روزنامه‌های کابل: شنبه ۱۲ حمل
نوشته شده توسط : gogos

انتقال مسئولیت زندان بگرام به دولت افغانستان، امتحان کانکور و عدم راهیابی بسیاری از جوانان به دانشگاه‌ها و بیم و امیدهایی در مورد انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان، از مسایل مورد بررسی در روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

روزنامه سرنوشت به برنامه انتقال مسئولیت زندان بگرام از نیروهای آمریکایی به مسئولان افغان پرداخته و نوشته است که بیشتر افغان‌ها، به‌ویژه کسانی که یکی از اعضای خانواده ایشان در این زندان به سر می‌برد، برای انتقال این مسئولیت دقیقه‌شماری می‌کنند.

این روزنامه نوشته است که بخشی از کسانی که در زندان بگرام نگهداری می‌شوند، اتهام مشخصی علیه‌شان وارد نیست و در بسیاری از موارد، براساس گزارش‌ها و اطلاعات نادرست، بازداشت شده و سال‌ها را در زندان به سر برده‌اند.

نویسنده سرنوشت افزوده است که افغان‌ها امیدوار هستند که با انتقال مسئولیت‌های این زندان به دولت افغانستان، با این زندانیان براساس قوانین افغانستان برخورد شود.

این روزنامه همچنین نوشته است که دستگاه قضایی افغانستان باید به سرعت روی پرونده‌های این زندانیان کار کرده و کسانی را که بی‌گناه هستند، آزاد کند.

روزنامه ماندگار نسبت به عدم راهیابی هزاران نفر به دانشگاه‌های افغانستان در امتحان اخیر کانکور ابراز نگرانی کرده و نوشته است که نمی‌توان به سادگی از کنار "این لشکر جوانان" گذشت.

نویسنده ماندگار در همین مورد، به خودکشی یک دختر در غزنی به دلیل عدم راهیابی به دانشگاه پرداخته و نوشته است که سیستم موجود در آموزش عالی افغانستان در خودکشی این دختر مقصر است.

این روزنامه افزوده است که در هیچ جای دنیا به اندازه افغانستان، امتحان شمولیت در دانشگاه‌ها مشکل‌آفرین نیست. به نوشته این روزنامه، سایر کشورها تلاش می‌کنند تا به هر شکل ممکن، زمینه آموزش را برای جوانان خود فراهم کنند، اما در افغانستان، این تلاش‌ها فقط در حد شعار باقی مانده است و در عمل، هزاران نفر هر سال از ورود به دانشگاه‌ها محروم می‌شوند.

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله خود از حکومت افغانستان خواسته است که برنامه سربازی اجباری را به اجرا بگذارد تا جوانان افغان همه بتوانند وارد صفوف نیروهای امنیتی کشورشان شده و به این نیرو، انگیزه دفاع از کشور تزریق شود.

نویسنده افزوده است که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، مسئولیت سربازان و پلیس افغانستان بیش از هر زمان دیگر است و در چنین شرایطی، ارتشی که به دلیل معاش و حقوق استخدام شده است، نمی‌تواند در برابر تهدیدهای متعدد ایستادگی کند.

روزنامه هشت صبح به بهانه اظهارات اخیر فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان درباره شفافیت انتخابات بعدی ریاست جمهوری، تاکید کرده است که نهادهای افغانستان باید همه دست به دست هم دهند و در جلوگیری از تقلب و جعل‌کاری در انتخابات با هم کار کنند.

این روزنامه نوشته است: چهار انتخاباتی را که افغانستان در سال‌های اخیر شاهد بود، همه به نوعی با انتقادهایی همراه بوده است و به باور نویسنده، افغانستان حالا پس از این مدت، باید تجربه لازم برای مدیریت بهتر انتخابات را به دست آورده باشد.

هشت صبح افزوده است که مجلس نمایندگان افغانستان قرار است به زودی قانون انتخابات را تصویب کند و همزمان، استخدام افراد سالم در نهادهای انتخاباتی و حذف کسانی که سابقه تقلب دارند، می‌تواند سلامت انتخابات را تضمین کند.





:: برچسب‌ها: شهرستان ,
:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: