نمایشگاه نقاشیخط روی ورق های طلا گشایش یافت
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، نمایشگاهی از نقاشیخط های 'سید محسن موسوی' و 'رسول خانكی' در گالری شكوه افتتاح شد كه این دو هنرمند در این نمایشگاه 33 اثر خط نقاشی با خوشنویسی های شكسته نستعلیق برگرفته از اشعار بزرگان قدیم و معاصر ایران از حافظ تا نیما یوشیج را با تكنیك ورق طلا و اكرلیك روی كاغذ و بوم در معرض دید عموم قرار داده اند.

موسوی و خانكی از شاگردان قدیم 'عین الدین صادق زاده' محسوب می شوند و به همین دلیل تم موضوعی آثار هر دو هنرمند به یكدیگرنزدیك است.

این دو هنرمند در این آثار كوشیده اند تا رنگ را در خدمت خط در آورده و آثاری متفاوت ارایه دهند.

با گشتی در نمایشگاه به خوبی می توان دریافت كه این آثار به طور كلی بخشی از هنر خوشنویسی محسوب می شوند و در واقع این هنر به نسبت نقاشی درآثار این نمایشگاه جایگاه بیشتری دارد.

علاوه بر این بعضی از این آثار عرضه شده دراین نمایشگاه بر روی ورق های قدیمی خلق شده است.به شكلی كه خط هایی از افرادی در حدود 60، 70 سال پیش بر روی این كاغذ ها باقی مانده است كه این باعث شده ورق ها ارزش باستانی داشته باشند. این دو هنرمند بر روی این ورق های قدیمی را از ورق طلا پوشانده اند تا به خاطر قدیمی بودن آن از هم جدا نشوند و بعد خط را بر روی آن آورده اند.

موسوی یكی از هنرمندان خالق این آثارگفت: نمایشگاه های خط نقاشی زیادی را دیده ام كه بخش خوشنویسی و خط در آن نقش زیادی نداشته اند اما دراین نمایشگاه ما سعی كرده ایم كه خط سهم عظیمی از كار باشد.

موسوی در مورد سختی كار با ورق طلا ادامه داد: ما در نمایشگاه گروهی قبلی مان هم كه همراه با استاد صادق زاده و شاگردانش بود از ورق طلا استفاد كردیم كه سختی های مربوط به خود را دارد. در این نمایشگاه ورق طلا را گذاشته و بر روی آن خط نوشته ایم كه به راحتی نمی توان این كار را كرد زیرا ورق طلا حالت چربی دارد برای همین قبل از كار بر روی آن نشاسته و سیب زمینی می زنیم تا قلم بتواند بر روی آن حركت كند.

وی در مورد انتخاب ابیات شاعران در آثارشان افزود: ما در این آثار ابیاتی را انتخاب كردیم كه بار معنایی بالایی داشته و از جهت دیگر انرژی بخش باشند. برای مثال از ابیاتی چون 'تو را من چشم در راهم' و یا 'فرصت شمار صحبت كه از این دو منزل چون بگذریم دیگر نتوان به هم رسیدن'،استفاده كرده ایم.

به گفته وی،ادبیاتی از شعرای مختلفی از دوره های قدیم و جدید چون محمد بلخی، حافظ ، سعدی ، سهراب و شاملو به كار گرفته شده است تا مخاطبان با هر كدام از آنها امكان برقراری ارتباط داشته باشند.

موسوی و خانكی دوستان دوران كودكی هستند كه از سالهای پیش در كلاس های خوشنویسی استاد صادق زاده شركت می كردند.شروع كار هنری آنها از سال 77 است.این دو هنرمند تا كنون پنج نمایشگاه مشترك با هم برگزار كرده اند اما این اولین نمایشگاه مشترك دو نفره آنها محسوب می شود.

خانیكی نیز در مورد آثار این نمایشگاه توضیح داد:تمركز اصلی ما هنر خوشنویسی است و بعد از مدتی كه در این كار پیشرفت داشتیم ،فضای رنگ را به آن اضافه می كنیم. تلاش ما این است كه خوشنویسی را به افراد بیشتری معرفی كنیم و قالب جدیدی خلق كنیم.

گالری شكوه تا چهاردهم اردیبهشت میزبان این نمایشگاه است و علاقمندان می توانند همه روزه از ساعت 17 تا 21از این آثار در گالری شكوه دیدن كنند.

فراهنگ**9173**





:: برچسب‌ها: تورنتو , سیاه و سفید , گل ,
:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: