دستها و نگاه های یخ زده و امیدهایی كه در سرما می رویند
نوشته شده توسط : gogos

چراغ خودروی ما آنقدر قدرت روشنایی نداشت تا دو سه متر جلوتر را روشن كند،برف پاك كن هم هرچه بیشتر نیروهایش را در بازوانش جمع می كرد،هیچ فایده ای نداشت.

در آن سرما و كولاك طاقت فرسا چشم چشم را نمی دید خیابان كه حالادیگر معلوم نبود و سیاهی آسفالت یك پارچه تبدیل به سفیدی برف و مانند سرسره شده بود، خودرو هرچند گاهی لیز می خورد و چندمتری ازاختیار راننده خارج می شد وقتی به قسمت گودتر وپناهگاه مانندی می رسیدیم گویی دستگاه فن قویی شروع به كار می كردو كولاك با چرخش وهمراه زوزه و ناله های دلخراش طوفان مانندی بر روی شیشه خودرو انباشته می شد و آن میدان دید مختصر ما را هم محو می كرد.

راننده كه به قصد پاك كردن شیشه خارج شد،شلاق سوزان و بی رحم سرمای استخوان سوز بر سر و صورت ما نواخته می شد،در چشم برهم زدنی برف وكولاك روی شیشه ماشین یخ زد و راننده با وحشت و اضطراب با دستمال بزرگی كه در دست داشت حریف نشد و برف ها را با آستین كاپشنش پاك كرد اما شیشه یخ زده و فایده ای نداشت.

داخل خودرو كه آمد با صدای اعتراض ما سریع در را بست و گفت لعنتی یخ زده حالا چطور پیش برویم ،حالا دیگر حتی قادر نیستیم یك سانتی متر هم حركت كنیم،خودرو را به كنار جاده انتقال دادیم.

گروه ما كه برای گرفتن گزارش تصویری و مصاحبه با مردم و مسوولان آمده است تقریبا درهمان ابتدای راه زمینگیر شده است ساعتی به انتظار نشستیم و بعد از چندین تماس تلفنی با اكیپ های امداد و نجات سرانجام با كمك آنها توانستیم برگردیم .

برای گرفتن گزارش و خبرهای جدید از گرفتار شده ها در برف و بوران در مناطق كوهستانی مشرف به شهرستان شاهرود مانند محورهای شاهرود - آزادشهر و شاهرود - توسكستان به گرگان به ستاد مدیریت بحران شهرستان شاهرود كه به این منظور در فرمانداری تشكیل شده رفتیم.

همه آماه باش بودند و وضع خاصی در ساختمان فرمانداری حاكم بود و هركس در هر پست و سمتی كه داشت،خودش را مسوول كمك به مردم گرفتار شده در برف و این بحران به وجود آمده می دانست.

معاون اجتماعی و سیاسی فرماندار شاهرودگفت : فرماندار،مدیركل راه ترابری استان سمنان با معاونیش، فرمانده لشكر 58 تكارو ذوالفقار فرمانده،نیروی انتظامی ،هلال احمر و رییس هیات كوهنوردی و دیگر مسوولان شهر شامل گروه های دستگاه ذیربط و امداد و نجات و هركسی كه فكر می كرد كاری از دستش بر می آید عازم منطقه بحران زده شده اند.

وی همچنین به استقرار سه فروند هلی كوپتر برای كمك به مردم اشاره كرد و گفت در حال حاضر به دلیل شرایط بد جوی امكان استفاده از آنها وجود ندارد.

تقریبا تمام محورهای مواصلاتی به شاهرود بسته است و در معرض خطر كولاك و سرمای شدید قرار دارد.

در نخستین تماس با فرماندار شاهرود خبر نجات بیش از 300 نفر از گرفتار شدگان در یخ وبرف امید و شادی را مهمان دل های ما كرد و خدارا شكر كردیم و باخبرشدیم این افراد با در اختیار قرار دادن غذا و پوشاك و درنزدیكترین اماكن اسكان داده شده اند.

رییس هیات كوهنوری شهرستان شاهرود كه به همراه چند نفر از امدادگران و مسوولان كه ازمنطقه بازگشته است، وضعیت را خیلی عجیب و باورنكردنی توصیف می كند و می گوید كسانی كه خودشان بومی منطقه بودند اظهار می داشتند كه چنین سرما و كولاكی در این مناطق سابقه نداشته است.

'علیرضا صادقی' گفت: خدا را شكر كه مسافران در راه مانده موبایل به همراه داشتند و با ارتباطی كه از این طریق با ما برقرار می كردند و در خودروهایشان زیربرف استتار شده بودند نجات یافتند در غیراین صورت با آن همه حجم برف محال بود بشود آنها را در زیر برف تشخیص داده و نجات دهیم.

یكی از كسانی كه از راهدارخانه گورخان آمده بود گفت :تمام كسانی كه به هرطریقی با ما یا با دستگاه های دیگر تماس گرفتند خوشبختانه نجات یافته اند و راهدارخانه ها مملو از نجات یافته گان است.

وی گفت: بسیاری از كسانی كه نجات یافتند، نجات و بازگشت خود و خانواده و همراهانشان به زندگی را شبیه یك معجزه می دانند.

فرمانده انتظامی شهرستان شاهرود با اشاره به سرمای شدید و برف و بوران به وجود آمده وخودرویی كه آنها را به دو راهی اولنگ به آزادشهر برده است می گوید بقدری سرما و كولاك زیاد است كه از لای درزهای در و پنجره بسته خودرو مانند ساچمه ،دانه های برف به داخل پرتاب می شود.

سرهنگ 'رحمت الله طاهری افزود :پنجاه نفر از پرسنل نیروی انتظامی و 12 دستگاه خودروی آنها برای كمك به مردم به مناطق بحران زده اعزام شدند.

یكی از امدادگران كه از اتاق ستاد بحران فرمانداری خارج شد به معاون فرماندار گفت: بسیاری از لودرها و بولدزرهای اعزام شده به دلایل سرمای زیاد ،گازوئیل شان یخ زده است.

در این مورد برای رفع مشكل بوجود آمده معاون اجتماعی و سیاسی فرمانداری تلفنی به گروهی كه در منطقه میامی مستقر شده بودند گفت: ‌خوردوی حامل نفت حركت كرده و بزودی به آنجا می رسد.

امدادگری كه لباس وكفشش نشان می داد تازه از یكی از مناطق بحران زده آمده است گفت: در حال حاضر تنها دو دستگاه برف پیمای شركت لوله و مخابرات نفت شمالشرق كه بسیارمجهز است به مردم گرفتار شده در این بوران كمك می كند.

یكی از امدادگران منابع طبیعی شهرستان شاهرود گفت: به دلیل سرما و بوران شدید فاصله 50 كیلومتری شاهرود تا پادگان چهل دختر كه در حالت عادی كمتر از یك ساعت است حدود چهار ساعت طول كشید تا گروه امداد و نجات آنها به این منطقه برسد.

'محمدجواد عجم' افزود: گروه امدادو نجات آنها كه شامل 10 نفر از هیات كوهنوری شاهرود بود در اولین ساعات این بحران توانست تعدادی از خانواده هایی كه در داخل خودروهایشان زیربرف مانده بودند نجات دهند.

رفت و آمد واعزام گروه های مختلف وساماندهی در مدیریت بحران شهرستان شاهرود ادامه دارد و هركس مشغول كاری است اما همه دعا می كنند كه كسی در راه باقی نمانده باشد .

مسوولان راه وترابری استان سمنان می گویند كه با تمام قوا و با به كارگیری همه تجهیزات و ماشین آلات خود، مشغول امدادرسانی و كمك به مردم و بازگشایی محورها هستند اما شدت سرما و برودت هوای چندین درجه زیرصفر و یخبندان و كولاك وبوران شدید روند بازگشایی جاده ها را با مشكل مواجه كرده است.

ماشین آلات برف روب و خودروهای سنگین دیزلی یخ زده اند و قادر به حركت و بازگشایی معابر نیستند و كم كم به غروب نزدیك می شویم و شدت سرما چند برابر می شود و تاریكی هوا نیز مزید علت است.

صبح روز بعد هنوز جاده آزادشهر – شاهرود و توسكستان گرگان به شاهرود و بسیاری از محورهای روستایی استان سمنان همچنان بسته است، امداد ونجات با بهره گیری و كمك گرفتن از سه فروند بالگرد و نیروهای مجرب ادامه دارد.

مسوول روابط عمومی راه و ترابری استان سمنان گفت : تمام كسانی كه به هر طریقی با گروه های امداد و نجات و مدیریت بحران یا كسانی را در جریان گرفتار شدن شان و در راه ماندنشان قرار داده اند، نجات یافته اند.

'آرش فرهادی 'گفت: تمامی نجات یافتگان در سراسر استان سمنان در راهداخانه ها یا نزدیكترین اماكن ممكن مستقر شده اند و غذا، پوشاك و سوخت برای خودروهایشان در اختیارشان قرار دادیم و جای نگرانی وجود ندارد.

وی تاكید كرد: شدت سرما و یخ زدگی و بوران و كولاك سرعت بازگشایی محورها را كاهش داده است و با تمام امكانات و قوای خود مشغول خدمت رسانی هستیم .

یكشنبه شب در تماسی تلفنی با فرماندارشهرستان شاهرود باخبر شدیم كه محور آزادشهر- شاهرود كه ازساعت 18 روز پنجشنبه مسدود شده بود با تلاش ماموران راه وترابری ودیگر دستگاه های اجرایی درحا ل پاكسازی از خودروهایی است كه درآن منطقه متوقف شده بودند، اما قابل تردد نیست.

بعد از گذشت چهار روز از بسته بودن جاده ها ،‌عبور و مرور در این محورها فقط با زنجیر چرخ امكان پذیر است و توصیه جدی شده است كه هموطنان از سفرهای غیرضروری پرهیز كنند.

این چند روز در شهر شایعات زیادی مبنی بر كشته شدن چندین نفر در اثر سرما و برف مطرح شده بود اما مسوولان و فرماندار شاهرود می گویند اگر چه عمق و شدت این حادثه بسیار زیاد بود اما هیچ نوع تلفاتی به همراه نداشته است.

شرایط بحرانی، مناسبات و امكانات خاص خود را دارد و مردم ومسوولان با توجه به دومقوله شدت و ضعف بحران به وجود آمده و همچنین زمان و فرصت در اختیار ،می توانند تصمیمات و اقدامات خاص آن زمان را انجام دهند.

اما با توجه به ضرب المثلی كه ما ایرانی ها داریم كه حادثه خبر نمی كند، باید مدیریتهای بحران و شرایط خاص از نظر زمان تعریف شده و كاملا اجرایی و عملیاتی باشد و از قبل تداكارت و امكانات و اعتبارات و نیروهای مداخله كننده را ساماندهی كرده باشند تا با مدیریت صحیح و امكانات موجود، بحران حادث شده با كمترین خسارت مرتفع شود. ك/4

1496/7265/608/508





:: برچسب‌ها: فلوریدا ,
:: بازدید از این مطلب : 225
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: