همایش بزرگداشت پروین اعتصامی برگزار شد
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، 'اسدالله معظمی گودرزی' دبیر همایش عصر دوشنبه در این مراسم گفت: نشست امروز به مناسبت بزرگداشت یكصد و پنجمین سالروز تولد پروین اعتصامی بانوی سخن و شاعره معاصر ایران برگزار شده است.

وی اضافه كرد: بنیانگذار برپایی این همایش انتشارات 'كلك سیمین' بوده چرا كه از گذشته دغدغه داشته تا فعالیت‌ها و نكوداشتی برای این شاعر زن معاصر ایرانی برپا كند.

معظمی گودرزی یكی از اهداف برپایی بزرگداشت پروین اعتصامی را معرفی علم و فرهنگ این شاعره به جامعه عنوان كرد وافزود : مكتوبات بسیاری درباره پروین اعتصامی نوشته شده است اما تلاش داریم تا در یك روند تاریخی آراء‌ اندیشه‌های این بزرگان را در عرصه فرهنگ و ادب به جامعه معرفی كنیم.

وی اضافه كرد: كنگره بزرگداشت اعتصامی در حقیقت بزرگداشت منزلت و خواستگاه زن ایرانی است و به بهانه‌ای این بزرگداشت را برپا كردیم تا مقام و منزلت زن با معرفی پروین اعتصامی به جامعه صورت گیرد.

در ادامه این همایش 'سیروس شمیسا ' استاد ادبیات فارسی در سخنانی با موضوع 'حوزه های سكوت در شعر پروین' گفت: متن ادبی گاه از طریق آنچه نمی گوید به زیست جهان زندگی و افكار صاحب اثر مربوط می شود و یكی از وظایف منتقد ادبی به حرف واداشتن حوزه های سكوت است.

وی افزود: در ادبیات فارسی چندین منطقه سكوت وجود دارد كه الزاما معنا دار نیستند فقط تنها برخی سكوتها معنا دارند و از خود معنای خاص بروز می دهند.

این استاد دانشگاه با تاكید براینكه منتقد باید مراتب سكوت را بشناسد گفت: در شعر پروین سه حوزه معنی دار سكوت دیده می شود، زندگی خصوص پروین یكی از این حوزه ها است، پروین در هیچ جا از ازدواج نافرجام و از آسیبها و ماجراهایی كه بر او گذشته سخنی به میان نیاورده است ، میتوان گفت او از خود به عنوان زن چیزی نمی گوید.

وی مصائب سیاسی موجود در دوره او را یكی دیگر از حوزه ها عنوان كرد و ادامه داد : به لحاظ رسمی این دوره سخن از ایران نوین و عصر تجدد رضا شاهی است ، پروین در اشعارش از كشف حجاب سخن گفته اما ابدا به بحث حكومت رضا شاه نپرداخته و در این میان دست به حذف و جابجایی زده است.

این نویسنده معاصر حوزه سوم سكوت معنا دار را در آثار پروین بحث تجدد خواهی دانست و افزود: اگر چه پروین از دبیرستان آمریكاییان فارغ التحصیل شد و با ادبیات و فرهنگ غرب آشنا بود اما هیچ فعالیتی در این زمینه انجام نداد و هیچ ترجمه ای كه نشانی از آن برجای گذارده باشد نداریم ، اگر چه در شعرهای او در كنار اصطلاحاتی چون عرفان به لزوم علم اندوزی اشاره شده است در این حوزه نیز با حذف و سركوب و جابجایی مواجه هستیم.

وی با بیان اینكه ایدئولوژی در ذهن پروین كامل نیست افزود: با دقت در شعر پروین مكانیسم هایی همچون فرار به عقب و برعكس گویی را می توان دید، در حوزه سكوت اول و در بحث ازدواج و شكست در آن پروین بجای اشعار غنایی و غزل به قصیده و قطعه پناه برده است ، در حوزه علوم سیاسی از پند واندرز و اسم بردن از تمثیلات قدیمی و شبه تاریخی استفاده كرده است و در حوزه سوم و تجدد مدام سنتهای كهن را یاد آوری می كند.

به گفته وی سكوت او در حوزه نخست مربوط به فرهنگ زنان است و حریم ناشكستی برای آن ترسیم شده است، در سیاست هم چنین است ، در تجدد حتی به اندازه پدر خود پیش نرفته و ترجمه‌ای نداشته و حتی از آثار فرهنگی نیز الهام نمی گیرد.

وی گفت: در حوزه دوم سكوت كه مربوط به عهد رضا شاهی است به نوع ادبی مناظره می توان پی برد كه در آن ضعیف بر قوی پیروز است ، مناظرات پروین استوار بر همان اسلوب سوال و جواب است وهمواره یكی از دو سوی مناظره سخن می گویند.

این استاد دانشگاه خاطر نشان كرد: شعرهای پروین در مورد زنان پر از تناقض است ، ایدئولوژی وی دچار سركوب و جابجایی است هرچند حقوق زنان تایید می شود و یا به دانش آموزی زنان اشاره دارد اما در هر صورت زنان در خانه هستند.

حجت الاسلام 'محمد جواد ادبی 'رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در سخنانی گفت: پروین شاعری است كه زندگی خود را با حضرت دوست پیوند زده است.

وی افزود : چیزی كه او، ملك الشعرای بهار و جلال آل احمد را ماندگار كرد تجربه زیسته آنها بوده كه زندگی آنها را توام با آگاهی كرده است و از لحظه لحظه عمرشان برای ارتقا جامعه استفاده كرده اند.

حجت الاسلام ادبی تصریح كرد كه اگر چه پروین به ادبیات نگاهی اجتماعی یا انتقادانه داشت اما دارای روحی عارفانه بود.

در ادامه این برنامه نیز 'اصغر دادبه' عضو شورای عالی دایره ‌المعارف اسلامی با موضوع 'نگاهی به جهان بینی پروین'، و علی میرانصاری با موضوع 'پروین میان دو حلقه فكری مشروطه خواه' و علی دهباشی با موضوع 'عصر و زمانه پروین اعتصامی' سخنرانی كردند.

در ادامه برنامه یك گروه موسیقی سنتی به اجرای برنامه پرداخت و سپس از كتاب 'خوشه پربار پروین ادب' و مجموعه مقالات 'بانوی سخن پروین ' رونمایی شد.

در حاشیه این همایش نمایشگاهی از اسناد مربوط به پروین اعتصامی و تابلویی از كارهای دستی وی در بیرون از تالار شریعت زاده كتابخانه ملی به نمایش در آمد.

همایش برگداشت پروین اعتصامی عصر دوشنبه با حضور جمعی از اساتید دانشگاهی و اهالی قلم و ادب دوستان در سازمان اسناد و كتابخانه ملی برگزار شد.

فراهنگ **1630**1588





:: برچسب‌ها: موزه , آلمان , قرمز ,
:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: