آمریکا سفارتش را در سوریه بست؛ بریتانیا سفیرش را فراخواند
نوشته شده توسط : gogos

کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ماه ژانویه، شمار کشته شدگان را ۵۴۰۰ نفر گزارش کرد

براساس گزارش های دریافتی آمریکا سفارتخانه اش را در سوریه تعطیل کرده و تمامی کارکنانش را از دمشق، پایتخت این کشور خارج کرده است.

در همین رابطه وزارت خارجه آمریکا گفته است به دلیل آن که مقامات سوری نتوانستند به نگرانی های امنیتی آمریکا پاسخ مناسبی بدهند، از این رو این کشور تمامی فعالیت های سفارتخانه اش را در سوریه به حال تعلیق در آورده است.

گزارش ها همچنین از خروج جان فورد، سفیر آمریکا از سوریه حکایت دارد.

به گفته خبرنگاران این تصمیم آمریکا که با هدف منزوی کردن بیشتر سوریه انجام شده، در حالی صورت گرفته که چین و روسیه قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل در باره سوریه را وتو کردند.

بریتانیا هم به نشانه اعتراض با سیاست های سرکوبگرانه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، سفیرش را برای مشورت از این کشور فراخوانده است.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا هم ضمن انتقاد شدید از روسیه و چین به خاطر وتو کردن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، گفته است که این اقدام آنها به معنای خیانت به مردم سوریه است.

وزارت خارجه بریتانیا همچنین سفیر سوریه در این کشور را در اعتراض به خشونت علیه معترضان احضار کرده است.

در همین حال قرار است سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه فردا سه شنبه هیجدهم بهمن ماه (هفتم فوریه) در راس هیاتی برای گفتگو و مذاکره با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به این کشور سفر کند.

آقای لاوروف در حمایت از اقدام روسیه مبنی بر وتوی قطعنامه اخیر شورای امنیت در باره سوریه گفته است که او خواستار به تاخیر افتادن رای گیری در شورای امنیت سازمان ملل متحد تا زمان دیدار او از سوریه و ارزیابی شرایط شده بود.

از سوی دیگر وزارت خارجه چین با اشاره به اختلافات زیاد دربین اعضای شورای امنیت سازمان ملل در مورد اوضاع سوریه گفته است در صورت تصویب قطعنامه اخیر شورای امنیت ، شرایط در سوریه پیچیده تر می شد.

این در حالی است که حملات ارتش سوریه و آتشباری به نقاط مسکونی شهر حمص شدت گرفته است.

روز دوشنبه، ۱۷ بهمن (۶ فوریه)، خبرگزاری های بین المللی گزارش کردند که حملات سنگین واحدهای ارتش سوریه به نقاط مسکونی شهر حمص، از مراکز اصلی مخالفت با حکومت سوریه، به شدت ادامه دارد و به خصوص این نقاط در فواصل زمانی کوتاه هدف اصابت گلوله خمپاره قرار می گیرند.

برخی از ساکنان حمص گفته اند که واحدهای توپخانه ارتش سوریه در حوالی شهر مستقر شده اند که این نگرانی را در پی آورده که ممکن است ارتش این کشور در صدد باشد این شهر را هدف آتشباری سنگین تر قرار دهد.

به گزارش گروه ناظران حقوق بشر سوریه، عملیات ارتش علیه معترضان طی چند روز اخیر چند صد کشته برجای گذاشته و تنها در طول روز یکشنبه، حدود سی نفر جان خود را از دست داده و شمار نامعلومی زخمی شدند.

شرایط در سوریه به خصوص در شهر حمص، که زیر آتش سنگین واحدهای نظامی و تک تیراندازان ارتش قرار دارد، بحرانی توصیف شده و ساکنان شهر گفته اند که از بیم حمله نفرات ارتش، شبانه به دفن اجساد قربانیان این حملات مبادرت می کنند.

کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ماه ژانویه، شمار کشته شدگان را ۵۴۰۰ نفر گزارش کرد اما از آن زمان به بعد، به دلیل دشواری در تایید شمار تلفات، از انتشار ارقام جدید خودداری ورزیده است.

چین و روسیه از وتو کردن قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد دفاع کردند

در مقابل، دولت سوریه گفته است که در این مدت حدود دو هزار تن از نظامیان و ماموران امنیتی "توسط گروههای مسلح و تروریست ها" کشته شده اند.

مخالفت با قطعنامه شورای امنیت و موقعیت روسیه و چین

روز شنبه ( پنجم فوریه)، پیش نویس قطعنامه مورد نظر اتحادیه عرب برای خاتمه بحران سیاسی سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متحد به رای گذاشته شد و از میان پانزده عضو شورا، دو کشور چین و روسیه، که دارای حق وتو هستند، به این قطعنامه رای منفی دادند.

در پیش نویس این قطعنامه، که از حمایت کشورهای غربی و سایر اعضای شورا برخوردار بود، از بشار اسد خواسته شده بود تا اختیارات خود را به معاون رئیس جمهوری تفویض کند تا به این ترتیب، زمینه تشکیل دولت وحدت ملی و برگزاری انتخابات آزاد در سوریه فراهم شود.

روسیه و چین شرط کنار رفتن بشار اسد و برگزاری انتخابات توسط دولت وحدت ملی را به منزله تلاش برای تغییر رژیم در سوریه عنوان کردند و گفتند که این قطعنامه حاوی محکومیت عملیات مخالفان حکومت نیز نبوده است.





:: برچسب‌ها: عکاسی , نیویورک , زمستان ,
:: بازدید از این مطلب : 201
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: