سه شنبه بزرگ و شعارهای انتخاباتی رقیبان اوباما
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش ایرنا، درنظام انتخاباتی آمریكا، هر ایالت تعداد مشخصی 'رای انتخاباتی' دارد كه شمار آن براساس جمعیت ایالت تعیین می شود. برنده انتخابات كسی نیست كه بیشترین 'رای افراد' را آورده باشد، بلكه كسی است كه بیشترین 'آرای انتخاباتی' را از آن خود كرده باشد.

در انتخابات ریاست جمهوری، هر نامزد كه برنده یك ایالت شود، همه آرای انتخاباتی آن ایالت را از آن خود می كند (تنها ایالت های مین و نبراسكا استثنا هستند). بنابراین بسیار پیش می آید،فردی به ریاست جمهوری انتخاب شود كه رای كمتری از رقیب خود كسب كرده باشد. پیروزی جرج بوش پسر در انتخابات سال 2000 آمریكا نمونه ای از این اختلاف آرای انتخاباتی با آرای مردمی است.

اما در انتخابات درون حزبی، احزاب آزادند كه آرای انتخاباتی شان را به هر ترتیب كه صلاح می دانند میان نامزدها تقسیم كنند. بیشتر ایالت ها، آرای انتخاباتی را بر مبنای 'نسبت آرای مردمی' تقسیم می كنند و بدین ترتیب در انتخابات درون حزبی، معمولا تناسبی میان شمار رای مردمی با رای انتخاباتی وجود دارد.

نامزدهای هرحزب اگر بتوانند تعداد مشخصی امضا از یك ایالت گردآوری كنند، اجازه خواهند داشت كه در مبارزه انتخاباتی آن ایالت شركت كنند.

** سه شنبه بزرگ

'سه شنبه بزرگ' یك سنت انتخاباتی درون حزبی است كه درآن، بیشتر ایالت ها به طور همزمان انتخابات برگزار می كنند و در نتیجه، احتمال تعیین تكلیف نامزد برنده بسیار بالا است.

در انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان برای یافتن رقیب اوباما، تا این لحظه، میت رامنی 203 رای انتخاباتی، ریك سنتورم 92، نیوت گینگریچ 33 و ران پال 25 رای در اختیار دارند. عصر امروز به وقت ایران، انتخابات سه شنبه بزرگ در 10 ایالت جورجیا، آیداهو، ماساچوست، داكوتای شمالی، اوهایو، اوكلاهاما، تنسی، ورمانت، ویرجینیا و آلاسكا برگزار خواهد شد. این 10 ایالت، روی هم، 419 رای انتخاباتی دارند.

به دلیل اختلاف های درون حزبی شدید، پیش بینی نتیجه انتخابات امروز، كاری دشوار است. با این حال، نیوت گینگریچ 20 سال نماینده ایالت جورجیا در مجلس نمایندگان آمریكا بوده ونظرسنجی ها هم از پیروزی وی در این ایالت حاكی است. ماساچوست جایی است كه میت رامنی فرمانداری آن را برعهده داشته و قطعا در آن پیروز خواهد شد.

علاوه بر این، سنتورم و گینگریچ نتوانسته اند در ایالت های ورمانت و ویرجینیا امضاهای لازم برای شركت در رقابت ها را كسب كنند و این دو ایالت هم احتمالا به جمع پیروزی های 'رامنی' افزوده خواهد شد.

سنتورم در اوكلاهاما عملكرد بهتری داشته است. اوهایو و تنسی به ترتیب اندكی به رامنی و اندكی به سنتورم گرایش دارند. گمانه زنی درباره داكوتای شمالی و آلاسكا هم فعلا بسیار پیچیده است.

در مجموع، به نظر می رسد 'میت رامنی'، نسبت به رقیبان خود در وضعیت بهتری قرار داشته باشد.

رامنی علاوه برفرمانداری، سابقه ریاست هیات اجرایی المپیك زمستانی سالت لیك سیتی (2002) را نیز برعهده دارد و از سرمایه داران شناخته شده در آمریكاست. پدر وی، جرج رامنی در دهه 60 میلادی فرماندار میشیگان و در اوایل دهه 70 وزیر مسكن و شهرسازی آمریكا بود.

** مواضع انتخاباتی رقیبان اوباما

به طور كلی جمهوری خواهان محافظه كارند و جناح راست حكومت محسوب می شوند. اعضای این حزب معمولا گرایش های مذهبی دارند و طبیعتا مخالف سقط جنین و ازدواج همجنسگرایان هستند.این افراددرحوزه اقتصادی به كوچكترشدن دولت مركزی وافزایش اختیارات بخش خصوصی معتقدند. كاهش مالیات ها، كاهش ورود دولت به بخش های بیمه و تامین اجتماعی، حساسیت بیشتر به كنترل مرزها برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی و حمایت از صنایع نفتی و نظامی از دیگر ویژگی های مشترك در حزب جمهوری خواه است.

دموكرات ها جناح چپ حكومت آمریكا را تشكیل می دهند، معمولا از اتحادیه های كارگری و اجتماعی پشتیبانی می كنند، به كنترل بیشتر دولت بر اقتصاد و افزایش سرمایه گذاری دولت در بیمه های تامین اجتماعی اعتقاد دارند و از جدایی دین از سیاست دفاع می كنند.

برخی موسسه های بزرگ مالی و بعضی از صنایع خودروسازی در آمریكا روابط نزدیكی با این حزب دارند.

موارد یادشده درباره جمهوری خواهان، در مورد همه نامزدهای فعلی این حزب صدق می كند. با این توضیح،در زیربه برنامه های نامزدهای جمهوری خواه درانتخابات سال جاری ریاست جمهوری به صورت جداگانه اشاره ای گذرا خواهد شد.

**میت رامنی

كاهش عمومی مالیات ها، از جمله كاهش مالیات بر درآمد شركت ها از 35 درصد به 25 درصد؛ كاهش هزینه های دولتی و آوردن آن از 24.3 درصد از تولید ناخالص داخلی به زیر 20 درصد از تولید ناخالص داخلی؛ افزایش تولید انرژی در داخل آمریكا؛ گسترش روابط اقتصادی با كشورهای شرق آسیا وایجاد محدودیت هایی در روابط بازرگانی با چین از مهمترین شعارهای انتخاباتی رامنی در حوزه اقتصادی است.

در حوزه سیاست خارجی، تلاش برای كاهش وابستگی اروپا به نفت و گاز روسیه در كانون سیاست های رامنی قرار دارد. وی گفته است كه به كشورهای شرق اروپا كمك فنی خواهد كرد تا زودتر پروژه خط لوله گاز تركیه به اتریش تكمیل شود. بدین ترتیب، گاز طبیعی كشورهای همسایه تركیه به اتریش و از آنجا به تمام اروپا ارسال خواهد شد. گسترش روابط با كشورهای آسیای مركزی (به عنوان حیاط خلوت روسیه) و حتی احتمال بازنگری در پیمان استارت هم از جمله شعارهای رامنی درباره روسیه است. هرچند در این دو مورد آخر مصداق ها به روشنی بیان نشده اند.

میت رامنی كاهش بودجه نظامی آمریكا كه در دستور كار دولت فعلی است را نادرست می داند و درمقابل،به كاهش دیوانسالاری و ایجاد توازن منطقی میان نیروهای رزمی و غیررزمی در پنتاگون معتقد است.

در ارتباط با چین هم سیاست های 'رامنی' چالش آفرین خواهد بود. وی كه دارای مدرك دكترای مدیریت بازرگانی از دانشگاه هاروارد است، به ایجاد'حوزه اقتصادی ریگان' برای تشویق كشورها به خودداری از تجارت 'تراز منفی' با چین اعتقاد دارد. رامنی همچنین بر ضرورت همكاری بیشتر با تایوان برای فروش سلاح های نظامی به آن كشور تاكید كرده كه مشخصا یكی از نقطه های حساسیت برانگیز برای چین است.

میت رامنی حتی پا را از این هم فراتر نهاده و در برنامه های انتخاباتی اش نوشته است 'ایالات متحده نقشی مهم در تشویق به ایجاد جامعه ای باز و مردمسالار در چین دارد.'

این نامزد جمهوری خواه، در زمینه 'بهار عربی' با سیاست دولت فعلی مبنی بر فعالیت پشت پرده مخالف است و آشكارا گفته است كه در هر چالش سیاسی در مناطقی كه آمریكا منافعی دارد، دولت ایالات متحده باید موضع صریح خود را بیان كند. البته این موضع رامنی تنها به بهار عربی محدود نمی شود و وی بر این باور است كه در هر جایی كه واشنگتن ذی نفع است، كاخ سفید نمی تواند در قبال تحولات اجتماعی آن بی طرف باشد.

** ریك سنتورم

افزایش تولیدداخلی نفت و گاز و تایید احداث خط لوله كانادا به آمریكا، مهمترین شعارهای اقتصادی سنتورم است. وی همچنین پایبندی خود به افزایش تولید داخلی و در نتیجه كاهش بیكاری در آمریكا را اعلام كرده وبرای دست یافتن به این هدف گفته است كه مالیات بر شركت ها را به 17.5 درصد كاهش خواهد داد.

حذف همه یارانه های انرژی و بیشتر یارانه های كشاورزی، بخشی از راهكارهای سنتورم برای مقابله با بحران كسری بودجه است.

در سیاست خارجی، سنتورم را باید تندروترین فرد درمیان نامزدهای حاضر دانست. وی به 'برتری و استثنا بودن آمریكا در جهان' اعتٍ8�د دارد.این سناتورسابق ایالت پنسیلوانیا، حتی یكبار در واكنش به ترور دانشمندان هسته ای ایران، از تروریست ها قدردانی كرد كه بلافاصله سخنانش با انتقاد شدید روبرو شد.

سنتورم یك كاتولیك است، در تارنمای رسمی اش خود را 'قهرمان ایمان به خدا و پایبندی به خانواده' (!!) نامیده، بخش عمده ای از برنامه هایش به مسایل اجتماعی و اعتقادی مربوط می شود و به طور كلی انسانی آرمانگراست.

• نیوت گینگریچ

گینگریچ در زمینه كاهش مالیات شركت ها، گوی سبقت را از دیگران ربوده و گفته است كه نرخ اینگونه مالیات ها را به 12.5 درصد كاهش خواهد داد. گینگریچ مدعی است ایالات متحده سه برابر عربستان سعودی ذخیره نفتی دارد و باید از ذخایر نفتی خود بهره برداری كند.

اصلاح نظام آموزشی آمریكا از برنامه های شاخص رییس سابق مجلس نمایندگان آمریكاست.

گینگریچ هم یك كاتولیك است و بخشی از برنامه هایش را به امور مذهبی اختصاص داده است.

•ران پال

ران پال، پزشك و عضو مجلس نمایندگان آمریكا را باید نامزد متفاوت در این دوره دانست.

وی یكی از افراد پیشرو در جنبش چای (تی پارتی) بوده و در زمینه كاهش هزینه های دولتی مواضعی جدی تر دارد. بیشتر برنامه های وی پس از موضوع اقتصاد، به مسایل اجتماعی و آموزشی در ایالات متحده آمریكا مربوط می شود.

در سیاست خارجی، ران پال به پرهیز از دخالت در امور كشورهای دیگر اعتقاد دارد. وی آشكارا گفته است كه حمله به عراق و افغانستان و نیز لشكركشی به خاورمیانه و خلیج فارس اشتباه بوده است.

وی در جایی در پاسخ به اینكه چرا با اقتدار ارتش آمریكا مخالف است، گفت: 'ببینید، ما یك ملت ورشكسته هستیم!! ارتش ما با پوتین های چینی رژه می رود و هواپیماهای نیروی هوایی با بنزین عربستان سعودی پرواز می كند. ما نمی توانیم برای صلح و غیره در كشورهای آمریكای جنوبی هزینه كنیم، در حالی كه مرزهای جنوبی مان بزرگراه مهاجران غیرقانونی و تروریست هاست.

ما نباید در اقتصادمان برای كشورهایی ردیف بودجه تعیین كنیم كه در اقتصاد جهانی، عملا رقیب ما هستند. سربازان را به خانه برگردانید. اول امنیت آمریكا را تامین كنید.'

این نامزد جمهوری خواه، 'ضربه متقابل' را عامل دشمنی برخی كشورهای خاورمیانه با آمریكا می داند. وی در برنامه های انتخاباتی اش آورده است 'اگر شما كسی را كتك بزنید و خانواده اش را بكشید، او از شما متنفر خواهد شد و احتمالا در آینده تلافی خواهد كرد. این دقیقا همان قانون ضربه متقابل است. این یك اصل بدیهی است، اما ظاهرا بسیاری از مخالفان ران پال، درستی آن را انكار می كنند.'

ایرنا**9163**1590**





:: برچسب‌ها: هندوستان ,
:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: