راه های كشور خالی از تجهیزات امدادی/ امكانات موجود فقط پاسخگوی 10 درصد حادثه دیده ها
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، طبق اعلام مركز فرماندهی پلیس راه كشور در ایام تعطیلات نوروزی، روزانه حدود 20 میلیون مسافر در بیش از 180 هزار كیلومتر از راه های اصلی و فرعی كشور در حال تردد هستند و این در حالی است كه امكانات امدادی موجود در مراكز امدادرسانی مستقر در راه ها و جاده ها فقط می تواند حدود 10 درصد از نیازهای حادثه دیدگان احتمالی را پاسخ دهد.

بنا براظهار نظر كارشناسان مدیریت سوانح، ضعف در امداد رسانی، كمبود تجهیزات مدرن امداد و نجات، كمبود نیروهای متخصص و آموزش دیده، نبود مدیریت منسجم و هدفمند مدیریت سوانح درجاده ها و مطلوب نبودن همكاری بین بخشی در امر امدادرسانی از جمله مسایلی است كه شمار مرگ و میر در حوادث جاده ای در ایام تعطیلات نوروزی را افزایش می دهد.

بر اساس گزارش های دریافتی از مردم و سرنشینان خودروهای عبوری در جاده های كشور، نیروهای امدادرسان نقش 10 درصدی در انتقال مصدومان دارند و پایگاه های ثابت و سیار هلال احمر و اورژانس توانایی پوشش 10 تا 20 درصد جاده ها و مسیرهای پرخطر و صعب العبور كشور را دارند.

این در حالی است كه سالانه حدود 10 میلیون گردشگر از طریق جاده های كوهستانی و پرخطر به مناطق مختلف كشور سفر می كنند بنابراین باید در توزیع امكانات و تجهیزات امدادی به این مناطق ویژه و پر تردد، با رویكرد ملی نجات افراد جامعه در مكان های صعب العبور و غیر قابل دسترسی نگاه شود.

اكنون در جاده های كشور 289 پایگاه امداد و نجات جاده ای هلال احمر فعالیت دارد كه در هر یك از این پایگاه ها پنج نفر نیروی انسانی شامل یك راننده آمبولانس، یك راننده خودروی نجات و سه نفر امدادگر به فعالیت اشتغال دارند كه با توجه به جایگاه ویژه نجات جان انسان ها در حوادث و سوانح بزرگ و جمعی به نظر می رسد این تعداد نیرو كافی نباشد.

رانش زمین، ریزش كوه، سقوط سنگ های معلق، تصادفات جاده ای، حریق و سقوط بهمن از جمله سوانحی است كه هر سال جان شمار زیادی از مسافران را در مسیرهای شهری و كوهستانی كشور از جمله محورهای صعب العبور و گردشگر پذیر كشور را می گیرد و این مشكلات همچنان ادامه دارد.

كمبود نیروی آموزش دیده متخصص از یك سو و نبود تجهیزات مدرن نظیر ابزار ایمنی و هشدار، ابزار سبك دستیابی به مصدوم، ابزار روشنایی، ردیاب، دستگاه های شوك الكتریكی و سایر تجهیزات گروهی و انفرادی امدادگران، عملیات های امداد و نجات را در حوادث مختلف جاده ای و كوهستان با تاخیر مواجه و نقش نیروهای امدادرسان را در پوشش موثر این گونه حوادث كمرنگ كرده است.

ارزیابی و بررسی بیشتر حوادث سقوط بهمن در محورهای كوهستانی در سال های اخیر، نارسایی و كاستی های زیادی را در زمینه تامین و تقویت تجهیزات امداد و نجات یادآورمی شود.

حوادثی كه به رغم بسیج و تلاش شبانه روزی گروه های مختلف امدادی، انتظامی و راهداری پس از گذشت بیش از 48 ساعت به انجام می رسد ضرورت توانمندسازی و تامین تجهیزات امداد و نجات به ویژه در جاده های كوهستانی و پرخطر را بیش از پیش عیان ساخته است.

سالانه حدود 30 هزار نفر در جاده های كشور بر اثر تصادف جاده ای و ترافیكی جان خود را از دست می دهند كه كمبود تجهیزات امداد رسانی در جاده در بیش از 15 درصد این مرگ و میرها نقش دارند.

اجتمام**7029 ** 1569**





:: برچسب‌ها: زمستان , رقص , وابسته به تکزاس ,
:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: