هدف كشورهای وارد شده به افغانستان، تلاش برای افزایش كشت مواد مخدر است
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ ' طه طاهری 'در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران شراكت جدی و راهبردی با دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) دارد، به همین جهت تمامی برنامه‌های حوزه مقابله با مواد مخدر به خصوص مسائل افغانستان را با همكاری سازمان ملل و این دفتر پیگیری می‌كند.

وی با بیان اینكه در واقع ایران،‌ بیشترین ارتباطات را برای ایجاد هماهنگی بیشتر با UNODC و افغانستان دارد، اظهار داشت : تمام سیاست‌هایی كه در چند سال گذشته در افغانستان اجرا شده، از جمله استراتژی متوازن، تاثیری در كاهش یا نابودی كشت مواد مخدر در آن كشور نداشته است، در حقیقت باعث شده كشت مواد مخدر در استانی از افغانستان مثل هلمند كاهش یافته و از طرفی در استانی دیگر مثل قندهار افزایش یابد.

قائم مقام دبیركل ستاد، ناتوانی در سیستم دولتی افغانستان را یكی از عوامل مهم توسعه كشت مواد مخدر در آن كشور عنوان كرد و ادامه داد: كشورهایی كه ادعا می‌كنند برای كمك وارد افغانستان شده‌اند، هدفشان از بین بردن مواد مخدر و تروریسم نیست، بلكه آنان در تلاشند تا ناامنی و كشت مواد مخدر در منطقه افزایش پیدا كند.

طاهری تصریح كرد: طی دو سال گذشته در افغانستان، هیچ عملیات موثری از سوی حاكمیت و كشورهایی كه مسوول امنیتی برخی استان‌ها هستند در جهت از بین بردن لابراتوارها و سران و تاجران خرید مواد مخدر كه بر سر زمین‌های زارعتی كشت حاضر می‌شوند و مواد جابجا می‌كنند، صورت نگرفته است.

وی افزود: ساماندهی و برنامه‌‌ریزی در خصوص پروژه‌های اثربخش در حوزه مبارزه با مواد مخدر، یكی از كارهای مهمی است كه می‌توان در افغانستان اجرایی كرد؛ زیرا سال‌ گذشته هفت درصد سطح زیر كشت افزایش پیدا كرد و این به خاطر سیاست‌های غلطی است كه در آن كشور اجرا شده است.

طاهری در ادامه، بررسی چرایی تبدیل لابراتوارهای سنتی به تكنولوژی مدرن و فناوری‌های جدید، بررسی چگونگی تامین پیش‌سازهای تولید مواد مخدر در افغانستان و شناسایی راه‌های ورودی آنها به آن كشور، شناسایی و افشای نام شركت‌ها و كمپانی‌های دخیل در تولید پیش‌سازها به مجامع جهانی را از دیگر برنامه‌های مهم در حوزه مبارزه با مواد مخدر و پیش‌سازها برشمرد كه نماینده سازمان ملل می‌تواند در افغانستان پیگیری می‌كند.

یان كوبیس، نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان نیز در این دیدار حمایت از اجرای برنامه‌های مبارزه با جرائم به خصوص مواد مخدر را بخشی از وظایف سازمان ملل و دفتر UNODC برشمرد و گفت: ما در این میان حتی از افرادی كه در این مبارزه متولی هستند،‌ حمایت خواهیم كرد.

وی با اشاره به سومین اجلاس جهانی مبارزه با مواد مخدر (معاهده پاریس) كه فوریه 2012 در وین برگزار شد، گفت: در آن اجلاس بر نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در حوزه مبارزه با موادمخدر و جرائم مرتبط با آن تاكید و اهمیت و ارزش فوق‌العاده‌ای برای ایران قائل شد؛ به راستی كه كشور شما نقش مهمی را در این مبارزه ایفا كرده است.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان بیان داشت: من بر نقشی كه جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در حفظ ثبات، امنیت و اهمیت افغانستان در منطقه ایفا كند، كاملاً معترف هستم، ایران كشوری است كه می‌تواند در پیشبرد توسعه افغانستان موثر باشد تا آن كشور به مأمن مواد مخدر تبدیل نشود.

اجتمام **9022





:: برچسب‌ها: دره عمیق و باریک , فوتبال ,
:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 26 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: