ناسازگاری شبكه بانكی در ارایه ارز تحصیلی دانشجویان
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، درحالیكه همه روزه بر شمار افراد متقاضی دریافت ارز دانشجویی افزوده می شود و تهیه ارز از بازار آزاد نیز برای خانواده دانشجویان ایرانی كه با هزینه شخصی در خارج كشور تحصیل می كنند بسیار دشوار و پرهزینه است شبكه بانكی در پرداخت ارز تحصیلی به افراد واجد شرایط كه به همراه معرفی نامه وزارت علوم به آنها مراجعه می كنند تعلل به خرج می دهد و در مواردی نیز از این امر خودداری می كنند.

براساس مصوبه بانك مركزی، دانشجویان ایرانی كه با هزینه شخصی در دانشگاه های خارجی تحصیل می كنند با تاییدیه و معرفی نامه وزارت علوم یا بهداشت می توانند ماهانه هزار دلار ارز تحصیلی از بانكهای كشور دریافت كنند كه در ماه های گذشته، معرفی نامه وزارت علوم با قید اسم بانك و شعبه صادر می شد كه بعضا به دلیل عدم همكاری بانكها، دریافت كنندگان این معرفی نامه ها مجددا برای تعویض آن و تغییر نام یا شعبه بانكی به وزارت علوم مراجعه می كردند.

به گفته مدیركل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم، بسیاری از مراجعات برای گرفتن معرفی نامه ارز تحصیلی و تعویض آن از شهرستان های دور و نزدیك كشور به تهران صورت می گرفت و همین امر علاوه بر تحمل دشواری های سفر و صرف زمان، هزینه های زیادی را به دانشجویان و خانواده های آنها تحمیل می كرد و از سوی دیگر، حجم مراجعات به وزارت علوم را نیز افزایش می داد.

'حسن مسلمی نایینی' توافق مسوولان وزارت علوم و بانك مركزی را به منظور حذف نام و شعبه بانك از معرفی نامه ارز تحصیلی را به عنوان یكی از راهكارهای تسهیل تهیه این ارز برای دانشجویان عنوان كرد و می افزاید: به این ترتیب چنانچه یك بانك از پرداخت ارز به متقاضیان خودداری می كرد این افراد می توانستند به دیگر بانكها مراجعه كرده و مشكل خود را برطرف كنند و این موضوع نیز به صورت بخشنامه ای از طرف بانك مركزی به دیگر بانكها ابلاغ شد.

وی با ابراز تاسف از عدم همكاری بانكها در پرداخت ارز تحصیلی به دانشجویان، این موضوع را مایه تعجب دانست و می افزاید: بانك مركزی پول و ارز موردنیاز بانكها را تامین می كند و انتظار می رود دیگر بانكها بخشنامه های آن را اجرا كنند و خودداری بانكها از پرداخت ارز دانشجویی به بهانه های مختلف واقعا جای تعجب دارد.

تعداد زیادی از دانشجویان یا خانواده های آنها اخیرا به بانكهای مختلف مراجعه كرده اند اما پاسخ شنیده اند كه باید نام و شعبه بانك در معرفی نامه وزارت علوم مشخص شده باشد و دوباره آنها را برای تعویض معرفی نامه به این وزارتخانه ارجاع می دهند درحالیكه مدیركل امور دانشجویان وزارت علوم، تغییر رویه در بخشنامه اخیر بانك مركزی را غیرممكن می داند.

به گفته مسلمی، مسوولان بانك ها از جمله بانك ملی خود درخواست داشته اند كه به دلیل محدودیت ارز دراختیار آنها،بهتر است نام و شعبه بانك در معرفی نامه درج نشود تا دانشجویان بتوانند به بانك های مختلف مراجعه كنند و پرداخت ارز تحصیلی بین همه بانكها توزیع شود و ازدحام در یك بانك مشخص به وجود نیاید اما با این اوصاف، همین بانكها الان از پرداخت ارز به دانشجویان واجد شرایط خودداری می كنند.

وی می افزاید: متاسفانه برخی از دانشجویان شهرستانی نیز هنگام مراجعه به بانك این پاسخ را دریافت كرده اند كه مطابق یك بخشنامه جدید، ارز تحصیلی فقط به دانشجویان بورسیه پرداخت می شود و شامل دانشجویان اعزام با هزینه شخصی نخواهد شد.

مسلمی ابراز امیدواری كرد مشكلات دانشجویان در دریافت ارز تحصیلی از طریق رایزنی مسوولان آموزش عالی و بانك مركزی حل و فصل شود.

بیش از 25 هزار نفر از دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در كشورهای خارجی از مهرماه امسال تاكنون برای دریافت معرفی نامه ارز دانشجویی به وزارت علوم مراجعه كرده اند كه هنوز نیمی از آنها در نوبت دریافت ارز هستند.

فراهنگ**1055





:: برچسب‌ها: درخت ,
:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: