بانك جهانی یك میلیارد و 68 میلیون دلار به قزاقستان تسهیلات می دهد
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش ایرنا به نقل ازخبرگزاری 'كانیوز'، عملیات ایجاد یك گذرگاه ترانزیت بین المللی آسیا - اروپا، با هدف بهبود افزایش حمل و نقل و ایمنی جاده ای كه چین را به روسیه و اروپای غربی متصل می كند، همچنان در قزاقستان ادامه دارد و تاكنون 50 درصد از این طرح در این كشور اجرا شده است.

هیات مدیره این بانك با پرداخت این مبلغ روز 12 اردیبهشت ماه جاری موافقت كرد.

مسوولان معقتدند در صورت بازسازی این جاده حدود هشت میلیون نفر كه تقریبا نیمی از جمعیت قزاقستان را تشكیل می دهد، از آن سود خواهند برد. این طرح تا سال 2015 باید تكمیل شود.

این گذرگاه كه احداث آن در سال 2009 به تصویب رسید، هشت هزار و 445 كیلومتر طول دارد كه دو هزار و 233 كیلومتر آن در روسیه، دو هزار و 787 كیلومتر آن در قزاقستان و سه هزار و 425 كیلومتر آن در چین واقع است.

براساس اعلام كمیته جاده های وزارت حمل و نقل و ارتباطات قزاقستان، این كشور تاكنون یكهزار و 167 كیلومتر یا معادل 42 درصد از سهم خود در امر ساخت این گذرگاه را تكمیل كرده است.

در حالی كه دیگر سهامداران این طرح خواستار تكمیل بخش قزاقستان تا سال 2013 هستند اما انتظار می رود كل این راه ارتباطی تا سال 2018 تكمیل شود.

این بزرگراه مدرن از استان های آكتوبه، قیزیلردا، قزاقستان جنوبی، زمبیل و آلماتی عبور خواهد كرد. هدف تكمیل این پروژه تا پایان سال 2012 است.

كل هزینه ایجاد این گذرگاه در خاك قزاقستان 5.6 میلیارد دلار برآورد شده كه چهار نهاد بین المللی در امر تامین مالی آن مشاركت دارند.

قزاقستان همچنین تاكنون 180 میلیون دلار از بانك اروپایی بازسازی و توسعه، 398 میلیون دلار از بانك توسعه اسلامی و 700 میلیون دلار از بانك توسعه آسیایی برای اجرای این پروژه وام دریافت كرده است.

قزاقستان به دلیل اینكه بین اروپا و آسیا قرار گرفته و به دریا دسترسی ندارد، اهمیت زیادی برای افزایش ظرفیت حمل و نقل بین قاره ای خود قائل است.

براساس محاسبات اولیه وزارت حمل و نقل و ارتباطات، تاثیر احداث این جاده بر تولید ناخالص منطقه ای سالانه برابر با 564 میلیون دلار خواهد بود، هرچند كه این رشد جدا از 230 میلیون دلار صرفه جویی در كاهش زمان ترانزیت است.

جاده ارتباطی اروپا - چین، همان مسیرهای كاروانی جاده ابریشم است كه پیشتر 'بزرگراه تجاری' بودند كه ازچین تا خاورمیانه و اروپا امتداد داشت و در ابتدای قرن چهاردهم شاهد بیشترین استفاده بود.

اغلب جاده های قزاقستان در زمان شوروی سابق احداث شده و پس از فروپاشی شوروی، بدلیل فقدان منابع مالی برای بازسازی این راهها، بیشتر جاده های ارتباطی در این كشور تخریب شده و مشكلات فراوانی در امر حمل و نقل جاده ای در قزاقستان برجای مانده است.

آساق**ه.ص**1558 ** 1574





:: برچسب‌ها: سفید ,
:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 15 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: