هنرمند جمهوری آذربایجان: موسیقی مقامی ایران و آذربایجان داری یك ریشه است
نوشته شده توسط : gogos

منصوراف روز پنج شنبه درگفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: كمانچه از معدود سازهایی است كه در سراسر تمدن شرق به عنوان سازی تاثیرگذار و پایه كه رپرتوآرهای موسیقی مقامی و دستگاهی هر منطقه بر آن استوار است ایفای نقش می كند.

وی ادامه داد: این ساز در هر منطقه با تاثیر از جغرافیا، گویش و آداب و رسوم آن سرزمین شكل های گوناگونی از لحاظ ظاهری دارد كه كمانچه آذربایجان نیز از این امر جدا نیست.

این نوازنده مطرح جمهوری آذربایجان یادآورشد: كمانچه ایران و آذربایجان از لحاظ اجرای نغمات و بیان رپرتوآر مقامی و دستگاهی از یك الگوی مشترك تبعیت می كند و تنها در لهجه و تكنیك اجرایی با یكدیگر متفاوتند كه این خود موجب زیبایی و پیدایش رنگ های گوناگون اجرایی در هر یك از انواع موسیقی می شود.

منصوراف با یادآوری اینكه به منظور علاقه به موسیقی ایرانی آثار اجرایی كمانچه نوازان این سرزمین را دنبال می كنم افزود : نخسین باب آشنایی ام با شیوه كمانچه نوازی ایرانی در تبادل موسیقایی با استاد مرحوم محمود تبریززاده در پاریس انجام شد كه مرا نسبت به مشتركات اجرایی این ساز بیش از پیش آگاه كرد.

سولیست اركستر سمفونیك آذربایجان یادآور شد: استفاده از آثار بجای مانده استاد بنام كمانچه ایرانی اصغر بهاری نیز تا اندازه بسیاری مرا را با قابلیت های این ساز در ایران آشنا كرد و موجب شد در نوازندگی از این داشته های ارزشمند بهره گیرم.

الشن منصور اف از نوازندگان بنام كمانچه جمهوری آذربایجان است كه در دهه های اخیر حضور پررنگی در جشنواره بین المللی معتبر به عنوان سولیست و نوازنده داشته و اكنون در زمره نوازدگان برجسته این ساز در جهان به شمار می رود.

اركستر سمفونیك آذربایجان به رهبری 'رئوف عبدالله یف' و سولیسیتی 'الشن منصوراف' امشب - پنجشنبه - در سالن میلاد محل دایمی نمایشگاههای بین المللی تهران اجرا می شود.

فراهنگ ** 9252





:: برچسب‌ها: موزه , روز تعطیل , کلیسا ,
:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: