مجلس افغانستان: عامل کشتار غیرنظامیان در قندهار علنی محاکمه شود
نوشته شده توسط : gogos

آیا آمریکایی ها باید از افغانستان خارج شوند؟

نمایندگان پارلمان افغانستان می گویند این وضع غیر قابل تحمل است. کشتار در ولسوالی پنجوایی ولایت قندهار، کودکان وزنان ومردانی را هدف قرار داده بود که در خواب بودند. عذرخواهی و قول پیگیری است که از طرف دولت آمریکا می رسد اما بسیاری معتقدند اینها کافی نیست.

برای پخش این فایل، نرم افزار "جاوا اسکریپت" باید فعال شود و تازه ترین نسخه "فلش" نیز نصب شده باشد

مجلس نمایندگان افغانستان نیروهای خارجی را متهم به بی‌مبالاتی کرده و خواستار محاکمه علنی سرباز عامل کشتار غیرنظامیان در قندهار شده است.

مجلس جلسه روز دوشنبه ۲۲ حوت/اسفند خود را به بحث در باره شلیک سرباز آمریکایی در ولسوالی/شهرستان پنجوایی قندهار که منجر به کشته شدن ۱۶ تن شد، اختصاص داد.

نمایندگان مجلس افغانستان در پایان این اجلاس اعلامیه ای صادر کرد که در بخشی از آن آمده است: "صبر و حوصله مردم افغانستان در برابر بی مبالاتی‌های نیروهای خارجی لبریز گردیده است".

اعلامیه افزوده است: "جدا می‌خواهیم و انتظار داریم تا دولت آمریکا عاملین قضیه را هر چه زوتر به سزای اعمال‌شان رسانده و در محکمه علنی در حضور مردم افغانستان محاکمه نماید."

در عین حال مجلس در اعلامیه خود نوشته است که موافقتنامه فنی-نظامی سال ۲۰۰۳ میلادی میان دولت افغانستان و نیروهای بین المللی را در ۲ عقرب/آبان ۱۳۹۰ به اتفاق آرا رد کرده است.

اما کارستن جاکوبسن، سخنگوی ناتو در افغانستان گفته که این حادثه بر اساس موافقتنامه سال ۲۰۰۳ ناتو و دولت افغانسان پیگیری می شود.

بر اساس این موافقتنامه، سربازان نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان در صورت ارتکاب جرم، نه در داخل این کشور، بلکه در کشورهای متبوع خود تحت پیگرد قرار می گیرند.

آقای جاکوبسن گفت: "شرایط حقوقی نیروهای بین المللی یاری امنیتی، در توافقنامه فنی نظامی که میان افغانستان و نیروهای خارجی امضاء شده، واضح شده است. این توافقنامه مسئولیت حقوقی هر نوع فعالیت سربازان جامعه بین المللی را مشخص کرده است. به همین دلیل، ژنرال آلن واضحاً گفت که می خواهد اطمینان حاصل کند که مسئولیت حقوقی آنچه که اتفاق افتاده، پیگیری خواهد شد."

سخنگوی ناتو از انجام تحقیقات فوری در باره حادثه قندهار خبر داده است.

به دنبال این حادثه نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

مقامات رسمی آمریکا نسبت به احتمال حمله‌های تلافی‌جویانه علیه نظامیان و شهروندان این کشور در افغانستان هشدار داده‌اند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در تماسی تلفنی با حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، کشته شدن قربانیان این حمله را به او تسلیت گفت و اضافه کرد که دولت آمریکا مصمم است به سرعت در مورد کشته شدن غیرنظامیان افغان در قندهار تحقیق و افراد مقصر را بازخواست کند.

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا نیز گفته است که تحقیقات کامل در این باره در جریان است.

در عین حال، حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان حمله سرباز آمریکایی به غیرنظامیان افغان را "کشتار عمدی غیرنظامیان بی‌گناه" خوانده و گفته است که آنها "فراموش نخواهند شد."

در پی این حادثه نیروها آمریکایی در افغانستان به حالت آماده باش درآمده اند

آقای کرزی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حادثه "غیرقابل بخشش" است.

رئیس جمهور افغانستان همچنین دستور داده است که هیاتی عالی‌رتبه برای بررسی وضعیت به قندهار برود.

آندرس فو راسموسن دبیر کل ناتو گفته است از آنچه که در قندهار اتفاق افتاده شوکه و اندوهگین شده است.

آقای راسموسن هم بر انجام تحقیقات کامل تاکید کرده، اما گفته است که چنین حوادثی ناتو را از انجام ماموریتش برای برقراری ثبات در افغانستان باز نمی دارد.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان حادثه قندهار را "قتل عام غیرنظامیان" خوانده و آن را محکوم کرده است.

فرستاده ویژه سازمان ملل در افغانستان خواستار مجازات عامل این حادثه شده است.

بر اساس گزارش‌ها، سربازی که گفته می‌شود یک گروهبان و از اعضای کادر اداری بوده است، حدود ساعت ۳ بامداد روز یکشنبه ۲۱ اسفند، از پایگاه نیروهای آمریکایی در ولسوالی پنجوایی در ولایت قندهار خارج شده و در روستایی که در نزدیکی این پایگاه بود، به سه خانه حمله کرده است.

در یکی از خانه‌هایی که مورد حمله قرار گرفت، جسد ۱۱ نفر که به ضرب گلوله کشته شده بودند، پیدا شد.

گزارش شده است که دست‌کم سه نفر از کودکان قربانی، با شلیک تیر مستقیم به سرشان، کشته شده‌اند.

بر اساس اعلام مقامات نظامی آمریکا، سربازی که دست به این حمله زده است، بعد از تیراندازی به پایگاهش برگشت و خود را تسلیم کرد.

کشتار غیرنظامیان در قندهار، خشم مردم را در این ولایت برانگیخته است

روستاییان محلی گفته‌اند که احتمالا بیش از یک سرباز در این حمله دست داشته و مهاجمان مست بوده‌اند. این ادعا هنوز تایید نشده است، ولی تحقیقات در جریان است.

هنوز انگیزه این تیراندازی معلوم نیست، اما منابعی در ارتش آمریکا در قندهار به بی‌بی‌سی گفته‌اند که احتمالا این سرباز دچار نوعی اختلال روانی است.

مقامات رسمی اعلام کرده‌اند که این سرباز در قندهار در بازداشت است و ارتش مداوای دست‌کم ۵ نفر را که در این حمله زخمی شده‌اند، به عهده گرفته است.

هنوز نام سرباز مهاجم اعلام نشده است، ولی خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات رسمی آمریکا گزارش داده است که او از پایگاه مشترک "لوئیس-مک‌کورد" در ایالت واشنگتن به افغانستان اعزام شده بود.





:: برچسب‌ها: فیلم , انگور چینی , سنگ ,
:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: