جهش اقتصادی كشور با كار و تولید میسر می شود
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش ایرنا، 'علی لاریجانی' پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران در سخنانی به تبیین شعار 'تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی' پرداخت و اظهار داشت: همانطور كه جهاد عامل عزت جامعه اسلامی است، بدون اقتصاد سالم نمی توان جامعه ای پیشرو و الهام بخش داشت .

وی، خودكفایی و قائم به ذات بودن را یكی از اركان اقتصاد سالم دانست و با اشاره به نظریه های استاد شهید مرتضی مطهری، افزود: این استاد شهید یكی از اصول اولیه اقتصاد سالم را رشد ثروت می دانست.

لاریجانی تاكید كرد: از شرایط اولیه داشتن اقتصاد سالم این است كه جامعه روحیه اقتصادی سالمی داشته باشد تا پیشرفت اقتصادی در آن مشاهده شود.

لاریجانی با تاكید بر اینكه از نظر اندیشمندان اسلامی، اهداف مورد نظر اسلام بدون داشتن اقتصاد سالم غیرقابل دسترسی است، اظهار داشت:اگر جامعه اخلاق گرا و معنوی می خواهیم كه نسبت به سرنوشت مسلمانان حساس باشد، باید جامعه ای داشته باشیم كه از اقتصاد سالم بهره مند باشد.

وی با تاكید بر اینكه اسلام نمی خواهد كه غیرمسلمان بر مسلمان سلطه داشته باشد، افزود: ملتی كه در اقتصاد خود وابسته به دیگر كشورها باشد باید بداند كه به اقتصاد سالم واقعی نرسیده است.

رییس مجلس گفت: برخی براین باورند كه با توجه به روند جهانی شدن اقتصاد، نمی توان كشور را به لحاظ اقتصادی جزیره ای جدا از جامعه جهانی فرض كرد و از استقلال و خودكفایی سخن گفت.

لاریحانی ادامه داد: درست است كه ارتباطات جهانی در عرصه اقتصادی وجود دارد اما كشورها باید با توجه به امنیت ملی خود، نوع مراودات اقتصادی خود را با دیگر كشورها تعیین كنند.

وی تاكید كرد: هر چه كشوری توانمندی در تولیدات استراتژیك داشته باشد قائم به ذات تر است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: بسیاری از كشورهای پیشرفته سعی می كنند در تولیدات كشاورزی و صنعت به دیگر كشورها متكی نباشند تا در سخت ترین شرایط قدرت مقاومت را داشته باشند.

لاریجانی ادامه داد: آمریكا و برخی كشورهای اروپایی در تولید محصولات كشاورزی به طور دایم در حال بهبود شرایط خود هستند تا در زمینه تامین مایجتاج مردم خود به دیگر كشورها وابستگی نداشته باشند.

وی با اشاره به سخنانی از حضرت امیر المومنین علی (ع) در زمینه خود كفایی اظهار داشت: تاكید آن حضرت بر خودكفایی به این خاطر است كه استقلال اقتصادی، پایه ای برای واقعی شدن استقلال سیاسی به شمار می رود.

لاریجانی در ادامه به دست اندازی ها و اقدامات دشمنان علیه ملت ایران در عرصه های اقتصادی اشاره كرد و افزود: مساله سازی آنان در زمینه موضوع هسته ای و حقوق بشر اهمیت استقلال اقتصادی و خودكفایی در تولید را دوچندان می كند.

رییس مجلس با تاكید بر اینكه جهش اقتصادی با كار و تولید در كشور فراهم می شود، اظهار داشت: بر اساس تفكر اسلامی، رسیدن به اهداف مهم اسلامی را باید در اقتصاد سالم جست و جو كنیم.

لاریجانی به اقدام یكجانبه آمریكا در تحریم نفتی و بانكی ایران و همراهی برخی كشورهای غربی اشاره كرد و گفت: پشت پرده این اقدامات همان شكست هایی است كه آمریكا در یكسال اخیر و همچنین دهه اخیر در منطقه متحمل شد و اكنون با تصور اینكه كانون این شكست ها ایران است، اقدام به اعمال كردن فشارهای اقتصادی علیه ایران و استفاده از ابزارهای بین المللی در رسیدن به اهداف سیاسی خود كرده اند.

وی از جنگ های 33 روزه و 22 روزه، حضور در افغانستان و عراق و شكست در انقلاب های منطقه ای به عنوان شكست های آمریكا در یك دهه اخیر یاد كرد كه به شدت آمریكایی ها را مضطرب كرده است.

لاریجانی با یادآوری نامگذاری سال گذشته به سال جهاد اقتصادی و سال جاری به شعار 'تولید ملی حمایت از كار و سرمایه ایرانی' اظهار داشت: این نامگذاری به این جهت صورت گرفت تا با حمایت از سرمایه و كار ایرانی با تحریم ها مقابله كنیم.

وی گفت: دشمنان با اعمال تحریم می خواهند به اراده ملت ایران فشار بیاورند، ما باید با اتكا به خود، زمینه شكوفایی استعدادها را فراهم و با آنها مقابله كنیم.

لاریجانی، مساله گرانی و تورم و بیكاری دو مساله عمده كشور دانست و افزود: سال گذشته تورم و گرانی خیلی زیاد بود و مساله بیكاری نیز چند سالی است كه با وجود نیروی تحصیل كرده ای كه ایران از آن برخوردار است، مشكل دردآور است.

وی با طرح این سوال كه چگونه می توان از نیروی انسانی تحصیل كرده كشور به عنوان سرمایه استفاده كرد؟، افزود: با واردات اجناس مشكل تورم و بیكاری حل نمی شود زیرا واردات ضد تولید و ضد اشتغال است.

لاریجانی ادامه داد: اگر واردات مكمل تولید و شامل مواد اولیه و یا تكنولوژی باشد، به تولید كمك می كند اما واردات محصولات مصرفی همگی به تولید ضرر می رساند؛ هر كدام از این نوع تولیدات كه به كشور وارد شود، ضربه ای به تولید و اشتغال خواهد بود.

رییس مجلس با بیان اینكه واردات نه تنها كمكی به رفع تورم نمی كند حتی آن را تشدید می كند، اظهار داشت: اگر رشد نقدینگی در كشور به سمت تولید هدایت شود، تورم ایجاد نمی كند اما اگر به سمت دلالی و تجارت سوق پیدا كند، تورم زا خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر نیروی انسانی متخصص، منابع ثروت در كشور وجود دارد و اگر سیاست تولید داخلی در كشور جدی گرفته شود، هم اشتغال ایجاد می شود و هم تورم مهار خواهد شد.

لاریجانی در ادامه به قانون هدفمند كردن یارانه ها اشاره كرد و افزود: صرفه جویی در مصرف انرژی و ایجاد عدالت، بهبود وضعیت تولید و كمك به آبادانی كشور سه هدف اصلی این قانون بود كه در گام نخست اجرای این قانون صرفه جویی در مصرف انرژی تا حد قابل قبولی رخ داد كه برای كشور مفید بود اما در بهبود وضعیت تولید، بهبود قابل توجهی مشاهده نمی شود.

وی با بیان اینكه تولیدكنندگان بویژه در بخش كشاورزی و دامداری پس از هدفمندی یارانه ها دچار ركود شده اند، اظهار داشت: در بخش صنعت تلاش هایی شده است تا تكنولوژی های نوین به كار گرفته شود اما مشكلات مجال تحرك جدی را به آنها نداده است.

وی با بیان اینكه بهتر است از محل اجرای هدفمندی یارانه ها این مشكلات در كشور حل شود، اظهار داشت: مجلس به دنبال آن است كه بهداشت و درمان در كشور از طریق اجرای قانون هدفمندی یارانه ها برای عموم مردم رایگان شود و همه از بیمه بیكاری برخوردار شوند تا اگر كسی از شغل بركنار شد، دولت اسلامی هزینه ای به او بپردازد تا محتاج نان شب نباشد.

لاریجانی تاكید كرد: از نظر شرایط بین المللی، منطقه ای و داخلی، شعار رونق تولید ملی حمایت از كار و سرمایه ایرانی برای ملت ایران مانند آب حیاتی برای مقاومت ملت است و موضوعی اساسی به شمار می رود.

وی افزود: اگر قوای سه گانه این موضوع را متن فعالیت های خود قرار دهند، تحریم های دشمن به فرصت تبدیل و استعدادها در كشور شكوفا می شود.

لاریجانی با بیان اینكه مجلس حمایت از تولید ملی را مورد توجه قرار داده است، افزود: قانون حمایت از مشاغل خانگی، قانون معادن، قانون تسهیل فضای كسب و كار، قانون نفت، قانون برنامه پنجم توسعه با هدف افزایش سرمایه گذاری و تسهیل فضای كسب و كار به تصویب رسید؛ گاهی بداخلاقی هایی در رسانه ها درباره این قوانین مطرح می شد كه درست نبود.

لاریجانی افزود: قانون حمایت از تولید داخل در دستور كار مجلس است و نمایندگان در بررسی بودجه سال 91 نیز دقت می كنند تا سخن رهبر معظم انقلاب محور تصمیم گیری باشد و توجه خاصی به تولیدات داخلی اعم از كشاورزان و دامداران، صنعت و خدمات بشود.

وی با استناد سخنی از حضرت علی (ع) درباره ضرورت آبادانی در مقایسه با دریافت مالیات اظهار داشت: اختصاص درآمد حاصل از نفت و گاز به سرمایه گذاری در كشور زمانی امكان پذیر است كه رونق در كشور بوجود آید و تولید افزایش یابد.

لاریجانی ابراز امیدواری كرد، حمایت از كار و سرمایه ایرانی با همت همه ملت و مسوولان این حركت ملی نجات بخش در كشور محقق شود.

رییس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود فرا رسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) دختر گرامی پیامبر اسلام (ص) را به نمازگزاران تسلیت گفت و اظهار داشت: آن حضرت یك شخصیت معمولی نیست كه از جهاتی بر دیگر انسان ها ترجیح داشته باشد بلكه شخصیتی است كه عالم و آدم در گرو وجود اوست و واسطه فیض الهی است.

رییس مجلس به استناد بخش هایی از خطبه های حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار داشت: از نظر این بزرگوار تمسك به پیامبر(ص) و اهل بیت او انسان ها را به سعادت و كمال می كشاند پیروی مردم از امامت و ولایت مانع افتراق مردم می شود و جامعه اسلامی را نظام مند می كند.

لاریجانی با بیان اینكه از دیدگاه حضرت فاطمه زهرا(س) ایمان مایه پیشرفت و كمال برای فرد و جامعه است، افزود: هرچه جامعه پیشرفت كند اما اهل ایمان نباشد، حركت و پیشرفت واقعی نیست.

وی تاكید كرد: آن حضرت داشتن روحیه جهادی را سبب عزتمندی مسلمانان می دانست و بنابر این ملتی كه جهاد را از فرهنگ خود خارج كند، عزت ندارد و دست نشانده خواهد بود كه این موضوع را می توان در بسیاری از كشورهای منطقه مشاهده كرد.

رییس مجلس اظهار داشت: بسیاری از كشورها به دلیل نداشتن روحیه جهادی اهل بزم هستند و نوكر شیك پوش محسوب می شوند اما از سوی دیگر گروه كوچك حزب الله كه اهل جهاد است توانست رژیم تا دندان مسلح صهیونیستی را به زانو در آورد.

وی با بیان اینكه رژیم صهیونیستی به خاطر شكست بزرگی از حزب الله خورده است این روزها مجبور است حرف های كلفتی علیه ملت ایران بزند، اظهار داشت: ملت ایران پیرو حضرت فاطمه (س) است كه جهاد را مایه عزت مسلمانان معرفی كرد و اگر صهیونیست ها می خواهند مدال تابوت كشی سربازانشان را روی سینه آنان نصب كنیم، بسم الله.

2025*





:: برچسب‌ها: پاییز , روز تعطیل , غذا ,
:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 1 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: