عید نوروز در جمهوری تاتارستان گرامی داشته شد
نوشته شده توسط : gogos

گزارش ایرنا، این آیین را وابستگی فرهنگی سركنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قازان با كمك این سركنسولگری و مشاركت وزارت فرهنگ جمهوری تاتارستان و دانشگاه فدرال قازان برگزار كردند.

'ایرادا ایوبووا' معاون اول وزیر فرهنگ جمهوری تاتارستان در این آیین ضمن سخنانی با تبریك فرا رسیدن آیین باستانی نوروز به حضار ، از سركنسولگری ایران در قازان و وابستگی فرهنگی آن برای برگزاری این آیین تشكر و قدردانی كرد.

وی در ادامه افزود: نوروز در سال 2010 توسط سازمان یونسكو به ثبت جهانی رسید و این حركت بین المللی، فرهنگ نوروز را در سطح منطقه به سوی وحدت آفرینی و زدودن كدورت های میان انسانها پیش می برد.

معاون اول وزیر فرهنگ جمهوری تاتارستان از ایران به عنوان كشور با تاریخ تمدن كهن و بزرگ یاد كرد كه آیین نوروز را تا امروز پاس داشته و این آیین عامل وحدت و همدلی میان ملت ها شده است.

ایوبووا همچنین گفت كه در تاتارستان از قدیم الایام به آیین باستانی نوروز احترام خاصی قائل هستند و پس از فروپاشی شوروی این آیین در سطح عمومی با شكوه برگزار می شود.

'رسول شایان' سركنسول ایران در قازان پایتخت تاتارستان هم در این آیین گفت: همزمان با ایران اسلامی در بسیاری از كشورهای جهان نوروز جشن گرفته می شود و این واقعیت نشانگر اهمیت جهانی آیین نوروز است.

وی با بیان اینكه سال جدید در ایران و افغانستان با نوروز شروع می شود و مردم در ایام این آیین به یكدیگر تبریك گفته و از خداوند متعال برای همدیگر آرزوی موفقیت و سلامتی می كنند، اظهار داشت: نوروز روز آغاز اعتدال بهاری و برابری شب و روز است و جشن ملی همه كسانی است كه با یكدیگر تاریخ مشترك دارند.

در این آیین كه در دانشگاه فدرال قازان برگزار شد، مقام های این دانشگاه، وزارت فرهنگ تاتارستان، ایرانیان مقیم قازان و جمع كثیری از روسها، تاجیك ها، افغانها ،آذری ها و ملت های دیگر همچون چین و ژاپن شركت داشتند.

در این آیین چند نفر به قرائت سرود و شعر پرداخته و سپس گروه موسیقی 'گلبانگ' قطعاتی از موسیقی اصیل ایرانی اجرا كرد كه مورد توجه و استقبال گرم حاضران قرار گرفت.

اروپام/2242**518





:: برچسب‌ها: ایتالیا ,
:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: