اردوغان از دستیابی ایران به انرژی هسته‌ای 'دفاع کرد'
نوشته شده توسط : gogos

گفته شده محور اصلی سفر رئیس جمهوری ترکیه به تهران، پرونده هسته ای ایران و بحران سوریه است

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در دومین روز سفر به ایران با محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، دیدار کرد و بار دیگر از دستیابی ایران به انرژی هسته ای دفاع کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران آقای احمدی نژاد در این دیدار گفت :"باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود در دو کشور در جهت گسترش حجم مبادلات و افزایش سطح روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش کنیم چرا که گسترش و ارتقاء همه‌جانبه مناسبات سیاسی،اقتصادی و فرهنگی به نفع پیشرفت، رفاه و امنیت دو ملت خواهد بود."

بنا بر این گزارش آقای احمدی نژاد با تقدیر از "مواضع روشن و صریح ترکیه در خصوص موضوع هسته ای ایران" گفت: "ایران و ترکیه در بسیاری از صحنه‌های بین‌المللی در کنار یکدیگر بوده و همواره با سلطه‌گری غربی ها و مستکبران به طور مستقل و جدی مواجهه داشته اند."

بر اساس این گزارش، آقای اردوغان در این دیدار گفت: "دولت و ملت ترکیه همواره به صراحت از مواضع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده و در آینده نیز همین سیاست را به طور جدی دنبال خواهند کرد."

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، روز چهارشنبه (۲۸ مارس - نهم فروردین) وارد تهران شد و با مقامهای ایران ملاقات کرد.

به گفته منابع خبری، در این دیدارها دو طرف درباره سوریه، برنامه هسته ای ایران و روابط اقتصادی دوکشور گفت و گو کردند.

آقای اردوغان بعد از پایان اجلاس امنیت هسته ای در سئول، پایتخت کره جنوبی، به ایران سفر کرده است. نخست وزیر ترکیه در حاشیه اجلاس سئول با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در مورد پرونده هسته ای ایران گفتگو کرده بود.

گفته شده محورهای اصلی مذاکرات نخست وزیر ترکیه در سفر به تهران را پرونده هسته ای ایران و بحران سوریه تشکیل می دهد.

احتمالا ترکیه انتظار دارد ایران سیاست خود در حمایت از حکومت سوریه، نزدیکترین متحد عرب خود، را تعدیل کند.

با آنکه ترکیه همواره از برنامه هسته ای ایران حمایت کرده است و داشتن برنامه هسته ای را حق ایران می داند، اما در مورد سیاست ایران در قبال سوریه، با جمهوری اسلامی اختلاف نظر دارد.

آقای اردوغان از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه خواسته است تا از قدرت کناره گیری کند و به گروههای مخالف حکومت سوریه هم اجازه داده است تا در استانبول ملاقات کنند در حالیکه ایران با پیشنهاد کناره گیری آقای اسد از قدرت مخالف است.

دیپلماسی

رجب طیب اردوغان از سوی محمدرضا رحیمی مورد استقبال قرار گرفت

ترکیه که روابط تجاری و سیاسی خوبی با ایران داشته است، به عنوان میانجی میان ایران و غرب بر سر برنامه های هسته ای شناخته شده است و همواره خواهان حل موضوع هسته ای ایران از طریق دیپلماسی بوده است.

ترکیه پیشنهاد داده است که مذاکرات بعدی بین ایران و گروه ۱+۵ که قرار است در اواسط ماه آینده انجام گیرد، در ترکیه برگزار شود.

آخرین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در ژانویه سال ۲۰۱۱ میلادی در استانبول برگزار شد، اما بدون نتیجه به پایان رسید.

سفر آقای اردوغان به ایران دو روز طول خواهد کشید. وی به مشهد نیز سفری 'سیاحتی' خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا - وزیران امور خارجه، اقتصاد، انرژی، معاون سازمان اطلاعات ملی، جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش، رئیس سازمان انرژی اتمی ترکیه و همسر و دختر آقای اردوغان، او را در سفر به ایران همراهی می کنند.

آقای اردوغان در روز نخست سفر خود با محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه و علی لاریجانی،رئیس مجلس ایران دیدار کرد.

قرار است آقای اردوغان امروز (پنجشنبه) با آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران هم ملاقات کند.





:: برچسب‌ها: غروب , درختان ,
:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 11 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: