بازگیری کالاهای نظامی آمریکا از افغانستان توسط تاجیکستان
نوشته شده توسط : gogos
بازگیری

شرکت FMN Logistics در سایت اینترنتی خود از آغاز انتقال تجهیزات نظامی آمریکا از افغانستان توسط قلمرو تاجیکستان خبر داده است (عکس از سایت اینترنتی FMN Logistics)

بازگیری نخستین کالاهای نظامی آمریکا از افغانستان توسط قلمرو تاجیکستان آغاز شد.

در این باره شرکت حمل و نقل FMN Logistics در سایت اینترنتی خود خبر داده است.

طبق اطلاع این منبع، گروهی عبارت از بیست کامیون ۲۵ تونی این شرکت روز ۲۹ فوریه حامل تجهیزات نظامی آمریکا حرکت خود از افغانستان به سمت شمال را آغاز کرده است.

در این خبر آمده است که این کامیون‌ها توسط قلمرو تاجیکستان به سمت بیشکک، پایتخت قرقیزستان، حرکت می‌کنند.

سپس، این کالاها با واگن‌ها از طریق قلمرو قزاقستان و روسیه تا به بندرهای لتونی و از آن جا با کشتی‌ها به آمریکا منتقل می‌شوند.

شرکت FMN Logistics در گزارش خود از آن اظهار خوشحالی کرده که دولت آمریکا برای مساعدت به روند خروج نیروهایش از افغانستان این شرکت را انتخاب کرده است.

مسئولان سفارت آمریکا در تاجیکستان از شرح این خبر در حال حاضر خودداری کردند.

این در حالیست که موضوع استفاده از مسیر شمالی برای خروج نیروهای غربی از افغانستان که قرار است تا پایان سال ۲۰۱۴ انجام شود، در چند ماه اخیر در محور گفت‌وگوهای نمایندگان مختلف مقامات آمریکایی با رهبران کشورهای آسیای مرکزی قرار داشت.

روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" روز دوشنبه گذشته گزارش کرده بود که مقامات نظامی آمریکا در باره "به دست آمدن توافقات با چند کشور آسیای میانه‌" در باره ترانزیت دوطرفه به افغانستان خبر داده‌اند.

این روزنامه می‌نویسد که ژنرال نیروهای هوایی آمریکا ویلیام فراستیر به حقوقدان‌ها گفته است: "آمریکا رضایت تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان را برای انتقال تجهیزات به دست آورده و اکنون برای کسب توافق در باره انتقال زره‌پوش‌ها در حال مذاکره است."

در گذشته، گزارش شده بود که آمریکا قصد دارد برخی از تجهیزات نظامی خود را برای تقویت نیروهای مسلح کشورهای آسیای مرکزی، از جمله ازبکستان و تاجیکستان اعطا کند.

موضوع خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی مبارزه علیه تروریسم از افغانستان اخیراً در دیدار نیک هاروی، وزیر نیروهای مسلح بریتانیا با پرزیدنت رحمان در دوشنبه نیز مطرح بود.

بعد از این دیدار که روز جمعه ۲ مارس برگزار شد، آقای هاروی به خبرنگاران گفت که دولت بریتانیا از مقامات تاجیک خواسته است، برای خروج نیروهایش از افغانستان با استفاده از قلمرو تاجیکستان، شرایط ضروری فراهم کنند.

آقای هاروی از جمله گفت: "ما برای بیرون بردن نیروهای خود از افغانستان به کمک سه کشور منطقه - تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان نیاز داریم."

به گفته این مقام نظامی بریتانیا، جانب تاجیکستان اظهار داشته است که در زودترین فرصت این موضوع را بررسی و در این مورد آن تصمیم خواهد گرفت.

ضمناً، مسیر شمالی حمل و نقل کالاها و لوازمات برای نیروهای غربی در افغانستان از سال ۲۰۰۹ مورد استفاده قرار گرفت. این مسیر از قلمرو کلیه کشورهای آسیای مرکزی، روسیه و برخی از کشورهای قفقاز عبور می‌کند.

هرچند، به اطلاع منابع آمریکایی، مخارج این مسیر برای حمل و نقل گران‌تر است، ولی بعد ناامن شدن راه انتقال کالا توسط قلمرو پاکستان، توجه به این مسیر بیشتر شده است.

گفته می‌شود، که در دو سال اخیر تا ۹۰ درصد کالاهای غیر نظامی و تا ۶۰ درصد مواد سوخت برای برآورده ساختن نیازهای ائتلاف بین‌الملل در افغانستان از این مسیر منتقل شده است.





:: برچسب‌ها: غروب ,
:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: