روزنامه نگار روس: غرب در ایجاد تفرقه میان ایران و تركیه ناكام ماند
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش ایرنا، پانكراتنكو روز شنبه در مقاله ای در پایگاه اینترنتی روسی 'ایران رو' نوشت: دیدارها و مذاكرات 'رجب طیب اردوغان' نخست وزیر تركیه با مقام های ایرانی بار دیگر نشان داد كه ایران و تركیه به فشارهای خارجی برای كاهش همكاری ها با یكدیگر تن نمی دهند.

در این مقاله آمده است:'علی اكبر صالحی' وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بتازگی در مصاحبه با مجله 'ایران معاصر' بر اهمیت فراوان روابط بین ایران و تركیه تاكید كرد.

صالحی خاطرنشان كرد:ایران و تركیه به عنوان دو كشور بزرگ جهان اسلام با جمعیتی بالغ بر 150 میلیون مسلمان، دارای جایگاه ویژه‌ای در منطقه هستند و هیچ یك بدون دیگری نمی تواند اطمینان داشته باشد كه در تامین صلح و ثبات منطقه به صورت مؤثر ایفای نقش كند.

وزیر امور خارجه ایران افزود:رشته های دوستی تركیه و ایران بسیار محكم و در هم تنیده است و به نظر نمی رسد كشورهای فرامنطقه‌ای بتوانند بر این روابط تأثیر جدی بگذارند.

پانكراتنكو در ادامه مقاله خود نوشت:مقام های رسمی تركیه مانند 'احمد داووداوغلو' وزیر امور خارجه این كشور هم با طرف های ایرانی مواضع مشترك دارند و بر نامطلوب بودن دخالت كشورهای ثالث در روابط دوجانبه تأكید می كنند.

روزنامه نگار روس خاطرنشان كرد:واشنگتن در آستانه سفر اردوغان به ایران از طریق مجاری غیر رسمی برای كاهش سطح استقلال آنكارا در گفتگوهای دو جانبه با ایران و تأكید بر وابستگی مواضع آن در قبال مساله ایران به آمریكا تلاش كرد.

در مقاله آمده است:روزنامه 'لس آنجلس تایمز' مدتی پیش از سفر اردوغان به ایران مقاله 'سونر چغاپتای' پژوهشگر ارشد انستیتو مطالعات خاورمیانه واشنگتن را منتشر كرد كه در آن بر ضرورت همكاری تركیه و آمریكا در مسایل خاورمیانه همچون سوریه و ایران تاكید شده بود.

روزنامه نگار روس افزود:غرب نهایت تلاش های خود را به عمل آورد تا مناسبات تركیه و ایران را تیره كند و آنكارا به بلوك ضد ایرانی بپیوندد و در این زمینه از اهرم های سیاسی و اقتصادی برای جلب رضایت تركیه استفاده كرد، اما این مساعی هیچ نتیجه ای برای غرب و آمریكا به همراه نداشت.

در پایان مقاله پایگاه اینترنتی روسی خاطرنشان شده است: به رغم مشكلات و فشارهای موجود، آنكارا و تهران بیش از پیش وابستگی متقابل ژئوپلتیكی خود را درك و برای همگرایی و توسعه همكاری ها با یكدیگر تلاش می كنند.

اروپام/2242**518





:: برچسب‌ها: رقص ,
:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 12 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: