دست خالی رسانه های غربی برای رویكرد تخریبی در انتخابات مجلس
نوشته شده توسط : gogos

انتخابات دور دوم نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در رسانه های جهان بازتاب گسترده ای یافت. دور نخست انتخابات در 12 اسنفد سال 1390 برگزار شد و در نتیجه بیش از دو سوم نمایندگان با اعلام نتایج ازسوی وزارت كشور و تایید نهایی شورای نگهبان انتخاب شدند و سرنوشت باقی صندلی های بهارستان به دور دوم واگذار شد.

اهمیت این دوره از انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از نگاه رسانه های خارجی از ابعاد مختلفی بررسی شده است كه مهمترین آن را می توان در چارچوب موضوعات میزان مشاركت مردم در انتخابات، تبلیغات انتخاباتی، وضعیت جریانهای سیاسی در انتخابات و تعداد كرسی های مجلس ازسوی دو گروه جبهه متحد اصولگرا و جبهه پایداری و همچنین افراد مستقل بر شمرد.

رسانه های خارجی بر عدم مشاركت مردم در دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تاكید كرده اند. رادیو فردا در گزارشی برگزاری این انتخابات را 'یكی از كم رونق ترین انتخابات ادوار مجلس' ارزیابی كرده و مدعی عدم مشاركت مردم شده است. لازم به ذكر است كه در دور پیش نیز چنین ادعاهایی مطرح شده كه پس از مشاركت بالای مردم با سكوت معنی دار رسانه های غربی روبرو شد.

سایت فارسی رادیو بی بی سی در تحلیلی تلاش كرده آمارهای ارایه شده از میزان مشاركت مردم را زیر سوال ببرد. در دور قبل نیز ادعاهایی اینچینین مطرح شد كه پاسخ مستدل و قاطع وزارت كشور را بدنبال داشت. طرح مججد این موضوع ازسوی بی بی سی نشان می دهد كه دست خالی رسانه های غربی برای هیاهوی تبلیغاتی، آنها را به تكرار ادعاهای نخ نما وادار كرده است.

پیش بینی های رسانه ای از جایگاه گروههای سیاسی در مجلس نهم هم بازار گرمی داشته است. برآوردهای رسانه های خارجی از تعداد كرسی های احزاب در مجلس نهم بر مبنای نتایج دور اول و همچنین حدس و گمانهایی است كه از رایزنی های احتمالی بین رهبران سیاسی عمدتا دو گروه فعال جبهه متحد اصولگرا و جبهه پایداری صورت گرفته است.

رادیو فردا در تحلیلی پرطمطراق از وضعیت احزاب و گروه های سیاسی می نویسد كه در 15 فروردین سرنوشت 48 كرسی باقیمانده مشخص می شود. ذكر 48 كرسی باقیمانده به جای 65 كرسی نشان می دهد كه این رسانه فاقد حداقل اطلاعات از فضای سیاسی ایران است.

سایت دویچه وله نیز رقابت های تبلیغاتی دو گروه سیاسی را در تیتر اول خود مورد توجه قرار داده و در گزارشی از آخرین شب تبلغات نوشته است: 'تبلیغات گروه‌های اصولگرا علیه یكدیگر تا ساعاتی پیش از برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران ادامه داشت.'

دویچه وله ارزیابی خود را از وضعیت دو جریان عمده سیاسی در انتخابات و با اشاره به آینده ریاست مجلس چنین تحلیل كرده است: جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری انقلاب اسلامی، دو جریان اصلی اصولگرای حاضر در انتخابات یكدیگر را به بداخلاقی، دروغگویی و انحراف از ارزش‌های انقلاب اسلامی متهم كردند.

جبهه متحد اصولگرایان، توانسته در دور اول انتخابات، بیش از 100 كرسی مجلس را كسب كند. علی لاریجانی یكی از چهره‌های شاخص این جبهه است كه احتمال دارد برای ریاست مجلس آینده ازسوی این جریان حمایت شود. گرچه با توجه به اینكه در میان كاندیداهای جبهه متحد برخی چهره‌های فعال در جبهه پایداری نیز حاضر هستند، اما گمانه زنی درمورد نظر اكثریت اعضای این جبهه درباره ریاست علی لاریجانی و تركیب هیات رئیسه آینده مجلس نهم دشوار است.

جبهه پایداری در دور اول انتخابات مجلس، كمتر از 60 كرسی را كسب كرده است. اعضای جبهه پایداری از مخالفان سرسخت ریاست علی لاریجانی بر مجلس آینده محسوب می‌شوند و بر ریاست غلامعلی حداد عادل در مجلس آینده تاكید دارد.

نسخه عربی خبرگزاری رویترز صبح روز جمعه همزمان با آغاز دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، خبری را با عنوان 'آغاز دور دوم انتخابات پارلمانی ایران' منتشر كرد.

رویترز با اشاره به اینكه انتخابات دور دوم مجلس امروز جمعه در 33 حوزه ازجمله تهران برگزار می شود، نوشت: این دور از انتخابات موازنه قدرت در مجلس آینده ایران را مشخص خواهد ساخت.

روزنامه الاتحاد چاپ امارات نیز در شماره امروز خود برگزاری انتخابات دور دوم ایران را مورد توجه قرار داد.

این روزنامه از قول احمد سعید خبرنگار خود در تهران با اشاره به برگزاری انتخابات دور دوم مجلس، به ترسیم آرایش انتخاباتی و وضعیت رقابت در این انتخابات پرداخت.

این روزنامه نوشت: در این انتخابات اصولگرایان كه به دو فهرست متفاوت(جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری) تقسیم شده اند به همراه جبهه اصلاحات كه در قالب لیست های مختلف وارد انتخابات شدند، به رقابت می پردازند.

سایت خبری لبنانی 'لیبانون فایلز' نیز صبح امروز با انتشار خبری به موضوع برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در ایران پرداخت.

پژوهش**1353**9930**9123





:: برچسب‌ها: درخت , دریا ,
:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 15 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: