بررسی دورنمای همكاری های اقتصادی تاجیكستان و پاكستان
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری 'آسیاپلوس'، وزیر انرژی و صنایع تاجیكستان از سطح همكاری های دو كشور اظهار رضایت نمود و تاكید كرد كه برای بهره گیری بیشتر از پتانسیل های موجود باید تلاش بیشتری از سوی طرفین صورت گیرد.

در این ملاقات علاوه بر بررسی مسائل روز و منطقه، وضعیت كنونی مناسبات دو كشور در بخش های انرژی و صنعت نیز مورد تبادل نظر قرار گرفت.

در این دیدار دو طرف بر ضرورت ایجاد و تسهیل شرایط سرمایه گذاری در اجرای پروژه های عمرانی بخصوص ساخت نیروگاه و كارخانه سیمان، تولید مصالح ساختمانی، مواد غذایی و افزایش همكاری ها در صنایع سبك تاكید كردند.

سیال سفیر پاكستان در تاجیكستان در این دیدار بر ضرورت افزایش همكاری ها برای اجرای هرچه سریعتر طرح 'كاسا ـ 1000' تاكید كرد.

برنامه های پنجمین نشست افغانستان كه قرار است روزهای هفتم و هشتم فروردین ماه سال آینده با حضور وزرای خارجه 40 كشور در تاجیكستان برگزار شود، از دیگر محورهای مورد بررسی در این جلسه بود.

دو طرف تشكیل این گونه همایش ها را در تامین زیرساخت ها و زیربنا های مورد نیاز افغانستان مهم دانستند.

پنجمین كمیسیون مشترك اقتصادی تاجیكستان و پاكستان و محورهای آن كه پیش بینی می شود در اسلام آباد برگزار شود از دیگر موضوعاتی بود كه در این نشست بررسی شد.

چهارمین كمیسیون مشترك اقتصادی دو كشور بهمن ماه گذشته در شهر دوشنبه برگزار شده بود.

طبق اعلام وزارت اقتصاد و تجارت تاجیكستان، میزان مبادلات تجاری دو كشور در سال گذشته حدود 22 میلیون دلار بود و 15.5 میلیون دلار آن را صادرات تاجیكستان به پاكستان تشكیل می داد.

طرح كاسا 1000 طرح انتقال برق از آسیای میانه به جنوب آسیاست كه خرید و فروش برق را میان این كشورها و همسایگان آنها گسترش خواهد داد.

ایجاد خطوط فشار قوی انتقال نیروی برق 'كاسا 1000' از طرح های بزرگ منطقه ای هست كه قرار است با حمایت مالی سازمان های بین المللی نظیر بانك جهانی و بانك توسعه آسیایی اجرا شود.

برق تولیدی این طرح كه شامل نیروگاه 'قمبراته' قرقیزستان و 'راغون' تاجیكستان می شود، به افغانستان و پاكستان صادر خواهد شد.

كارشناسان اقتصادی معتقدند كه با وجود افزایش حجم مبادلات تجاری دو كشور در سال گذشته نسبت به سال 2009 این میزان هنور متناسب با پتانسیل‌های اقتصادی دو كشور نیست.

به عقیده كارشناسان، نبود امنیت در افغانستان كه نزدیك‌ ترین مسیر حمل و نقل به تاجیكستان از قلمرو آن كشور می ‌گذرد و همچنین فعالیت گروهك‌ های تندرو در خاك پاكستان مانع از تقویت روابط این دو كشور در سال‌های آینده خواهد شد.

آساق**ه.ص**1558**2047**





:: برچسب‌ها: باند ,
:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: