خرید تضمینی گندم با نرخ 395 تومان منطقی نیست
نوشته شده توسط : gogos

'مسعود اسدی' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینكه طی هفته گذشته قیمت خرید تضمینی هر كیلوگرم گندم 395 تومان و گندم دوروم 415 تومان تعیین شده است افزود: بر اساس برآورد كارشناسی وزارت جهاد كشاورزی هزینه تمام شده محصول گندم بین 450 تا 500 تومان برآورد شده بود، كه نرخ تعیین شده حتی از قیمت كارشناسی وزرات جهاد كشاورزی نیز كمتر است.

وی اظهارداشت: اقدام اخیر شورای اقتصاد در تعیین نرخ رسمی خرید تضمینی گندم 15 درصد زیر قیمت تمام شده این محصول برای تولید كنندگان است.

وی ادامه داد: براساس قانون، دولت موظف است نرخ رسمی خرید تضمینی محصولات كشاورزی از جمله گندم را براساس نرخ رسمی تورم بانك مركزی 21.6 درصد تعیین كند.

این مقام مسئول تصریح كرد: سال گذشته نرخ خرید تضمینی گندم 360 تومان بوده كه امسال 395 تومان تعیین شده كه این نرخ حدود 10 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

اسدی افزود: در حال حاضر نرخ مصوب خرید تضمینی گندم از سوی مجمع ملی تشكل های كشاورزی قابل قبول نیست و این تشكل فقط می تواند این نرخ را به صورت علی الحساب بپذیرد.

رییس هیات مدیره مجمع ملی تشكل های كشاورزی به مشكلات ناشی از تعرفه 400 تومانی صادرات گندم اشاره كرد و ادامه داد: هم اكنون محصول گندم در كشور های همسایه همچون عراق بین 800 تا 850 تومان در هر كیلوگرم خریداری می شود كه عدم مجوز های صادراتی و تعرفه بالای صادرات باعث كاهش صادرات و در نهایت قاچاق این محصول استرات‍ژیك به كشورهای همسایه شده است.

وی تصریح كرد: به طور حتم ادامه روند مذكور موجب كاهش انگیزه كشاورزان برای تولید محصول گندم می شود و به طور حتم سال آینده با مشكل كاهش تولید این محصول روبرو خواهیم شد.

اسدی اظهارداشت: طی سال های اخیر دولت برای افزایش و توسعه بخش كشاورزی هزینه های زیادی را متقبل شده است، بنابراین باید در این زمینه نیز از تولید كنندگان محصولات كشاورزی همچون گندم حمایت شود.

وی از رییس جمهوری خواست تا ایشان به صورت مستقیم در زمینه تعیین نرخ رسمی خرید تضمینی گندم اقدام كنند تا تولید كنندگان این محصول كمتر متضرر شوند.

اقتصام**9186**1319





:: برچسب‌ها: برلین ,
:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: