روزنامه‌های کابل: دوشنبه، ۱۷ دلو
نوشته شده توسط : gogos

نگرانی‌های کشورهای همسایه افغانستان و برخی جناح‌های داخلی این کشور در مورد گفتگوهای صلح با گروه طالبان، در محور مطالب تحلیلی روزنامه‌های چاپ امروز کابل قرار دارد.

هشت صبح در مطلب اصلی خود از حکومت افغانستان، برخی جناح‌های داخلی و کشورهای همسایه و از جمله پاکستان به عنوان "حاشیه‌نشینان" گفتگو با طالبان یاد کرده و نوشته که حالا نگرانی‌های این حاشیه‌نشینان به موضوعی جدی در روند مذاکره با گروه طالبان تبدیل شده است.

به نظر این روزنامه، " گفتگوهای مبهم و زمینه‌سازی‌های گنگ برای مذاکره با طالبان از سوی آمریکا"، وضعیت را پیچیده کرده و حالا حاشیه‌نشینان در تلاشند تا با مخالفت و تخریب گفتگوهای صلح، در مورد پیامدهای گفتگوهای صلح با گروه طالبان "پیشداوری" کنند.

هشت صبح تاکید کرده که حکومت افغانستان بر "مالکیت" خودش بر گفتگوها و اصرار حزب اسلامی بر بی‌نتیجه بودن مذاکرات در خارج از کشور را در شمار این گونه پیشداوری‌ها دانسته و افزوده که پاکستان هم تلاش می‌کند که در این گفتگوها نقش داشته باشد، در حالی که پیش از این نقش "ویرانگری" در این زمینه داشته است.

روزنامه باور ملی اظهارات اخیر مقامهای ایرانی و پاکستانی در باره مصالحه با طالبان در افغانستان را نقد کرده و نوشته که همسایگان افغانستان تلاش دارند که بر سر راه روند مصالحه با این گروه موانعی ایجاد کنند تا این روند با شکست مواجه شود.

به نوشته این روزنامه، حنا ربانی کهر، وزیر خارجه پاکستان در سفرش به کابل تلاش کرد که حکومت افغانستان را تشویق به مخالفت با مذاکرات مستقیم میان آمریکا و طالبان در قطر کند، اما موفق به این کار نشد و سرانجام موضع "کلیشه‌ای" پاکستان را تکرار کرد و گفت که افغانستان باثبات به نفع منطقه و جهان است.

باور ملی افزوده که یک مقام وزارت خارجه ایران هم اخیرا گفته که آمریکا در راه اندازی گفتگوهای قطر به دنبال تامین صلح نه بلکه در پی ادامه حضور نظامی خود در افغانستان است. به نظر روزنامه، این اظهارات هم دست کمی از مخالفت پاکستان با مصالحه با طالبان ندارد.

سرمقاله‌نویس باور ملی افزوده که هدف از این اظهارات این است که طالبان متوجه شوند که آمریکا به دنبال ایجاد پایگاههای دایمی نظامی در افغانستان است. به اعتقاد نویسنده، کشورهای همسایه افغانستان در تلاشند که اگر در افغانستان صلحی به میان آید، آنها هم در آن شرکت داشته باشند و از آن سود ببرند.

اما روزنامه افغانستان در مطلبی نوشته که "هر نوع برنامه و طرحی که درمورد آن اجماع و توافق نظر کلی در منطقه وجود نداشته باشد، بعید است که عملی گردد." این در حالی است که به نوشته روزنامه، در مورد چند و چون طرح مصالحه با طالبان، "نگرانی‌های و تردیدهای جدی در داخل و خارج از کشور وجود دارد".

نویسنده افزوده که علاوه بر پاکستان و ایران، کشورهای دیگر و از جمله روسیه هم نگرانی‌هایی در مورد مصالحه با طالبان دارند. به باور روزنامه، روسیه نگران نقش آفرینی آمریکا در روند مصالحه است و روسها فکر می‌کنند که آمریکا ممکن است از تحولات افغانستان به عنوان ابزاری علیه مخالفان خود در منطقه استفاده کند.

نویسنده افغانستان معتقد است که پاسخ این پرسش که آیا آمریکا می‎تواند بدون در نظر گرفتن دیدگاه‌های کشورهای همسایه افغانستان، روند صلح را به پیش ببرد؟، "منفی" است، زیرا اگر آمریکا نگرانی‏ این کشورها را در رابطه با صلح در نظر نگیرد، در تقابل با این کشورها قرار می‌گیرد.

مقاله در ادامه تاکید دارد که "مهمترین مسئله در عدم موفقیت تلاش‌های صلح نبود اجماع و همگرایی جدی منطقه‌ای است و تا زمانی که این مهم بر آورده نشود، بعید است که بتوان به موفقیت تلاش‌های یک‌جانبه حکومت افغانستان امیدوار بود."

روزنامه ویسا در سرمقاله خود با عنوان "چرا از صلح می‌هراسند؟" نگرانی‌های داخلی در مورد مصالحه باگروه طالبان را نقد کرده و نوشته که هر چند در افغانستان همه جناح در ظاهر از صلح حمایت می‌کنند، اما هستند گروه‌هایی که با شنیدن واژه صلح مبتلا به "تب نگرانی" می‌شوند.

نویسنده در توضیح این مطلب، بدون این که نامی از گروهی ببرد یا چگونگی صلح در افغانستان و مخالفت این گروهها را مشخص کند، نوشته که این گروهها فکر می‌کنند که اگر در افغانستان صلح برقرار شود، آنها "امتیازاتی" را که به دست آورده‌اند، از دست می‌دهند.

ویسا افزوده که از زمانی که دولت افغانستان روند مصالحه با شورشیان را آغاز کرده و روابطی هم در این زمینه برقرار شده، نگرانی افراد مخالف صلح با شورشیان بیشتر شده است. نویسنده پرسیده که اگر دولت با مخالفان مسلح خود صلح نکند، با چه کسی صلح کند.

به نظر ویسا، اگر که دولت با مخالفان مسلح مصالحه نکند، معنایش این است که جنگ باید ادامه یابد و این امر به سود کسانی است که "در اثر جنگ چاق شده‌اند". این روزنامه معتقد است که مخالفان مصالحه با طالبان دلیلی برای مخالفت خود نیافته و این موضوع را عنوان کرده‌اند که این امر به وحدت ملی آسیب می‌رساند.





:: برچسب‌ها: باغ وحش ,
:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: