توجه بیشتر به موضوع مالكیت فكری و معنوی
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش ایرنا به نقل از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، شانزدهمین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشور روز سه شنبه به ریاست 'محمدرضا مخبر دزفولی' در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

قائم ‌مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی در تشریح دستور كار و مصوبات جلسه امروز گفت: در جلسه امروز به ‌دلیل آن كه دومین جلسه سال 1391 بود، گزارش كامل و مبسوطی از عملكرد ستاد در سال 1390 ارائه شد كه مورد توجه اعضا قرار گرفت.

'منصور كبگانیان' افزود: پیشنهادهایی در جهت توانمندتر شدن و تقویت نقاط قوت ستاد و رفع نواقص احتمالی ارائه شد كه این گزارش با توجه به این پیشنهادها تكمیل و در جلسات بعدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و به‌ صورت عمومی هم منتشر خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: موضوع مالكیت فكری و معنوی، به‌ علت جایگاه ویژه و ارتباط این موضوع با حوزه‌های مختلف علم و فناوری و آسیب‌هایی نیز كه از این حیث متوجه نظام علم و فناوری بود، در هنگام تدوین نقشه جامع علمی كشور مورد توجه قرار خاصی گرفت.

قائم مقام ستاد راهبری ادامه داد: راهبرد ملی بسیار پرقدرت و اقدامات ملی دقیق در این حوزه در نقشه جامع علمی كشور مصوب شد و با توجه به این نكته كه متاسفانه دستگاه‌های مختلف هنوز به جمع بندی كاملی در این حوزه نرسیده اند شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به جایگاه و رسالت خود در سال 1391 به عنوان اولین دستور كار خود به این حوزه مهم ورود پیدا كرد.

عضو هیات علمی دانشگاه امیركبیر گفت:‌ اصلاحات ساختاری و حقوقی زیادی در این حوزه لازم است كه با كمك مجلس شورای اسلامی باید این اصلاحات انجام شود.

كبگانیان افزود:‌ با كمك قوه مجریه هم اصلاحات ساختاری و چارچوب‌های سیاستی در حوزه اجرایی باید تدوین شود.

وی ادامه داد: این جلسه با توجه به اهمیت و عمق موضوع، ‌اولین جلسه خواهد بود و چون كار سنگین است جلسات متعدد دیگری در این موضوع تشكیل خواهد شد.

قائم مقام ستاد راهبری در مورد تكالیف دستگاه‌های اجرایی گفت: در این ارتباط دستگاه‌هایی مانند وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید گزارش خود را به ستاد ارائه دهند و بعد از این گزارش‌ها با توجه به توانایی‌ها و امكانات دستگاه‌های مزبور تكالیف هر یك از آنها معین خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امیركبیر ادامه داد: در سال 1390 برخی از اسناد ملی درحوزه‌های مهمی مانند علوم شناختی تصویب و ابلاغ شد و در حال اجراست.

كبگانیان افزود: در حوزه‌هایی مانند نفت و گاز و انرژی، هوافضا و گیاهان دارویی برای امسال در دستور كار قرار گرفته كه در جلسه گذشته موضوع هوا و فضا مورد بررسی قرار گرفت كه سند پرمحتوا و دقیقی در این حوزه تدوین شده كه در جلسات آینده بررسی آن ادامه خواهد یافت.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور گفت: موضوع حمایت از دانشجویان دكتری، با توجه به مشكلات معیشتی این عزیزان در حین تحصیل بر اساس مفاد نقشه جامع، طی چند جلسه در سال 1390 برنامه‌ها و سیاست‌های حمایتی مشخصی را تصویب و ابلاغ كردیم.

وی ابراز امیدواری كرد كه دانشجویان دكتری،‌ با تسریع روند اجرای این مصوبه توسط دستگاه‌های اجرایی اثرات این مصوبه را هرچه زودتر شاهد باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه امیركبیر گفت:‌ پیشنهادهایی برای دستور كار ستاد در سال 1391 دریافت كرده‌ایم كه برای بررسی بیشتر در دستور كار قرار دارد و منتظر هستیم تا سایر دستگاه‌های عضو برنامه‌های خود را ارائه دهند تا با جمع‌بندی نهایی ستاد وارد بررسی شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بحث مالكیت فكری، اتمام بررسی سند هوا و فضا امسال در اولویت است.

كبگانیان ادامه داد: اسناد ملی، اسناد سنگینی هستند كه خط مشی بیست ساله در حوزه‌های خاص را معین می‌كنند و معتقدیم بدنه كارشناسی ما می‌تواند پنج سند ملی را مورد بررسی قرار دهد، ‌البته این بررسی در عین سرعت باید با دقت توام باشد.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور گفت: نظارت بر روند اجرا و اخذ گزارش از دستگاه‌های مجری نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه امیركبیر یادآور شد: سال گذشته اجرای حدود 20 اقدام ملی را در دستور كار قرار دادیم كه پیشرفت خوبی هم داشتیم و امسال با توجه به تكمیل ساختار ستاد راهبری و شكل‌گیری معاونت‌ها و دفاتر می‌توانیم تعداد بیشتری از اقدامات را اجرایی كنیم.

فراهنگ**1055**1597





:: برچسب‌ها: گربه ,
:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: