت الله خامنه ای ضمن سفارش به نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و هوادارنشان، فرمودند: همه‌ نامزدهای انتخابات و همه هوادارانشان، خودشان را در مقابل توطئه احتمالی دشمن مسوول امنیت بدانند. انتخابات را متهم نكنند، كسی آب به آسیاب دشمن نریزد، در تبلیغات، القاء فضای اختلاف و ناامیدی نشود، تا ان‌شاءالله انتخابات خوبی داشته باشیم.

فراهنگ ** 1003 **





:: برچسب‌ها: خام , موسیقی , برلین ,
:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: