بودجه امور عشایر كشور 20 درصد افزایش می یابد
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'جهانشاه صدیق' روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت ایام الله دهه فجر افزود: برای سال جاری 96 میلیار تومان اعتبار ملی و استانی به این بخش اختصاص یافت كه 54 میلیارد تومان آن از منابع استانی و 42 میلیارد تومان از منابع ملی است.

وی اظهار داشت: طی سال جاری، اعتبارات استانی طبق روال تخصیص یافته، اما از مبلغ 42 ملیارد تومان اعتبار ملی كمتر از 50 درصد آن به این بخش اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: اعتبار ملی سال جاری حدود 18 میلیارد تومان بوده كه علاوه بر آن مبلغ 24 میلیارد تومان در مجلس شواری اسلامی اضافه شده است.

رییس سازمان امور عشایر تصریح كرد: برای سال 91 نیز بودجه این بخش با 20 درصد رشد دیده شده است كه تصویب آن به عنایت نمایندگان مجلس بستگی دارد.

وی گفت: سالانه 150 تا 180 هزار تن از گوشت مورد نیاز كشور توسط عشایر كوچنده كشور تامین می شود كه بخش عمده فعالیت های عشایر در بخش دامداری متمركز شده است.

وی با اشاره به این كه هم اكنون مجموع یك هزار و 470 پروژه مطالعاتی برای ارایه خدمات به عشایر كوچنده در زمینه ساماندهی، اسكان، ایجاد تنوع در تولید و جایگزین سوخت فسیلی به عشایر در دست اجرا است، گفت: از این تعداد 350 پروژه افتتاح شده است و مابقی تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.

صدیق با بیان این كه از مجموع 350 پروژه عشایری، تاكنون 130 مورد در هفته جهاد كشاورزی، 120 پروژه در هفته دولت به بهره برداری رسیده است، افزود: 100 پروژه عشایری نیز به مناسبت دهه فجر به بهر برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: همچنین حدود 2 هزار و 540 پروژه عشایری با اعتباری بالغ بر 243 میلیارد تومان توسط سایر دستگاه های اجرایی در دست اجرا است.

صدیق افزود: در راستای توسعه اقتصادی و تنوع اشتغال عشایر از مجموع 10 هزار و 850 پروژه استانی بخش عمده فعالیت ها در زمینه های تولیدی، توسعه زراعی و باغی است.

وی با اشاره به این كه رشد بخش امور عشایر كشور طبق برنامه پنجم توسعه 20 درصد پیش بینی شده است، اظهار داشت: با اقدامات انجام شده در بخش اشتغال و افزایش درآمد عشایر نسبت به سال گذشته 8 درصد رشد داشته ایم كه رشد 2 برابر نسبت به برنامه پیش بینی شده را نشان می دهد.

وی با بیان این كه با اجرای پروژها و فعالیت ها در این بخش تولیدات دامی و زراعی عشایر افزایش خوبی داشته است، افزود: طی سال جاری حدود 24 هزار تن تولیدات دامی و 41 هزار تن به تولیدات زراعی عشایر اضافه شده است.

صدیق ادامه داد: با توجه به این كه كشور در منطقه خشك و نیمه خشك قرار دارد و خشكسالی از سال 86 به بعد افزایش یافت و تاثیر بسزایی در زندگی عشایری داشته است، اقدامات خوبی برای جلوگیری از اثرات خشكسالی بر زندگی كوچ نشینان صورت گرفته است.

وی با بیان این كه در سال 86 حدود 200 دستگاه تانكر سیار و حدود شش هزار دستگاه تانكر ثابت وجود داشت گفت: هم اكنون با 420 دستگاه تانكر سیار و 35 هزار دستگاه تانكر ثابت، 100 درصد مناطق عشایری تحت پوشش آبرسانی قرار گرفته اند.

وی در خصوص تامین علوفه عشایری توسط تشكل ها افزود: تشكل ها تلاش می كنند كه با خرید مناسب، علوفه مورد نیاز عشایر را در اختیارشان قرار دهند.

صدیق تاكید كرد: طی سال جاری شش هزار و 470 هكتار از اراضی دیم عشایر به اراضی آبی تبدیل شده و 11 هزار و 500 هكتار از اراضی به تجهیزات آبیاری تحت فشار، قطره ای و بارانی با همكاری وزارت جهاد كاشورزی مجهز شده است.

وی، به اسكان چهار هزار و 500 خانوار، بهره مندی 11 هزار و 800 نفر از عشایر از راه شوسه و استفاده هفت هزار و 800 نفر خانوار از آب خانگی را از دیگر اقدامات سال جاری برشمرد.

صدیق به نقشه راهبردی ساماندهی عشایر كشور اشاره كرد و افزود: تهیه و تدوین این برنامه راهبردی از 2 سال گذشته آغاز شد و هم اكنون برای هر استان كتابچه ای تهیه شده است.

وی با بیان این كه این نقشه در 22 بهمن ماه سال جاری رونمایی می شود، ادامه داد: در این برنامه مشكلات و مسائل عشایر كشور در خصوص كوچ، اسكان، توسعه مشاغل مورد بررسی قرار گرفته و از سال آینده تمامی برنامه ریزی های بر اساس این كتابچه انجام خواهد شد.

وی اضافه كرد: مركز آمار ایران جمعیت عشایر كوچنده كشور در سال 87 را یك میلیون و 250 هزار نفر در قالب 212 هزار خانوار اعلام كرد، در حالی كه بر اساس آمار سازمان امور عشایر جمعیت عشایر كوچنده كشور یك میلیون و 500 هزار نفر در قالب 250 هزار خانوار است.

صدیق با اشاره به این كه اسكان عشایر به دنبال تولید پایدار صورت گرفته است اظهار داشت: گرایش به اسكان نسبت به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل محدود شدن عرصه های طبیعی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: از ابتدای انقلاب اسلامی تاكنون 350 نقطه كشور با هماهنگی عشایر به كانون اسكان عشایر اختصاص یافته كه علاوه بر آن عشایر در یك هزار و 100 نقطه خودشان بدون هماهنگی با هیچ دستگاهی اسكان یافته اند.

صدیق گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی تا اجرای برنامه پنجم توسعه 70 هزار خانوار عشایر اسكان پیداكرده اند كه 60 درصد آن به صورت اختیاری صورت گرفته است.

وی با اشاره به این كه طی سال جاری 10 هزار خانوار متقاضی اسكان بوده اند افزود: برای اسكان هر خانوار كوچنده حداقل به 100 میلیون تومان اعتبار نیاز است كه سالانه حدود شش هزار خانوار اسكان داده می شوند.

رییس سازمان امور عشایر كشور عرصه های متصرفه عشایر كشور را 30 درصد دانست و گفت: 10 درصد این اراضی توسط اشخاص و مابقی توسط دولت برای مصارف عمرانی تصرف شده كه دولت برای برخی از اراضی جایگزینی برای عشایر در نظر گرفته است.

وی با بیان این كه سازمان امور عشایر به دنبال ارایه امكانات رفاهی همچون آب شرب، سوخت فسیلی و راه شوسه و بهداشت برای عشایر است افزود: هم اكنون 70 درصد عشایر از سوخت فسیلی، 60 درصد از آب شرب و 90 درصد از راه شوسه استفاده می كنند.

وی اظهار داشت: هم اكنون بیش از یك میلیون و 500 هزار نفر عشایر در 32 میلیون هكتار مرتع كشور به فعالیت های دامداری، زراعی و باغی مشغول هستند.

اقتصام**9186/1594





:: برچسب‌ها: گل ,
:: بازدید از این مطلب : 179
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: