كارگران مهاجر قرقیز سال گذشته حدود 900 میلیون دلار از روسیه به كشورشان منتقل كردند
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آسیای میانه، 'آیدار اولجوبایف' افزود: مجموع پول ارسالی كارگران قرقیز در شش سال گذشته 4.5 میلیارد دلار بوده است.

با فرارسیدن فصل بهار، موج جدیدی از كارگران مهاجر آماده می شوند تا برای یافتن كار به روسیه و دیگر كشورهای آسیای میانه سفر كنند و این امر سبب شده تا مقامها و تحلیلگران قرقیز ضرورت بهبود وضعیت آنها را مورد بررسی قرار دهند.

معاون اتحادیه قرقیزهای مقیم روسیه گفت: با وجودی كه تعداد رسمی كارگران مهاجر قرقیز حدود 500 هزار نفر برآورد می شود ،اما براساس اعلام برخی سازمان های غیردولتی تعداد آنها به یك میلیون نفر رسیده است.

اولجوبایف با بیان آنكه شهروندان قرقیز بطور متوسط 12 درصد از كارگران مهاجر روسیه را تشكیل می دهند، روند روبه افزایش كارگران را نگران كننده دانست.

وی گفت: مهاجرت كارگران فاقد مهارت افزایش یافته و مشكلاتی برای آنها ایجاد شده زیرا كسی از كارگران فاقد توانایی حرفه ای استفاده نمی كند و بدتر اینكه اكثریت مهاجران از قوانین مهاجرت در كشور میزبان بی خبرند و در نتیجه قانون شكنی می كنند.

پارلمان قرقیزستان نحوه كمك به كارگران مهاجر را مورد بررسی قرار می دهد. ضمن آنكه در دی ماه لایحه ای را تصویب كرد كه براساس آن باید مشاوره بیشتری برای كمك به مهاجران در روسیه ارائه شود. این لایحه در انتظار امضای'الماس بیك آتم بایف'رییس جمهور است.

اولجبایف با پیشنهاد اینكه كنسولگری های قرقیزستان در خارج از مدارس فنی حرفه ای و ادارات كاریابی برای آموزش مهارت های فنی به كارگران استفاده كنند، گفت: این كار خطر تجارت برده داری را كاهش می دهد و از تبدیل كارگران مهاجر به زندانیانی در نیروی كار ارزان ، جلوگیری می كند.

'اندره راجوف'كارشناس دفتر استان نووسكی بریسك در خدمات فدرال روسیه از افزایش تعداد كارگران مهاجر خارجی در این فصل خبر داد و گفت: نسبت مهاجرانی كه در سال گذشته از آسیای میانه برای یافتن كار به این منطقه آمدند در مقایسه با سال 2010 حدود 24 درصد افزایش یافته است .

'تالایگل بازاركلوا' تحلیلگر مركز روندهای دمكراتیك قرقیزستان اعلام كرد: اقتصاد ما ضعیف تر از دیگران است و بهبود آن نیاز به زمان دارد لذا دولت باید اصلاح و توسعه استراتژی های داخلی و خارجی را برای مهاجرت كارگران مهاجر مدنظر قرار دهد.

وی گفت: تدابیر متعددی برای كمك به كارگران مهاجر از جمله آموزش زبان روسی و ارتقای مهارت های فنی آنها برای تسهیل در استخدام در روسیه اتخاذ شده است و ما به قوانین قوی برای حفاظت از حقوق كاری و اجتماعی شهروندان خود در خارج نیاز داریم.

وی نقش حمایتی كارگران مهاجر از اقتصاد قرقیزستان را بسیار بالا عنوان كرد و افزود: پول ارسالی توسط آنها برابر با بودجه سالیانه كشور است و پول كارگران مهاجر ، خانواده ها را از فقر نجات می دهد.

'كنج بیگ بوكویف' نماینده مجلس قرقیزستان نیز معتقد است: تعداد كم دفاتر دیپلماتیك ،كار را برای مهاجران دشوار كرده زیرا آنان زمان و پول زیادی را صرف ثبت نام می كنند،ما باید در هفت شهر روسیه كنسولگری ایجاد كرده و زمان ثبت نام را از سه به 15 روز افزایش دهیم.

نمایندگان مجلس قرقیزستان همچنین پیشنهاد الگوی بهره گیری از روش های فیلیپین برای اعزام مهاجران كاری را ارایه داده اند كه شهروندان را برای اموری نظیر پرستاری آموزش می دهند و كشورهای ثروتمند برای رفع نیاز خود به آنها رجوع می كنند.

'تلیك سایاك بایف'رییس وزارت مقررات اقتصادی اداره توسعه سیاست های قرقیزستان نیز معتقد است: مبلغ ارسالی توسط مهاجران كاری بسیار بیشتر از رقم اعلام شده است زیرا پول زیادی نیز توسط دوستان و اقوام به كشور منتقل می شود و 17 تا 18 درصد از درآمد كارگران نیز توسط خود آنها به كشور منتقل می شود.

'آیدا قاسم علیوا' روزنامه نگار قرقیزستان در مسكو گفت: حدود 90 درصد كارگران مهاجر كارهای غیرحرفه ای انجام می دهند و 12 تا 15 درصد آنان ساعتی حقوق دریافت می كنند.

وی تصریح كرد: كارگران مهاجر با مشكلات بسیاری در روسیه روبرو هستند و حتی تا 30 نفر از آنان در یك آپارتمان زندگی می كنند.

گفته شده است در حادثه آتش سوزی در یك رستوران ایتالیایی در مسكو در اوایل سال جاری میلادی ،دو شهروند قرقیزستان جان خود را از دست دادند.

آساق**1558**5981





:: برچسب‌ها: مردم , خیابان , واشنگتن ,
:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: