ایران برای رفع سو تفاهم با امارات 'مذاکره کننده تعیین می کند'
نوشته شده توسط : gogos

بر اساس تفاهم نامه ۱۹۷۱ میان حاکم شارجه و ایران، جزیره ابوموسی، در حاکمیت مشترک قرار دارد

ایران تاکید کرده است که جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک متعلق به آن کشور هستند و بحث تمامیت ارضی خود را قابل مذاکره نمی‌داند اما برای "رفع سو تفاهمات" با امارات و "راه‌های جدید توسعه مناسبات" مذاکره کننده تعیین می کند.

خبرگزاری مهر به نقل از رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که نام این مذاکره کننده هر وقت مشخص شد، اعلام خواهد شد.

دور تازه از اختلاف نظر و تنش میان ایران و امارات متحده عربی بر سر حاکمیت جزیره ابوموسی پس از آن بالا گرفت که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران در جریان سفر به استان هرمزگان، از جزیره ابوموسی هم بازدید کرد.

امارات متحده عربی در اعتراض به اقدام رئیس جمهور ایران، سفیر خود از تهران را فراخواند و مسابقه دوستانه فوتبال بین دو کشور را هم لغو کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می گوید: "سفر رئیس جمهور به جزیره ابوموسی یک سفر داخلی در هنگام بازدید رئیس جمهور در سفر استانی بوده و در چارچوب مسائل داخلی ماست."

پس از بالا گرفتن دور تازه ای از اختلاف نظرهای ایران و امارات، ایران اعلام کرده که جزیره ابوموسی را منطقه نمونه گردشگری اعلام می کند و نمایندگان در مجلس از احتمال "تشکیل استان خلیج فارس" به مرکزیت ابوموسی سخن گفته اند.

"سفر محمود احمدی نژاد به جزیره ابوموسی و تمام اقدامات در این جزیره بر پایه حق حاکمیت و اصول تمامیت ارضی ایران است."

بخشی از سخنرانی سفیر ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت

آقای مهمانپرست می گوید که مذاکرات سازنده بین ایران و امارات می تواند موجب گسترش همکاری ها و رفع سو تفاهم احتمالی مسئولان این کشور درباره "قرارداد ۱۹۷۱ و سند مبادله شده درباره اجرای ترتیبات این سند باشد.

بر اساس تفاهم نامه ۱۹۷۱ میان حاکم شارجه (پیش از تشکیل کشور امارات متحده عربی) و ایران، جزیره ابوموسی، در حاکمیت مشترک ایران و حاکم شارجه قرار دارد.

به فاصله چند هفته پس از تاسیس امارات، حکومت های عراق، لیبی، الجزایر، یمن جنوبی و کویت، ادعای "اشغال" سه جزایر را در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کردند، اما این شورا با استناد به تفاهم نامه ۱۹۷۱ ادعای آنها را وارد نداست و از دستور کار خارج کرد.

یک روز پیش از اظهارات تازه سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره جزایر سه گانه، سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، در نشست شورای امنیت، سفر محمود احمدی نژاد به جزیره ابوموسی و تمام اقدامات در این جزیره را بر پایه "حق حاکمیت و اصول تمامیت ارضی ایران" توصیف کرده بود.

‌آقای اسحاق آل حبیب گفته که کشورش "قاطعانه هرگونه ادعائی برخلاف این اصل را رد می کند."





:: برچسب‌ها: آسمان , به من ,
:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: