نگاهی به اظهارات رییس پلیس دبی در مورد جزایر سه گانه ایرانی
نوشته شده توسط : gogos

جزایر سه گانه در سال 1971 پس از دهها سال اشغال توسط نیروهای استعماری انگلیس به ایران بازگردانده شدند.

دولت استعماری انگلیس در طول دوران اشغال جزایر سه گانه بارها بر تعلق این جزایر به ایران تاكید كرده بود ، ولی به دلیل موقعیت راهبردی تنب بزرگ ،‌تنب كوچك و ابوموسی آنها را در دوران استعمار در اشغال خود نگاه داشته بود.

با وجود اعتراض دولت های وقت ایران به اشغال این جزایر ،‌ دولت استعماری انگلیس از تخلیه آنها خودداری می كرد.

در اواخر دهه 60 میلادی و اوایل دهه 70 كه دولت استعماری انگلیس تصمیم به ترك فیزیكی منطقه گرفت، جزایر سه گانه را نیز در سال 1971 به ایران باز پس داد.

دولت كنونی امارات كه تا پیش از سال 1971 متشكل از چند امارات جداگانه و تركیبی طایفه ای بود،‌ بر اساس خواست استعمارگران ، به عنوان یك اتحادیه معرفی و به عضویت سازمان ملل درآمد.

این دولت كه به منظور حفظ اتحادیه خود نیاز مبرمی به حمایت دولت استعماری انگلیس داشت ،‌ از آغاز تاسیس بر اساس همین خواسته ها همواره ادعاهای ارضی با ایران را مطرح كرده است.

این در حالی است كه در هنگام تشكیل اتحادیه امارات ،‌ عربستان به منظور جلوگیری از اتحاد قطر به اتحادیه جدید امارات اقدام به اشغال بخشی از خاك این دو كشور كرده و هم اكنون از این منطقه اشغالی روزانه دهها هزار بشكه نفت تولید می كند.

علاوه بر آن دولتهای امارات و قطر در بخش آبهای منطقه ای نیز با عربستان اختلافات مرزی داشته و گاها این اختلافات به درگیریهای نظامی بین ناوهای این كشورها شده است .

در سال 2009 میلادی برخورد نظامی ناوهای جنگی امارات و عربستان در آبهای مورد اختلاف دو كشور موجب نابودی ناو سعودی و به اسارت درآمدن نظامیان عربستانی به دست نیروی دریای امارات شد.

هرچند كه اختلافات مرزی امارات با عربستان ،‌قطر و عمان به اوج خود رسیده ، اما دولت ابوظبی بر اساس خواست كشورهای غربی همواره ادعای ارضی بر جزایر ایرانی را مطرح كرده است .

دولت استعماری انگلیس نیز با هماهنگی آمریكا در طول دههای گذشته از آزاد كردن اسناد مربوط به حاكمیت تاریخی ایران بر جزایر سه گانه خودداری می كند تا بتوان از وضعیت موجود استفاده كرده و منافع كمپانیهای اسلحه سازی كشورهای غربی را تامین كند.

با وجود این مسایل ، مقامات ایرانی همواره بر حل مسایل دو جانبه ای كه ناشی از سیاستهای استعمارگران در منطقه توسط مستمرات سابق خود به اجرا می گذارند ،‌همواره خواهان حل آنها از طریق مسالمت آمیز و بدور از تنش شده است .

در این شرایط رییس پلیس دبی با انتشار متنی خارج از حیطه اختیارات و مسوولیتهای خود در سایت شبكه اجتماعی 'توئیتر' گفت: اگر امارات به دنبال جنگ بود، تر و خشك و همه چیز جزایر سه گانه (ایرانی) را باهم می سوزاند.

وی كه بارها با ایراد سخنان خود موجبات نگرانی مقامات اماراتی را فراهم كرده ،‌ با اشاره به حاكمیت ایران بر جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب كوچك و ابوموسی در یك موضعگیری تدافعی مدعی شد: هنگامیكه ایران بر این جزایر مسلط شد ، امارات هیچگونه ارتشی نداشت و ایران دارای پنجمین ارتش مقتدر جهان بود.

این مقام پلیسی امارات در ادامه ادعای خود تاكید كرد كه شرایط كنونی در امارات با سالهای گذشته تفاوت بسیار كرده است. وی بدون در نظر گرفتن قدرت منطقه ای و راهبردی ایران افزود كه امارات توانایی مقابله با ایران را دارد .

این درحالی است كه مقامات رسمی ایران در تمامی مواضع مختلف همواره تاكید بر حسن همجواری با سایر كشورهای منطقه بخصوص كشورهای حوزه خلیج فارس داشته اند .

در یك آسیب شناسی سیاسی از سخنان ضاحی خلفان در مورد جزایر متعلق به ایران چنین استنباط می شود كه مقامات اماراتی علاوه بر اجابت خواست كشورهای غربی برای ایجاد تنش در منطقه ، برای برون رفت از تحولات داخلی این كشور ناشی از ' بیداری اسلامی ' و سرپوش گذاشتن بر تخلفات مربوط به موضوع نقض حقوق بشر و سلب آزادیهای مدنی ، به شیوه ای رو آورده اند تا این بحرانها را به خارج از كشور منتقل نمایند .

افزایش موج بیداری اسلامی در كشورهای حوزه خلیج فارس بخصوص در امارت این كشور را مجبور به واكنشهای نامتعادل در برابر واقعیتهای موجود منطقه كرده است .

به نظر می رسد مقامات بلند پایه اماراتی برای وارد نشدن به طور مستقیم به چالشهای سیاسی مربوط به این كشور، از اهرمهای مختلف و منابعی كه در منطقه جایگاهی ندارند برای القای خواسته های خود استفاده می كنند .

موضوع درخواست مردم امارت برای اجرای اصلاحات سیاسی در چارچوب بیداری اسلامی و تحولات منطقه برای حكمرانان اماراتی به چالشی بزرگ تبدیل شده است .

نیروهای امنیتی امارات به منظور افزایش فشار بر فعالان اصلاح طلب در این كشور به تازگی 'شیخ سلطان بن كاید القاسمی' پسر عموی حاكم امارت 'راس الخیمه' را در پی درج مقاله ای در دفاع از هفت شهروند اماراتی كه سلب تابعیت شده اند، دستگیر كردند.

این هفت شهروند اماراتی به خاطر درخواست برای اصلاحات سیاسی در این كشور سلب تابعیت شدند.

القاسمی از 'شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان' رییس حكومت امارات خواستار بازنگری در وضعیت این فعالان سیاسی شده بود و دستگاه امنیتی امارات را به اعمال فشار و باج خواهی از جنبش اصلاحات در این كشور متهم كرده بود.

به عقیده كارشناسان سیاسی در واقع رویدادهای امارات خارج از خواست مردم برای برخورداری از كرامت، آزادی و حقوق بشر نیست و نخبگان اماراتی خواهان برقراری دمكراسی هستند و نسل جدید به دنبال آزادیهای سیاسی و حقوقی خویش است.

آنان اعتقاد دارند كه جوانان امارات و در كل مردم این كشور نیازمند احزاب و نهادهای اجتماعی و سیاسی، پارلمان منتخب، مطبوعات آزاد و ارتباط با جهان هستند اما مقامات امارات طرح بازداشت وبلاگ نویسان و سلب تابعیت فعالان سیاسی را در دستور كار خود قرار داده اند.

خاورم**1385**





:: برچسب‌ها: جزیره , تصویر , روش ,
:: بازدید از این مطلب : 166
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: