تولید ناخالص ملی ازبكستان 7.5 درصد رشد یافت
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش ایرنا و به نقل از صندوق بین المللی پول، ازبكستان به نحو مطلوبی با بحران مالی بین المللی مقابله كرده و همزمان با حفظ مازاد بودجه، سطح بدهی های عمومی خود را نیز كاهش داده است.

بخش مطبوعاتی وزارت امور خارجه ازبكستان روز شنبه اعلام كرد: در سه ماهه اول امسال حجم تولید كالاهای صنعتی در این دوره 6 درصد، فرآورده های كشاورزی 6.1 درصد و احداث ساختمان 6.6 درصد افزایش داشته است.

منابع درآمدی پیش بینی شده در این دوره نسبت به دوره مشابه قبل، از 0.2 درصد رشد برخوردار شد و نرخ تورم نیز از میزان پیش بینی شده بیشتر نشد.

اقتصاد ازبكستان، یكی از اقتصادهای پیوسته در حال رشد در آسیای مركزی است كه حتی در بحران مالی جهانی، رشد اقتصادی این كشور بیش از هشد درصد بوده است.

در پی اقدامات صورت گرفته برای رونق در بازار و حمایت از تولیدكنندگان داخلی و همچنین تلاش برای عمق بخشیدن به تولید داخل، در این مدت تولید كالاهای مصرفی از 5.4 درصد، بومی سازی فرآورده ها 19.4 درصد، خرده فروشی 11 درصد و بخش خدمات 12.5 درصد رشد برخوردار شده است.

شرایط خوب موجود برای سرمایه گذاری و تسریع در اجرای برنامه های این بخش و علاقه به مدرنیزاسیون، بازسازی و نوسازی تجهیزات فنی و بهره گیری از فناوری های نوین در بخش های مهم اقتصادی سبب رشد 4.4 درصدی سرمایه گذاری ها در اقتصاد شده و در این مدت 127 واحد تولیدی به بهره برداری رسیده است.

ضرورت توجه به ایجاد فرصت های شغلی، افزایش درآمد و رفاه مردم از دیگر موضوعات مورد بررسی در جلسه هیات دولت ازبكستان بود كه اعلام شد: از ابتدای سال جاری میلادی تاكنون 234 هزار فرصت شغلی جدید در این كشور ایجاد شده كه بیش از 153 هزار یا حدود 65 درصد آن متعلق به روستاها است.

یكی از پایه های اقتصاد ازبكستان در منابع طبیعی آن نهفته است. در درجه اول ذخایر گاز طبیعی كه به بیش از ۱۵۰۰ میلیارد مترمكعب تخمین زده شده كه ۴۰ درصد از گاز استخراج شده، صادر می شود.

صادرات گاز طبیعی، پایه اصلی اقتصاد ازبكستان و بخش مهمی از تولید ناخالص داخلی این كشور است. از سوی دیگر، بازار سوخت داخلی و مصرف سوخت های جامد در این كشور را نباید نادیده گرفت زیرا ازبكستان دارای دومین ذخایر زغال سنگ جهان است.

ازبكستان یكی از بزرگترین جمهوری های آسیای مركزی است. بر اساس گزارش اول ژانویه سال 2012 میلادی كمیته آمار، تعداد جمعیت ازبكستان 29 میلیون و 559 هزار نفر از جمله 51 درصد شهرنشین و 49 درصد روستانشین است.

آساق**ش.ع**1558





:: برچسب‌ها: ابرها , شهرستان ,
:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: