روحانی اردنی مقیم انگلیس پس از سال ها بازداشت، بزودی آزاد می شود
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش ایرنا به نقل از تلویزیون 'اسكای نیوز'، یك دادگاه ویژه مهاجرت در انگلیس روز دوشنبه حكم داد كه 'ابوقتاده' بیش از این نباید در زندان به سر ببرد و می تواند تحت شرایطی از زندان آزاد شود و در خانه خود تحت نظر قرار بگیرد.

حكم آزادی ابوقتاده پس از آن صادر شد كه دادگاه اروپایی حقوق بشر ماه گذشته به دلایل انساندوستانه با استرداد وی به اردن مخالفت كرد و درخواست دولت انگلیس را برای بازگرداندن وی به كشور متبوعش رد كرد.

این روحانی اردنی مقیم انگلیس از حدود ده سال پیش به اتهام دخالت در فعالیت های تروریستی در انگلیس تحت نظر بوده و یا در بازداشت به سر برده است. دولت اردن خواستار استرداد وی برای محاكمه به اتهام فعالیت های تروریستی می باشد.

دادگاه های انگلیس پیشتر چند بار حكم استرداد وی را به اردن تایید كرده بودند و حتی دولت این كشور یك یادداشت تفاهم را نیز در این زمینه با دولت اردن به امضاء رسانده بود.

دادگاه اروپایی حقوق بشر مستقر در 'استراسبورگ' در حكم ماه گذشته خود اعلام كرد: به رغم اینكه یادداشت تفاهم امضاء شده میان انگلیس و اردن ممكن است مانع از شكنجه 'ابوقتاده' در اردن شود، ولی این احتمال همچنان وجود دارد كه وی بر اساس شواهد و مستنداتی كه از طریق شكنجه دیگران به دست آمده است، تحت تعقیب قرار بگیرد كه این موضوع هم مغایر با قوانین و مقررات بین المللی و حقوق بشری است.

دولت اردن در سال 2000 میلادی و بصورت غیابی، ابوقتاده را به دلیل دخالت در دو عملیات تروریستی در آن كشور به حبس ابد محكوم كرد.

وكلای ابوقتاده پس از مخالفت دادگاه اروپایی حقوق بشر با استرداد وی به اردن، تقاضای آزادی وی از زندان فوق امنیتی 'لانگ لارتین' در منطقه 'ورچسترشایر' انگلیس را به دادگاه ارائه كردند.

'اد فیتزجرالد' یكی از وكلای ابوقتاده گفت: موكل من بیش از شش سال و نیم را بدون هرگونه محاكمه و حتی بدون اتهام رسمی در زندان به سر برده است و پس از حكم دادگاه اروپایی حقوق بشر، این وضعیت باید پایان یابد.

قاضی دادگاه در نهایت آزادی مشروط ابوقتاده را تایید كرد و بر اساس گزارش های رسانه ای وی هفته آینده آزاد خواهد شد. وی در منزل خود تحت نظر قرار خواهد داشت و نمی تواند از موبایل و اینترنت استفاده كند. همچنین ساعات خروج وی از منزل نیز محدود خواهد بود.

وزارت كشور انگلیس بارها اعلام كرده است كه ابوقتاده تهدیدی امنیتی برای این كشور به شمار می رود و تا زمانی كه به اردن مسترد نشده است، باید در پشت میله های زندان باقی بماند.

یك سخنگوی وزارت كشور در واكنش به حكم آزادی مشروط ابوقتاده، گفت: موضع ما تغییر نكرده و همچنان معتقدیم كه آزادی وی تهدیدی علیه امنیت ملی است و به همین دلیل در دادگاه نیز برای اعمال حداكثر محدودیت علیه وی استدلال و تلاش كردیم.

وی افزود: ما همچنین در حال آماده سازی تقاضای تجدیدنظر خود به دادگاه اروپایی حقوق بشر هستیم تا بتوانیم مجوز استرداد ابوقتاده به اردن را دریافت كنیم.

ابوقتاده كه از سوی رسانه‌های انگلیس به عنوان دست راست بن لادن در اروپا مشهور شده در سال 2008 مدتی را بطور مشروط از زندان آزاد شد تا بصورت تحت نظر در خانه‌ای در لندن به سر ببرد.

ولی بعدا مقامات امنیتی انگلیس ابوقتاده را به تلاش برای فرار از انگلیس و همچنین برقراری تماس‌های مشكوك متهم كردند و وی را مجددا به زندان بازگرداند.

ابوقتاده كه اكنون 52 سال سن دارد، در سال ‎ 1993با یك گذرنامه جعلی اماراتی به عنوان پناهجو وارد انگلیس شد و پس از ماهها تحت نظر قرار داشتن از اكتبر ‎2002 تا مارس ‎ 2005به اتهام ارتباط با عوامل حملات ‎ 11سپتامبر ‎2001 آمریكا در زندان فوق امنیتی بلمارش در جنوب لندن محبوس شد.

وی در سال 2005 نیز مدتی را آزاد شده بود ولی با تقاضای رسمی دولت اردن در تابستان همان سال مجددا به زندان افتاد.

اروپام**345





:: برچسب‌ها: د , خام ,
:: بازدید از این مطلب : 225
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: