ورود به جنگ سرد از دروازه های دمشق
نوشته شده توسط : gogos

رابطه راهبردی سوریه و روسیه باعث شده است كه مسكو در حمایت از این كشور موضعی قاطعانه در شورای امنیت سازمان ملل اتخاذ كند. شورای روابط خارجی آمریكا عدم تصویب قعطنامه در شورای امنیت به دلیل مقاومت روسیه را نشانه آغاز جنگ سردی دیگر می داند.

سوریه برای روسیه یك وزنه مهم در خاورمیانه محسوب می شود. به همین دلیل سرسختانه از آن حمایت می كند. سیاست یكجانبه كشورهای غربی علیه مردم خاورمیانه كه با هدف تسلط بر منطقه انجام می شود، روسیه و سایر قدرت های جهانی را به این یقین رسانده است كه برای خواسته های غربی ها انتهایی وجود ندارد. ماجرای دخالت آشكار در لیبی كه با تفسیری خودساخته از قطعنامه 1973 انجام شد، باعث شده است كه روسیه نسبت به نیات ناتو بدبین شده و در ماجرای سوریه موضعی قاطع اتخاذ كند.

پیشتر شورای روابط خارجی آمریكا در گزارشی به موضوع مخالفت روسیه با قطعنامه پیشنهادی آمریكا علیه سوریه پرداخت و گفت كه اگر توافقی برای صدور قطعنامه حاصل نشود، به دوران جنگ سرد باز خواهیم گشت. این شورا تاكید كرد كه احتمال رسیدن به توافق در این زمینه بسیار اندك است.

'ادوارد لوكاس' نویسنده انگلیسی و كارشناس امور روسیه نیز در كتاب 'جنگ سرد جدید' می نویسد: زمانی كه خرس(روسیه) بیدار شده بود و پنجه هایش را تیز می كرد، غربی ها هنوز در خواب بودند.

لوكاس نیز مانند سیاستمداران غربی، بی توجه به تجاوزگری های غرب در خاورمیانه و سایر نقاط جهان، روسیه را مسئول آغاز یك جنگ سرد جدید معرفی می كند.

روزنامه القدس العربی چاپ لندن به نقل از خبرگزاری روسیه نوشت كه 'سرگی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه در استرالیا گفت: روسیه به هیچ وجه به شورای امنیت سازمان ملل اجازه طرح حمله نظامی به سوریه را نخواهد داد. روسیه در این راستا از گروه اپوزیسیون و دولت سوریه خواسته است كه در مسكو با هم مذاكره كنند. این درحالی است كه گروه معارض سوریه این اندیشه روسی را یك ترفند برای خرید وقت ذكر كرده اند كه باعث كارشكنی در اجرای اقدامات شورای امنیت سازمان ملل می شود! از سوی دیگر 'جورجی كوناذیه' معاون وزیر امور خارجه روسیه علت حمایت روسیه از سوریه را همپیمانی بی نظیر این دو كشور در خاورمیانه ذكر كرد.

'بوریس دولگوف' تحلیلگر روسی نیز گفت: اگر روسیه از موضع خود در مورد سوریه چشم پوشی كند به هیبت خود لطمه وارد كرده است.

وی گفت: هم اكنون یك بازی ناجوانمردانه علیه این كشور در جریان است. زیرا كه تحریم ها علیه این كشور یك طرفه بوده و بدون مشورت با روسیه انجام گرفته است، ولی ما این رویكرد را نمی پذیریم، اما مخالفت های علنی مجدد ازسوی چین و روسیه با این رویكرد ناجوانمردانه یاد شده علیه سوریه باز هم شدت بیشتری گرفت و ایده جنگ سرد را بیش از پیش تقویت كرد.

**چوركین تهدید به محو قطر كرد

------------------------------------

شبكه دوم تلویزیون فرانسه اخیرا تصاویری را از جدال لفظی بین ویتالی چوركین نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل و حمد بن جاسم نخست وزیر قطر كه همزمان وزیر خارجه این كشور نیز هست پخش كرد. در این نوار ویدیویی ضبط شده شب یكشنبه پیش از وتوی اخیر روسیه به پیش نویس جدید قطعنامه ضد سوری، حمد بن جاسم به ویتالی چوركین نماینده روسیه می گوید: به شما درباره هرگونه وتو علیه قطعنامه هشدار می دهم. روسیه باید با قطعنامه موافقت كند و الا تمامی كشورهای عربی را از دست خواهد داد.

چوركین نیز با خونسردی خاصی پاسخ نماینده قطر را اینگونه داد: اگر بار دیگر به این سبك سخن بگویی دیگر چیزی به نام قطر وجود نخواهد داشت.

نماینده روسیه افزود: تو در شورای امنیت میهمانی بنابراین به خودت احترام بگذار و به اندازه حقیقی ات برگرد. من اساسا با تو سخن نمی گویم بلكه به نام روسیه بزرگ تنها با بزرگان حرف می زنم.

در همین حال سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در گفت و گوی تلفنی با 'نبیل العربی' دبیركل اتحادیه عرب بر لزوم خودداری از مداخله خارجی در امور داخلی سوریه تاكید كرد.

به گزارش ایرنا به نقل از اطلاعیه روز دوشنبه وزارت امور خارجه روسیه، طرفین در این گفت و گوی تلفنی بطور مشروح وضعیت سوریه را بررسی كردند و راه های پایان دادن به خشونت و توقف رویارویی های مسلحانه در این كشور با استفاده از امكانات شورای امنیت سازمان ملل در مركز توجه این گفت و گو قرار داشت.

وزیر امور خارجه روسیه در این گفت و گو بر ضرورت پایبندی به رویكردهای متوازن در حل مساله سوریه و خودداری از تحمیل مولفه های خاص برای حل مسایل داخلی دمشق از طرف برخی كشورها تاكید كرد.

دو طرف همچنین ازسرگیری فعالیت هیات ناظران اتحادیه عرب در سوریه را ضروری دانسته و ادامه تلاش ها برای كمك به آغاز گفت و گوهای ملی در این كشور را خواستار شدند.

وزیر امور خارجه روسیه دیروز نیز اعلام كرد كه قطعنامه غربی-عربی شورای امنیت در مورد سوریه شتابزده بود و مسكو موضع خود را در قبال سوریه تغییر نمی دهد

**اجازه نمی دهیم سناریوی لیبی در سوریه تكرار شود

-------------------------------------------------------------

رییس كمیسیون امور بین المللی دومای روسیه نیز در همین ارتباط اعلام كرد: روسیه هرگز اجازه نخواهد داد قطعنامه ای در شورای امنیت به تصویب برسد كه مجوز تكرار سناریوی لیبی در سوریه باشد.

'آلكسی پوشكوف' روز دوشنبه در گفت و گو با رادیو دولتی 'صدای روسیه' گفت: روسیه با توجه به تجربه ای كه از رویدادهای لیبی به دست آورده است با بكارگیری نیروی نظامی یا تحریم سوریه مخالفت می كند.

وی خاطرنشان كرد: عملیات ناتو در لیبی ضربه سنگینی به وجهه این سازمان و ایده پیشبرد دمكراسی از طریق زور وارد آورد.

رییس كمیسیون امور بین المللی دومای روسیه افزود: اگر قتل فجیع قذافی توسط اتباع لیبی دستاورد متعالی ناتو محسوب شود، این اقدام بسیار منزجركننده است و نشان می دهد كه ناتو به هیچ وجه سازمانی دمكراتیك نیست.

پوشكوف با اشاره به دیدارش با هیاتی از اتحادیه اروپا گفت: در این دیدار سرپرست هیات اروپایی خواستار حمایت روسیه از قطعنامه عربی- غربی درباره سوریه شد.

وی افزود: تنها پاسخ ما به خواسته آنان این است كه روسیه از قطعنامه ای كه زمینه را برای تكرار سناریوی لیبی در سوریه فراهم كند، حمایت نخواهد كرد، زیرا كه این امر با دمكراسی هیچ وجه مشتركی ندارد.

**دفاع تمام قد چین از وتوی پیشگیرانه

-------------------------------------------

این مخالفت ها با قطعنامه غربی ازسوی چین نیز ادامه یافت و در جدیدترین موضع گیری، روز دوشنبه و پس از وتوی قطعنامه، پكن بر زبان لیو وی مین سخنگوی وزارت خارجه خود با تاكید بر اینكه هدف چین پرهیز از خشونت و جدال و نه پیچیده تر كردن مساله در سوریه است. افزود: قدرت های غربی كه قطعنامه را در شورای امنیت مطرح كردند مسوولیت وتو را بر دوش می كشند، زیرا تلاش كافی برای رسیدن به راه حل میانه را مبذول نكردند.

وی افزود: متاسفانه كشورهای پیشنهاد دهنده قطعنامه با وجود اختلافات جدی بین طرف های موضوع، پیشنهاد اجرای رای گیری بر سر قطعنامه را ارایه كرد روشی كه به نفع وحدت شورای امنیت و حل مناسب مشكل نبود و به این دلیل چین قطعنامه را وتو كرد.

روزنامه خلق وابسته به حزب كمونیست چین نیز در تحلیلی از وتوی اخیر چین علیه قطعنامه ضدسوری نوشت: دخالت های غرب در لیبی، افغانستان و عراق مخاطرات تغییر نظام ها با زور را نشان داد.

این روزنامه افزود: چین نگران آن است كه قطعنامه مذكور با قصد دخالت خارجی مطرح شده باشد.

چونگ شنگ نویسنده این مقاله كه ملقب به 'صدای چین' و به زبان گویای سیاست حارجه پكن معروف است ادامه داده است: چین و نه منتقدان غربی آن، با مسوولیت پذیری كامل در قبال مردم سوریه عمل كرده است. این درست است كه وضع در سوریه به شدت پیچیده شده اما این بدان معنا نیست كه از یك طرف دفاع كنیم و طرف دیگر را سركوب نماییم. این خود می تواند فاجعه دیگری را به دنبال داشته باشد.

در همین حال 'گو شیان گانگ' پژوهشگر بنیاد دولتی بررسی های بین المللی چین تصریح می كند: قطعنامه ضدسوریه روی كاغذ هر چه كه بود این نگرانی را در چین و روسیه به وجود آورده بود كه می تواند زمینه ساز دخالت نظامی دیگری باشد.

گانگ كه متخصص امور خاورمیانه است در مصاحبه با رویترز اضافه كرد: چین در مورد لیبی به حق وتو متوسل نشد و در نتیجه نیروهای غربی در این كشور نیروهای مسلح خود را بیش از اختیارات اعطا شده ازسوی شورای امنیت به كار گرفتند.

این كارشناس چینی افزود: اگر الگوی لیبی درباره سوریه هم تكرار شود راه برای تكرار چندباره آن باز خواهد شد. از این رو چین و روسیه این بار بیشتر از همیشه اصرار بر وتو داشتند. همچنین این دو كشور با غرب بر سر نیت های آن درباره ایران اختلاف دارند.

این درك جدید پكن و مسكو از تحولات منطقه ای و فرامنطقه ای با ورود غرب به حوزه های نفوذ سنتی آنان و ادبیات جدید رسانه های و دیپلماتیك ظهور یافته در موضع گیری های اخیر چین و روسیه به صراحت حاكی از حاكم شدن گفتمان جدیدی بر مناسبات بین المللی است امری كه ایده بروز مجدد جنگ سرد را در فضای داغ و پر التهاب بین المللی تقویت كرده است.

پژوهش**9241**9123





:: برچسب‌ها: بچه ها , سفید , رودخانه ,
:: بازدید از این مطلب : 207
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: