24 دوره برگزاری كنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در یك نگاه
نوشته شده توسط : gogos

این كنفرانس كه اولین دوره آن از سال 1365 و با اعلام نامگذاری 12 تا 17 ربیع الاول به عنوان هفته وحدت شكل گرفت، كمترین تاثیر آن می تواند تجمع متفكرانی از كشورهای مختلف باشد تا در كنار هم راهی برای وحدت یكپارچگی و تشكیل امت واحده اسلامی پیدا كنند.

تا سال 1369 متولی برگزاری این كنفرانس سازمان تبلیغات اسلامی بود و كنفرانس اول تا چهارم را این سازمان برگزار كرد اما از سال 1369، همزمان با تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ، این امر بر عهده مجمع گذاشته شد.

هدف از برگزاری كنفرانس وحدت، ایجاد زمینه‌های اتحاد و همبستگی جهان اسلام و همفكری علما و دانشمندان به منظور نزدیك سازی دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان در زمینه‌های فقهی، اصولی، كلامی، تفسیری و… و نیز بررسی مسایل و مشكلات مسلمانان و ارایه راه حل‌های مناسب و موضع‌گیری مشترك در برابر آن است.

میهمانان كنفرانس از میان شخصیت‌های فرهیخته، وزرای كشورهای اسلامی، علماء و مفتیان، اساتید دانشگاه‌ها و سایر مجامع علمی و فرهنگی داخل و خارج كشور انتخاب می‌شوند.

تاكنون صدها متفكر، عالم و مصلح از سراسر جهان و هزاران نفر از علما و متفكران شیعه و اهل تسنن از مناطق گوناگون ایران در این كنفرانس شركت كرده و به ارایه مقاله، سخنرانی و بیان دیدگاه‌های خود پرداخته اند.

مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاكنون 450 عنوان كتاب به چاپ رسانده كه از میان آن 60 عنوان كتاب به زبان های فارسی و عربی شامل گزیده مقالات ارایه شده به كنفرانس‌ها بوده است.

این مقالات در زمان برگزاری كنفرانس نیز در شمارگان مناسب چاپ و در اختیار شركت‌كنندگان قرار گرفته است.

هیات علمی كنفرانس از بین شخصیت‌های اندیشمند حوزه و دانشگاه انتخاب می‌شوند و تاكنون موضوعات مختلفی در خصوص مسایل مورد اهتمام امت اسلامی و اثرگذار در تحقق وحدت اسلامی در كنفرانس های سال های گذشته مورد بحث و بررسی قرار گرفته ‌است.

وحدت‌اسلامی، امام و وحدت اسلامی، دستاوردهای وحدت اسلامی، تقریب بین مذاهب اسلامی، طلایه‌داران وحدت، نقش تفاهم فكری در تقریب مذاهب اسلامی، مبانی تقریب، قرآن و سنت، سیره و وحدت‌ اسلامی، حكومت از دیدگاه‌ مذاهب اسلامی، ویژگی‌های ‌اساسی‌ اسلام، اسلام و امت اسلامی در قرن آینده، امت اسلامی، رنج ها و آرزوها، جایگاه ‌اهل بیت (ع) در اسلام و امت اسلامی و پایبندی به ‌اصول و پاسخگویی به نیازهای زمان در فقه مذاهب اسلامی، عنوان موضوع های مورد بحث در این كنفرانس بوده است.

جهان شمولی ‌اسلام و جهانی سازی، بیداری ‌اسلامی، ‌چشم‌اندازهای‌ آینده‌ و هدایت آن، استراتژی تقریب مذاهب اسلامی، مسلمانان در كشورهای‌ غیر اسلامی، ویژگی‌های سیره پیامبر اعظم (ص)، منشور وحدت اسلامی،نقد و بازنگری، امت اسلامی و برنامه‌های‌ راهبردی برای رویارویی با چالش‌های فراروی وحدت، امت‌اسلامی‌،‌ از تنوع مذهبی تا فرقه‌گرایی و راهكارهای ‌اندیشه‌ای‌ و‌ كاربردی تحقق تقریب مذاهب ‌اسلامی دیگر موضوعات 24 دوره كنفرانس سال های گذشته را شامل می شود.

این كنفرانس ها پس از 24 سال برگزاری نتایج مختلفی به همراه داشته كه می توان به گسترش روحیه تقریب بین علما و استادان دانشگاه‌ها و متفكرین جهان اسلام، بررسی مسایل مهم امت اسلامی و چالش‌های فراروی آن و پیشنهاد راه حل‌ها (جهانی شدن، بیداری اسلامی، گام‌های وحدت توازن بین اصالت و معاصرت)، ارایه رهنمود به اجلاس ها و كنفرانس‌های اسلامی دیگر و عرضه دستاوردهای فكری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اشاره كرد.

حل برخی از اشكالات بین مذاهب اسلامی، گسترش روحیه تفاهم بین توده‌های مسلمان و كوشش در یكسان كردن مواضع آنها، بزرگداشت سالانه هفته وحدت در داخل و خارج از كشور، تقویت ارتباط با تشكل های تقریبی در سراسر جهان، پشتیبانی از اقلیت‌های اسلامی در جهان كه تعداد آنها به یك سوم مسلمانان می‌رسد و مطرح كردن مشكلات آنها، برخی دیگر از نتایج برگزاری كنفرانس بین المللی وحدت اسلامی طی سال های گذشته است.

اما بیست و پنجمین كنفرانس بین المللی وحدت اسلامی كه همزمان با هفته وحدت 19 تا 21بهمن ماه قرار است با حضور اندیشمندان و متفكران 50 كشور جهان در هتل آزادی تهران برگزار شود به دلیل شرایط سیاسی حاكم بر كشورهای اسلامی از ویژگی های خاصی برخوردار است.

در این كنفرانس نشست بیداری اسلامی، چشم اندازهای آینده در نظر گرفته شده و قرار است موضوعاتی چون بیداری اسلامی و رشد فكری- فرهنگی در جوامع اسلامی، بیداری اسلامی و تحقق عدالت، بیداری اسلامی و تحقق زمینه‌های وحدت اسلامی و نقش بیداری اسلامی در تعاملات جهانی و تامین حقوق ملت ها به بحث گذاشته شود.

'پشتیبانی از بیداری اسلامی به منظور تحقق چشم اندازها' عنوان دیگر سرفصل این نشست است كه در آن نقش انقلاب اسلامی در گسترش بیداری اسلامی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

تقویت، تعمیق ویژگی‌های بیداری اسلامی از قبیل فعال شدن نقش روحانیون آگاه، ترویج فرهنگ و سنت‌های اسلامی، تقویت سازمان‌ها و موسسات فراگیر اسلامی، توسعه امكانات راهبردی جهان اسلام، تحقق آگاهی سیاسی مطلوب در جوامع اسلامی، تقویت امید به آینده، حمایت از مقاومت اسلامی، گسترش آگاهی عمومی از اسلام و مسایل روز جوامع اسلامی، گسترش حركت تبلیغاتی، ترویج دعوت به فرهنگ تقریب و وحدت اسلامی و تلاش در راه فتح باب اجتهاد، توازن بین اصول‌گرایی و نو اندیشی، دیگر موضوعاتی است كه در نشست بیداری اسلامی به آنها پرداخته خواهد شد.

آیت الله محمدعلی تسخیری، حجج اسلام موسوی، احمد مبلغی، سیدجلال میرآقایی، سید حامد علم الهدی، بی‌آزار شیرازی، امام، صباح زنگنه، واعظی، مولوی اسحاق مدنی، محمدحسن تبرائیان، سید حسن ربانی، ابوالقاسمی ،حسین اوحدی، مهدی تسخیری، نهاوندیان، آذرشب، سید هادی خسرو‌شاهی، علیزاده ، جواد اسماعیلی، رضوان طلب، موافق و لاله افتخاری و صدیقه مهدوی كنی اعضای هیات علمی بیست‌وپنجمین كنفرانس بین المللی وحدت اسلامی را تشكیل می دهند.

بیست‌ و پنجمین كنفرانس بین‌المللی‌ وحدت اسلامی با موضوع ' ارزیابی عملكرد بیست ساله مجمع تقریب' و نشست ' بیداری اسلامی ' به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی 19 تا 21 بهمن ماه (15تا 17ربیع‌الاول1433) با حضور متفكران و اندیشمندان جهان اسلام در تهران برگزار می‌ شود.

فراهنگ 1883**1588





:: برچسب‌ها: اقیانوس , توکیو , ساحل ,
:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: