دوك كمبریج در اقیانوس اطلس جنوبی
نوشته شده توسط : gogos

ماجراجویی ناوهای اكتشافی انگلیس در اقیانوس اطلس ‌جنوبی باعث ایجاد حساسیت زیاد در منطقه شده و واكنش آرژانتین را بدنبال داشته است. در دوره ای كه بحران مالی سراسر دنیا را فراگرفته و منازعه بر سر به دست آوردن انرژی و سوخت فسیلی هر روز بیشتر می شود، ذخایر نفت اقیانوس اطلس جنوبی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. ازسوی دیگر اشتهای سیرنشدنی دستیابی به نفت و گاز و دستیابی هر چه بیشتر به منابع انرژی قابل دسترس، كاوشگران را به سوی جست‌وجو برای اكتشاف در جزایر مالویناس هدایت كرده است.

بنا به گزارش بخش اسپانیایی بی بی سی، سی سال از اختلاف بریتانیا و آرژانتین بر سر جزایر مالویناس می گذرد. جنگ لفظی ناشی از این اختلاف كه از سال 1982 در پی تلاش ناكام بوینس آیرس برای بازپس گیری این جزایر به وجود آمد، در ماههای اخیر افزایش یافت تا آنجا كه سازمان ملل این جزایر مورد مناقشه را در فهرست موارد قضایی خود كه باید از طریق مذاكره حل و فصل شوند، قرار داده است.

حساسیت این جزایر برای دولتمردان و ملت آرژانتین به قدری است كه هر ساله در4 فوریه/15 بهمن/ سالگرد جنگ 74 روزه انگلیس و آرژانتین بر سر تصاحب این جزایر، نصب پوسترهایی از آثار جنگ كه منجر به كشته شدن بیش از 600 سرباز آرژانتینی شد، به امری معمول تبدیل شده است. مراسم بزرگداشت امسال به دلیل افزایش تنش ها بین دو كشور، برجسته تر از همیشه بود.

بحران بین دو كشور زمانی اوج گرفت كه در ماه دسامبر 2011/دی ماه، دولت بوئنوس‌آیرس با تصویب لایحه‌ای فوری به دستور كریستینا فرناندس كرچنر، رییس‌جمهوری آرژانتین، تردد و عبور و مرور كشتی‌ها در این شبه جزیره را محدود كرد و برای تمامی ناوهای در حال حركت به این منطقه، درخواست مجوز عبور كرد كه این اقدام خشم دولتمردان انگلیسی را برانگیخت و در همین راستا دیوید كامرون نخست وزیر انگلیس، آرژانتین را استعمارگر نامید!

استعمارگر خطاب دادن آرژانتین توسط نخست وزیر انگلیس، آغازگر خشم و اعتراض های ضدانگلیسی در بوئنوس آیرس شد، تا آنجا كه با داغ شدن بحث مالویناس، صدها نفر مقابل سفارتخانه انگلیس در بوئنوس آیرس تجمع كرده و پرچم این كشور را در مقابل سفارت این كشور به آتش كشیدند و مجلس سنای آرژانتین نیز این عمل انگلیس را محكوم كرد.

كریستینا فرناندس كرچنر رییس جمهور آرژانتین نیز در موضعگیری خود نسبت به اتهام انگلیس گفت: ما آرژانتینی ها را استعمارگر می خوانند، این درحالی است كه هنوز موضوع استعمار شانزده منطقه در سازمان ملل متحد مطرح است و ده منطقه از این شانزده منطقه تحت استعمار بریتانیاست. بدون تردید جزایر مالویناس هم در همین رده است.

در همین راستا، نیروی دریایی سلطنتی استعمارگر پیر، اعزام ناوشكن 'دانتلس' -بزرگترین ناوگان جنگی و مجهز انگلیس- به اقیانوس اطلس جنوبی كه جزایر مالویناس در آن قرار دارند را اعلام كرد كه روز گذشته این ناو به همراه دوك كمبریج ولیعهد و میراث دار تاج و تخت انگلیس وارد آبهای این جزایر شد كه در همین حال بوینس آیرس ضمن محكوم كردن این اقدام دولت انگلیس، آن را تحریك‌آمیز خواند.

تحلیلگران جنگ افروزی انگلیس در زمان مارگارت تاچر در اوایل دهه 80 را تلاش وی برای امنیتی كردن فضا می دانستند كه برای پیروزی در انتخابات مجلس انگلیس انجام می شد، زیرا وی در آن زمان به دلیل آغاز سیاست های نولیبرال به شدت با بحران محبوبیت مواجه بود. تاچر پیش از آن بارها از هزینه های بالای حفظ جزایر و بی حاصلی آنها گلایه كرده بود. مخالفان وی به تمسخر جنگ با آرژانتین بر سر جزایر مالویناس را جدال دو كچل بر سر یك شانه می دانستند.

**تاریخچه آغاز تنش

----------------------

جزایر مالویناس كه حدود 300 مایلی سواحل آرژانتین قرار دارد، در 180 سال گذشته یعنی از سال 1830 در اشغال انگلیس بوده است. این دو كشور در سال 1982 بر سر این جزایر وارد جنگ 74 روزه‌ شدند، كه با ادعای پیروزی طرف انگلیسی بر آرژانتین پایان یافت، اما تنش بین دو كشور از سال 2010 میلادی زمانی تشدید شد كه لندن مجوز اكتشاف نفت در اطراف این جزایر مورد مناقشه را صادر كرد، زیرا منابع غنی نفت خام در این جزایر یافت شده است.

براساس تحقیقات انجام شده ازسوی زمین‌شناسان، در اعماق آب‌های جزایر مالویناس چیزی حدود 60‌ میلیارد بشكه نفت خام وجود دارد، گنجینه‌ای كه اگرچه به سختی می‌توان آن را از زیر اقیانوس اطلس استخراج كرد ولی با توجه به افزایش روز‌افزون قیمت نفت خام در پی بحران اقتصادی جهان، اشتهای دست یافتن دولت‌ها به این ذخیره گرانبها، هر لحظه بیشتر و بیشتر می‌شود.

به‌دنبال تلاش كمپانی‌های انگلیسی برای دستیابی به نفت این مناطق، زخم دیرینه آرژانتینی‌ها در رابطه با اختلاف نظر آنها با انگلیس بر سر جزایر مالویناس كه در سال ‌1982 منجر به وقوع جنگی خونین میان دو طرف شد، سر باز كرد و با توجه به عدم ‌توافق دو طرف بر سر این مناطق، بوئنوس‌آیرس این اقدام انگلیس را نقض حاكمیت خود تلقی كرده و به انجام هرگونه عملیات حفاری توسط انگلیسی‌ها در این جزایر معترض است.

** موضع گیری كشورهای منطقه آمریكای جنوبی

------------------------------------------------------

تمام كشورهای منطقه آمریكای لاتین با اعلام حمایت از آرژانتین، خواستار احقاق حق این كشور مبنی بر حاكمیت بر جزایر مالویناس شده‌اند.

سایت خبری آرژانتین 'اینفونیوز' در گزارش روز گذشته خود به نقل از وزیر امور خارجه ونزوئلا نوشت: آرژانتین در ادعای مشروع خود مبنی بر دارا بودن حق حاكمیت بر جزایر مالویناس تنها نیست. وی از بریتانیا خواست كه خودخواهی و غرور را كنار بگذارد و دست از اقدامات تحریك آمیز و ارعاب بردارد.

پیشتر نیز هوگو‌چاوز رییس‌جمهوری ونزوئلا اقدام انگلیس را مبنی بر انجام تحقیقات و اكتشافات نفتی در این جزایر غیرعاقلانه توصیف كرده و گفته بود كه انگلیس باید درك كند كه دوران استعمار سپری شده است و اگر به آرژانتین حمله شود، مطمئن باشید كه این كشور مثل سابق تنها نخواهد ماند.

تارنمای خبری آرژانتین 'لیبرتاریو' نیز در دسامبر 2011 /دی ماه، از اعلام حمایت كشورهای شیلی، اروگوئه و بولیوی خبر داده بود. تا آنجا كه رییس جمهور بولیوی 'مورالس' تاكید كرده بود كه این جزایر متعلق به آرژانتین است و رسما حمایت خود را از كرچنر رییس جمهور این كشور اعلام كرده بود.

لویس لولا داسیلوا، رییس‌جمهوری برزیل نیز خواستار بررسی این موضوع در سازمان ملل متحد شد.

همچنین براساس نظرسنجی و مطالعات موسسه آماری آرژانتین 'ایبرومترو' حساسیت مردم این كشور نسبت به اقدام انگلیس افزایش یافته و حمایت و پشتیبانی آنان از دولت نیز پس از سخنان نخست وزیر انگلیس بیشتر شده و از 65 درصد به 75 درصد رسیده است. مدیر این موسسه 'پابلو لوپز' می افزاید كه در سال 2009، حمایت مردم از استراتژی دولت بین 40 تا 67 درصد در نوسان بوده كه در ماههای اخیر به بیش از 75 درصد رسیده است، اما در حال حاضر افزایش تنش‌ها بین دولت انگلیس و آرژانتین بر سر جزایر مالویناس نشان دهنده گذشته تاریك و استعماری دولت انگلیس و سرپیچی آشكار آن از قوانین بین‌المللی است.

پژوهش**ف.د**9123





:: برچسب‌ها: فیلم , دوچرخه , اقیانوس ,
:: بازدید از این مطلب : 254
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: