آمادگی برای مقابله‏ با‏ زلزله احتمالی تهران باید جدی ‏تر دنبال‏ ‏شود
نوشته شده توسط : gogos

' ابوالحسن فقیه ' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، در عین حال افزود: با توجه به تاكیدات رییس جمهوری و اقدامات انجام شده از سوی سازمان های مسوول و دخیل در امر مدیریت بحران، بحث آمادگی برای مقابله با سوانح و حوادث طبیعی بویژه در شهر تهران جدی تراز قبل دنبال می شود.

وی با بیان اینكه شدت و گستردگی سوانح بر امر امدادرسانی نیروهای واكنش سریع امدادی تاثیر گذار است، افزود: شهر تهران بر روی چند گسل مشا، گسل ری شمالی و جنوبی، گسل كهریزك ،گسل دارآباد ،گسل نیاوران و گسل گرمسار قرار گرفته به طوری كه طبق ارزیابی های صورت گرفته از سوی سازمان های امدادرسان حدود 80 درصد این شهر روی گسل قرار دارد.

فقیه اضافه كرد: طبق قانون مسوولیت مدیریت بحران و امداد رسانی در شهر تهران در هنگام وقوع زلزله برعهده سازمان مدیریت بحران و شهرداری تهران است.

وی با بیان اینكه بحث آمادگی برای مقابله با وقوع زلزله احتمالی در تهران از مدت ها قبل در این جمعیت آغاز شده، افزود: با توجه به اهمیت آمادگی مقابله با زلزله احتمالی شهر تهران، جلساتی با مسوولیت دبیركل جمعیت هلال احمر و حضور رییس سازمان امداد و نجات و همچنین مشاركت 5 استان همجوار با استان تهران برای بررسی و آمادگی لازم و تعیین شرح وظایف استان های معین امدادرسان در بحث زلزله احتمالی شهر تهران برگزار شده است.

فقیه آموزش عمومی از طریق وسایل ارتباط جمعی و برپایی كلاس های آموزشی در مدارس و ادارات را از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال های اخیر از سوی جمعیت هلال احمر در شهر تهران عنوان كرد.

وی گفت: علاوه بر این اقدامات، برای نخستین بار ستاد زلزله احتمالی شهر تهران با مسوولیت دبیركل این جمعیت تشكیل و راه اندازی شده است.

فقیه اضافه كرد: اكنون تقریبا از حیث تامین اقلام امدادی در بالاترین حد هستیم و برای هشت تا 9 درصد جمعیت شهر تهران و اسكان اضطراری در زمان وقوع بلایای طبیعی چادر اسكان در نظر گرفته شده است.

رییس جمعیت هلال احمر ادامه داد: وظیفه این جمعیت در زمان وقوع بحران در كنار سایر ارگان ها تعریف می شود و هنگام وقوع حوادث طبیعی باید همه نهاد ها و سازمان های ذی ربط وارد عمل شوند.

فقیه كثرت جمعیت و بافت فرسوده شهر تهران را از موانع امداد رسانی به موقع و مناسب در زمان وقوع حوادث در این شهر بیان كرد و گفت: شهر تهران برای این تعداد جمعیت ساخته نشده و كثرت جمعیت یكی از مواردی است كه مانع امداد رسانی می شود.

وی تاكید كرد: هر چند طی سال های اخیر و با تاكیدات رییس جمهوری و پیگیری های وزارت كشور و سازمان مدیریت بحران كل كشور آمادگی نسبی برای امداد رسانی به زلزله احتمالی در این شهر بوجود آمده اما برای رسیدن به آمادگی بیشتر و مطلوب تر، تهران باید به منظور انجام عملیات های موفق امدادرسانی خلوت شود.

طبق هشدار كمیته اضطراری فجایع طبیعی (DEC)، هم اكنون بیشترین نگرانی های سازمان های امدادرسان جهان در مورد وقوع زلزله در شهرهای بزرگ جهان از جمله تهران، استانبول در تركیه و كاتماندو در نپال است كه برنامه ریزی برای ایجاد سامانه باز پیوند خانواده ها در حوادث یاد شده ضروری به نظر می رسد.

اجتمام** 7029 ** 1569**





:: برچسب‌ها: لندن ,
:: بازدید از این مطلب : 214
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: