مجلس ایران نحوه اجرای فازدوم هدفمندی یارانه ها را بررسی کرد
نوشته شده توسط : gogos

نحوه اجرای فاز دوم این قانون تاکنون مورد اختلاف دولت و مجلس بوده است

نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها روز سه شنبه ۵ اردیبهشت (۲۴ آوریل) با حضور تعدادی از مقامات اقتصادی در مجلس ایران مورد بررسی قرار گرفت .

خبرگزاری ایرنا گزارش کرده که محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی، صادق خلیلیان، وزیر جهاد سازندگی و مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت از مقامات شرکت کننده در این جلسه بودند وبه گزارش خبرگزاری مهر، وزیر اقتصاد و رئیس اتاق بازرگانی هم به عنوان میهمان به این جلسه دعوت شده بودند.

نحوه اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها تاکنون مورد اختلاف دولت و مجلس بوده است و منتقدان محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری، با انتقاد از عملکرد دولت در اجرای مرحله اول این طرح، گفته‌‎اند که دولت، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را به درستی اجرا نکرده است.

الیاس نادران، از نمایندگان اصولگرای مجلس، درباره دستور جلسه روز سه شنبه گفته بود: " ابتدا باید موضوع هدفمندی یارانه ها در فاز اول و پیامدهای مثبت و منفی آن مورد بررسی قرار بگیرد تا با بررسی های دقیق، نسبت به اجرای فاز دوم تصمیم گیری شود."

به گفته این نماینده مجلس، عملکرد دولت در اجرای قانون هدفمندی باعث بروز "عوارض تورمی" در جامعه شد.

محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معدن هم در جلسه علنی امروز با تاکید بر اصلاح سیستم بانکی ومالیاتی گفت:" زمانی می توانیم فازدوم را در بخش تولید شروع کنیم که ارزیابی دقیقی ازاین بخش داشته باشیم."

محمد رضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که دولت در این مورد زحمات بسیاری کشیده گفت :" اشکالاتی در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها وجود دارد که باید حل شود."

آقای باهنر، پس از گزارش و توضیحات وزیران و مسئولان اقتصادی دولت در مجلس ، کمیسیون طرح تحول اقتصادی را موظف به پیگیری این گزارش ها کرد.

گفته شده آغاز اجرای مرحله دوم طرح هدفمندسازی یارانه‌ها در ایران، به معنای حذف بخش دیگری از یارانه‌های دولتی خواهد بود و در این مرحله، بیشتر یارانه‌های پرداختی در بخش سوخت و انرژی حذف خواهد شد.

به همین دلیل مجلس ایران در سوم اردیبهشت ماه به دوفوریت طرح اصلاح بخشی از قانون حذف یارانه ها رای داد که هدف از آن، جلوگیری از افزایش سریع و "نامتعارف" قیمت های حامل های انرژی توسط دولت بود.

جمشید انصاری، نماینده زنجان و یکی از طراحان این طرح، در باره دلایل مجلس برای اصلاح بخشی از قانون حذف یارانه ها گفت که دولت اصرار دارد مرحله دوم هدفمندی یارانه ها را آغاز کند و نماینده دولت گفته که در آمد دولت از این مرحله، ۱۰۰ تا ۱۳۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

به گفته آقای انصاری، بر اساس قانون دولت باید اصلاح قیمت ها را در پنج سال انجام می داد، نه این که اصرار داشته باشد در سال اول و دوم اجرای قانون، یارانه سوخت را کاملا حذف کرده باشد.

لایحه بودجه سال ۱۳۹۱ در حال حاضر در کمیسیون تلفیق مجلس ایران در دست بررسی است.

آقای انصاری گفته است که در صورتی که طرح اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها تصویب نمی شد، به معنی بود که "به دولت اجازه داده ایم قیمت حامل های انرژی را بالاتر از فوب [بهای نفت صادراتی خلیج فارس ببرد."

بی توجهی دولت؟

هیات دولت

برخی منابع گفته اند که دولت برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها آماده می شود

با وجود هشدارهایی که مجلس و برخی کارشناسان در باره تبعات اجرای مرحله دوم برنامه حذف یارانه ها داده اند، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ظاهرا دولت در حال فراهم کردن شروع مرحله دوم برنامه حذف یارانه هاست.

وزارت صنعت و معدن و تجارت، به تازگی دستور ویژه ای برای "ذخیره سازی گسترده ده قلم کالا" صادر کرده است.

برنج، روغن، شکر، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند، گندم، ذرت، و جو از جمله کالاهایی هستند که دولت دستور ذخیره سازی آنها را صادر کرده است.

دولت در حالی سعی دارد مرحله دوم برنامه حذف یارانه ها را شروع کند که گزارش هایی از تشدید روند تورم قیمت های در ایران انتشار یافته است.

اخیرا آقای احمدی نژاد با پذیرش افزایش سریع بهای کالاها، از استانداران خواست "با فعال کردن بازرسی ها" از افزایش بی رویه قیمت کالاها و اجناس ضروری جلوگیری کنند.





:: برچسب‌ها: زن ,
:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: