باز هم به نام حقوق بشر
نوشته شده توسط : gogos

اشغال خاك افغانستان ازسوی نیروهای ناتو به سركردگی آمریكا در سال 2001 به بهانه تامین امنیت، مبارزه با تروریسم و بنیادگرایی در این كشور نه تنها ارمغانی برای مردم ستم دیده افغانستان نداشته بلكه كشتار و ویرانی را در سراسر این كشور رقم زده است. حملات وحشیانه به غیرنظامیان، بمباران مناطق مسكونی و كشته شدن زنان، مردان و كودكان بی گناه افغان از جمله اقدامات سبعانه ای است كه هر از چند گاهی مدعیان حقوق بشر و تامین امنیت در افغانستان مرتكب آن می شوند. هم اكنون نیز كشته شدن 16 زن و كودك بی گناه به دست یك سرباز آمریكایی پرده هولناك دیگری از تراژدی غم انگیز اشغال افغانستان است.

این حادثه در روز یكشنبه 21 اسفند ماه جاری درحالی صورت گرفته است كه حدود دو هفته پیش از این نیز اقدام بی شرمانه سربازان آمریكایی در هتك حرمت از قرآن كریم خشم مسلمانان افغانستان را برانگیخت به گونه ای كه خواستار خروج هرچه زودتر نیروهای اشغالگر از خاك افغانستان شدند.

در پی كشتار فجیع اخیر در افغانستان حامد كرزی رییس جمهور این كشور حمله سرباز آمریكایی به غیرنظامیان افغان را 'كشتار عمدی غیرنظامیان بی‌گناه' خواند و گفت كه آنها 'فراموش نخواهند شد.' كرزی در بیانیه‌ای اعلام كرد كه این حادثه 'غیرقابل بخشش' است.

نمایندگان مجلس افغانستان هم روز دوشنبه طی طرحی اعلام كردند: 'صبر افغان ها به پایان رسیده است.' آنها از مقام های آمریكایی خواستند 'مسببان را مجازات و به طور علنی در برابر مردم افغانستان محاكمه كنند.'

نمایندگان پارلمان افغانستان هم می گویند این وضع غیرقابل تحمل است. كشتار در ولسوالی پنجوایی ولایت قندهار، كودكان وزنان ومردانی را هدف قرار داده بود كه در خواب بودند. عذرخواهی و قول پیگیری است كه از طرف دولت آمریكا می رسد، اما بسیاری معتقدند اینها كافی نیست.

در عین حال مجلس افغانستان اعلام كرده است كه موافقتنامه فنی-نظامی سال 2003 میلادی میان دولت افغانستان و نیروهای بین المللی را به اتفاق آرا رد كرده است.

براساس این موافقتنامه، سربازان نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان در صورت ارتكاب جرم، نه در داخل این كشور، بلكه در كشورهای متبوع خود تحت پیگرد قرار می گیرند، اما 'كارستن جاكوبسن' سخنگوی ناتو در افغانستان در واكنش به این اقدام پارلمان افغانستان گفته كه این حادثه براساس موافقتنامه سال 2003 ناتو و دولت افغانسان پیگیری خواهد شد.

كشتار اخیر در افغانستان همچنین روحیه انتقامجویی را در قبایل مختلف افغان برانگیخته است. به نوشته تارنمای بی بی سی در 22 اسفند ماه جاری طالبان نیز قول حملات انتقامجویانه را داده است. بر همین اساس گفته می شود نیروهای ناتو در افغانستان برای مقابله با حملات احتمالی در حال آماده باش به سر می برند. به دنبال این ماجرا مقام های غربی به ویژه سیاستمداران آمریكایی واكنش هایی را از خود نشان دادند.

به نوشته سایت دویچه وله كاخ سفید روز دوشنبه 22 اسفند (12 مارس) اعلام كرده است كه رویداد قندهار باعث خروج زودرس ما از افغانستان نخواهد شد.

به گفته كاخ سفید كشته شدن 16 غیرنظامی توسط یكی از سربازهای پایگاه نظامی آمریكا در قندهار بر 'برنامه زمانی خروج نیروهای آمریكایی از افغانستان تاثیر نخواهد گذاشت.'

خبرگزاری رویترز هم به نقل از جی كارنی سخنگوی كاخ سفید گزارش داد استراتژی آمریكا بر 'یك واقعه خاص' متكی نیست.

بی بی سی هم امروز در خبری نوشت: باراك اوباما رییس جمهور آمریكا می گوید برای خروج از افغانستان شتاب نمی كنیم.

اوباما در سخنان خود تاكید كرده است كه با كشتار 16 غیرنظامی افغان توسط یك سرباز آمریكایی نیروهای بین المللی 'به سوی درهای خروجی' افغانستان هجوم نخواهند برد، اما وی در گفتگو با یك شبكه محلی 'وابسته به 'سی بی اس' اذعان كرد كه تیراندازی ولایت قندهار شدیدا 'باعث دلشكستگی و تراژیك' بوده است.

همچنین به گفته صدای آمریكا هیلاری كلینتون وزیر خارجه آمریكا نیز ضمن ابراز تاسف از این ماجرا مدعی شده است كه 'این، واقعیت وجودی ما نیست.'

در این میان به نوشته بی بی سی لئون پانه تا وزیر دفاع آمریكا گفته است كه امكان صدور حكم اعدام برای مظنون در صورت مجرم شناخته شدن او وجود دارد.

به نوشته بی بی سی 'آندرس فو راسموسن' دبیركل ناتو نیز گفته است از آنچه كه در قندهار اتفاق افتاده 'شوكه و اندوهگین' شده است و ضمن تاكید بر انجام تحقیقات در این زمینه، تاكید كرده كه چنین حوادثی ناتو را از انجام ماموریتش برای برقراری ثبات در افغانستان باز نمی دارد.

روزنامه فرانسوی زبان فیگارو نیز در مقاله ای كه در خصوص این واقعه در 22 اسفند ماه جاری منتشر كرد، نوشت: سفارت آمریكا در كابل بدون معطلی با انتشار یك بیانیه از این حادثه اظهار تاسف ‏كرده و خواهان حفظ آرامش شده است، اما به نظر می رسد این بیانیه و همدردی باراك اوباما رییس جمهور ‏آمریكا با حامد كرزی رییس جمهور افغانستان، و تعهد برای محاكمه عامل و یا عاملین كشتار دیروز در ‏فضای متشنج كنونی در افغانستان، 'شانس كمی برای آرام نگهداشتن مردم' داشته باشد. به ویژه كه این حادثه از ‏حادثه سوزاندن نسخه هایی از قرآن توسط نظامیان آمریكایی در بگرام نیز فاصله زمانی چندانی ندارد.‏

به اذعان فیگارو، كشتار غیرنظامیان در قندهار تصویر 'از پیش خدشه دار شده' نظامیان آمریكایی در ‏افغانستان را بیشتر كدر كرده و بر تنش ها در روابط میان این دو كشور كه سعی دارند بر سر امضای پیمان ‏استراتژیك باهم به توافق برسند، خواهد افزود.‏

فیگارو حادثه دیروز در قندهار را یك حادثه استثنایی توصیف ‏كرده است كه نظیر آن تاكنون در هیچ یك از جنگ های غرب در گذشته، نه در آلمان و نه در ژاپن اشغالی ‏رخ نداده بود.

تارنمای یورونیوز هم امروز 23 اسفند ماه در خبری قتل عام 9 كودك و سه زن همراه باسوزاندن اجساد آن‌ها را به یكی از تحیرآور‌ترین تراژدیهای انسانی در طول یازده سال حضور نیروهای خارجی در این كشور تشبیه كرد.

گفتنی است به غیر از بسیاری از رسانه های جهانی كه اقدام وحشیانه اخیر سربازان آمریكایی در افغانستان را تقبیح كرده اند، دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان حادثه قندهار را 'قتل عام غیرنظامیان' خوانده و آن را محكوم كرده است. فرستاده ویژه سازمان ملل در افغانستان خواستار مجازات عامل این حادثه شده است.

باید خاطر نشان كرد كه جزییات حادثه تیراندازی هنوز كاملا روشن نیست، اما سرباز آمریكایی در ساعات نخست روز یكشنبه پایگاهش در ولایت جنوبی قندهار را ترك كرد. این سرباز بعدا خود را تسلیم مقام های نظامی كرد و تحت بازداشت است. مقام های وزارت دفاع آمریكا گفته اند نام او را تا زمانی كه تحقیقات ادامه دارد فاش نخواهند كرد.

پژوهش**م.الف**1732**9123





:: برچسب‌ها: سقوط ,
:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: