واکنش ایران به 'استقرارجنگنده های اف-۲۲ در امارات'
نوشته شده توسط : gogos

دنباله دعوای ایران و امارات بر سر جزایر در فضای مجازی

امارات متحده عربی، بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است. اما هیچ وقت روابط سیاسی دو کشور به خوبی مراودات تجاریشان نبوده. موضوع مالکیت ۳ جزیره ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج فارس، گرهی در روابط دو کشور است که سالهاست تنش آفرین شده است.

برای پخش این فایل، نرم افزار "جاوا اسکریپت" باید فعال شود و تازه ترین نسخه "فلش" نیز نصب شده باشد

انتشار اخبار مربوط به استقرار چندین جنگنده اف-۲۲ آمریکایی در نزدیکی مرزهای ایران با واکنش مقامات آن کشور روبرو شده است.

در همین رابطه خبرگزاری ایسنا به نقل از کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفته است: "خبر استقرار جنگنده های اف-۲۲ آمریکا در پایگاه هوایی در امارات باعث نا امن شدن منطقه می شود."

به گفته آقای جلالی "سیاست ایران گریزی و ایران ستیزی " سیاستی طراحی شده از سوی آمریکاست که متاسفانه برخی از کشورهای عربی هم در این سیاست نقش ایفا می کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران همچنین گفته است: "ورود قدرت های بزرگ به منطقه و افزایش تسلیحات جدید، منطقه را به سمت نوعی ناامنی می کشاند."

رسانه های آمریکایی روز گذشته (شنبه ۲۸ آوریل) اعلام کردند که نیروی هوایی آمریکا چندین فروند جنگنده اف-۲۲ را که در زمره پیشرفته ترین جنگنده ها بشمار می رود در پایگاهی در حدود ۲۰۰ مایلی ایران مستقر کردند.

گفته شده جنگنده‌های اف-۲۲ در پایگاهی در امارات مستقر شده‌اند

نیروی هوایی آمریکا در مورد تعداد و محل دقیق استقرار این جنگنده ها اطلاعاتی ارائه نکرده است، اما مقامات آمریکایی به طور خصوصی به شبکه خبری فاکس نیوز گفته اند که این جنگنده ها در پایگاه هوایی الظفره در امارات متحده عربی مستقر شده اند.

گفته شده که جنگنده های اف-۲۲ تاکنون در عملیات جنگی مورد استفاده قرار نگرفته اند. این هواپیماهای رادار گریز برای نبردهای هوایی طراحی شده اند، اما درصورت لزوم می توانند در حملات هوا به زمین هم مورد استفاده قرار بگیرند.

نیروی هوایی آمریکا قویا هر گونه ارتباطی بین استقرار این جنگنده ها و احتمال حمله نظامی علیه ایران به دلیل برنامه های هسته این کشور را رد کرده و گفته است که این اقدام در چارچوب "همکاریهای امنیتی با شرکای منطقه ای آمریکا"صورت گرفته است.

این جنگنده ها در حالی در امارات مستقر شده اند که اختلاف ایران و امارات بر سر جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در پی سفر محمود احمدی نژارد به جزیره بوموسی و فراخوانی سفیر امارات از تهران بالا گرفته است.

روابط امارات متحده عربی و ایران طی سال‌های اخیر بر سر مالکیت سه جزیره تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی در خلیج فارس تنش آمیز بوده است

روابط امارات متحده عربی و ایران طی سال‌های اخیر به دلیل اختلاف بر سر مالکیت این سه جزیره تنش آمیز بوده است.

در همین حال اتحادیه عرب در اطلاعیه ای که شب گذشته ( شنبه ۲۸ آوریل) و در پایان نشست فوق العاده وزرای خارجه کشورهای عضو منتشر کرد، ضمن محکوم کردن سفر اخیر محمود احمدی نژاد به جزیره ابوموسی، این اقدام رئیس جمهور ایران را "نقض حاکمیت امارات" بر این سه جزیره دانست.

در این اطلاعیه همچنین از دبیر کل اتحادیه عرب خواسته شده تا این موضوع را دنبال کرده و با امارات متحده عربی در این مورد همکاری داشته باشد.

سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک تا سال ۱۹۷۱ میلادی تحت‌الحمایه بریتانیا بود.

پس از عقب نشینی نیروهای نظامی بریتانیا از خلیج فارس، این جزایر به کنترل ایران درآمد.

ایران می‌گوید این جزایر از نظر تاریخی به این کشور تعلق داشته است و در مقابل، امارات متحده عربی مدعی حاکمیت بر این جزایر است.

ایران می گوید که مالکیتش بر این جزایر قابل مذاکره نیست، اما در عین حال برای گفتگو با امارات برای رفع "سوءتفاهم ها" آماده است.





:: برچسب‌ها: به من , فرمت مربع , تایلند ,
:: بازدید از این مطلب : 226
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: